ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه فناوری چاپ سه بعدی که می تواند رنگ اجسام را پس از ساخت شان تغییر دهد

فناوری چاپ سه بعدی پیاده سازی بسیاری از ایده های جالب و شاید عجیب را فراهم کرده، ولی فناوری «ColorFab» که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) توسعه داده شده، امکان تولید اشیایی را فراهم ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

فناوری چاپ سه بعدی پیاده سازی بسیاری از ایده های جالب و شاید عجیب را فراهم کرده، ولی فناوری «ColorFab» که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) توسعه داده شده، امکان تولید اشیایی را فراهم می کند که می توان رنگ آنها را پس از ساخت تغییر داد.

تصور اینکه چه اشیایی را می توان به وسیله این فناوری تولید کرد جالب است. به عنوان نمونه می توان قاب های موبایلی را ساخت که رنگ آنها قابل تغییر است، یا می توان گوشواره هایی را تولید کرد که رنگ امروزشان با رنگ دیروز متفاوت باشد.

در این فناوری از رنگ های ویژه ای استفاده شده که وقتی در مقابل نور ماورای بنفش قرار می گیرند، ظاهر می شوند. در عین حال می توان با اعمال نور مرئی رنگ اعمال شده را ناپدید کرد.

برای استفاده از ColorFab باید مدل سه بعدی جسم مورد نظر را روی رابط کاربری آپلود کرد و یک رنگ را انتخاب نمود. سپس می توان انتخاب کرد که رنگ روی کدام بخش از جسم باید پیاده شود.

این رنگ ها را می توان به صورت پیکسل های کوچک (مشابه با شکل) به صورت دلخواه اعمال کرد. به این ترتیب می توان انتخاب کرد که کدام پیکسل ها رنگ شان فعال و کدام ها غیر فعال شود.

بر اساس آزمایش هایی که روی این سیستم انجام شده، تغییر رنگ های یک جسم، 23 دقیقه زمان می برد. ولی انتظار می رود در آینده با پیشرفت این فناوری، زمان یاد شده کاهش یابد. همچنین محققان در تلاش هستند تا رنگ دومی را نیز به این سیستم اضافه کنند.

توسعه دهندگان ColorFab در نهایت قصد دارند از این تکنولوژی در صنعت پوشاک استفاده کنند تا بتوان از طریق آن رنگ لباس ها را تغییر داد.

البته استفاده از این فناوری قرار نیست تنها به این صنعت محدود باشد و محققان قصد دارند استفاده از ColorFab  را به صنایع دیگر نیز گسترش دهند و امید دارند به لطف استفاده از کالاهایی که امکان عوض کردن رنگ آنها به سادگی فراهم می شود، از میزان هدر رفتن منابع و دور ریز آنها بکاهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی