ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی کنسول ایکس باکس وان ایکس؛ غول بزرگ بی صدا

یک کنسول قدرتمند و دست اول 500 دلاری، چیزی بود که مایکروسافت حدود یک سال و نیم پیش به ما وعده داد. از آن روز تا حالا که کنسول به دست ما رسیده، ردموندی ها ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

یک کنسول قدرتمند و دست اول 500 دلاری، چیزی بود که مایکروسافت حدود یک سال و نیم پیش به ما وعده داد. از آن روز تا حالا که کنسول به دست ما رسیده، ردموندی ها حتی یک ثانیه هم بی کار ننشسته اند و سعی داشته اند با تبلیغات هوشمندانه، نظر مردم را به کنسول جدید جلب کنند.

مانور اصلی مایکروسافت در تمام این تبلیغات بر اجرای بازی ها با رزولوشن 4K واقعی بود؛ آن هم درحالی که سونی نتوانست با کنسول پلی استیشن 4 پرو، آنطور که باید و شاید به این مهم دست یابد. همین موضوع به اهرم تبلیغاتی مدیران ایکس باکس تبدیل شد و آن ها توانستند با تمرکز بر قدرت خالص سخت افزاری، سر و صدای بسیاری به پا کنند.

آن ها می گفتند می توانید بازی هایی که تا الان تجربه کردید را طوری روی ایکس باکس وان ایکس به اجرا درآورید که شاید تاکنون فقط کامپیوترهای قدرتمند از پس تنظیمات گرافیکی و افکت های سنگین شان بر می آمدند. به زبان دیگر، مایکروسافت وعده یک کامپیوتر قدرتمند را می داد که قرار بود در قالب یک کنسول جمع و جور و زیبا عرضه شود.

البته ویژگی های جالبی که مایکروسافت به ایکس باکس وان ایکس نسبت می داد بیش از این ها بود. به قول خودشان آن ها همیشه می خواهند ما «بهترین تجربه گیمینگ» را داشته باشیم. به خاطر همین وعده های بزرگ هم که شده، مایکروسافت باید خود را ثابت می کرد و هر چه در چنته داشت را روی اکس باکس جدیدش شرط می بست.

خوشبختانه از نظر سخت افزار این اتفاق افتاد و مایکروسافت در کنار قدرت سخت افزاری دستگاه برای گیمینگ، به جزییاتی مانند Dolby Atmos دقت کرد تا برای کاربران تجربه بهتری رقم بزند. اما شاید نقطه ضعف اصلی ایکس باکس، قدرت سخت افزاری نباشد. حتی پیش از آنکه اسکورپیو معرفی شود، مایکروسافت ایکس باکس وان اس را داشت که از لحاظ سخت افزاری نسبت به مدل ابتدایی، قدرت بیشتری داشت.

اما حالا ایکس باکس وان ایکس از نظر سخت افزار به شدت قدرتمند است و شاید تنها چیزی که لازم دارد چند بازی انحصاری خوب و باکیفیت باشد. با این حال، مایکروسافت احتمالا سعی دارد با سرمایه گذاری روی سخت افزار قدرتمندش، توسعه دهندگان بیشتری را به سمت کنسول های خود بکشاند.

البته ایکس باکس وان ایکس در زمان عرضه، بازی های خوبی دارد که می توان از تجربه شان لذت برد. بازی های درجه یکی مانند گیرز آو وار 4 و فورتزا موتور اسپورت 7 از همین حالا وجود دارند که اگر تاکنون تجربه شان نکردید حالا می توانید با رزولوشن 4K واقعی به پایشان بنشینید.

البته بازی های شخص ثالث هم هستند که به مرور با دریافت به روزرسانی های تازه، می توانید آن ها را هم با کیفیت فوق العاده ای از نو تجربه کنید. اما آیا همه این امکانات تازه، ارزش هزینه بیشتر ایکس باکس وان ایکس را دارند؟ در ادامه این متن می خواهیم به بررسی ایکس باکس وان ایکس بپردازیم و ببینیم که این کنسول تازه در برآورده کردن نیازهای مختلف گیمرها تا چه اندازه توانایی دارد.

طراحی

زمانی که ایکس باکس وان اس به بازار آمد، شمایلی از یک کنسول ظریف داشت و 40 درصد از همتای پیشین خود یعنی ایکس باکس وان استاندارد کوچک تر بود. رنگ سفید دلربای دستگاه در میز تلویزیون شما خودنمایی می کرد و جلوه شکیلی داشت؛ قطعه وی سی آر کنسول هم که با استانداردهای نظامی سازگار داشت، به پرفورمنس این کنسول کمک اندکی می کرد.

اما طراحی ایکس باکس وان ایکس نسبت به کنسول قبلی چشمگیر نیست و در طراحی اش، سادگی به جلب توجه ترجیح داده شده است. این نکته که مایکروسافت توانسته چنین سخت افزار قدرتمندی را به علاوه ی یک آداپتور داخلی درون جعبه ای نزدیک به اندازه ایکس باکس وان اس جای دهد، به شدت تحسین برانگیز است.

اگر این موضوع جزو دغدغه های شما هم هست، رنگ مات و ضد خش دستگاه این بار دیگر اثر انگشت را به شدت قبل به خود نمی گیرد. اما فریب ظاهر ظریف دستگاه را نخورید، وزن این کنسول 3.8 کیلوگرم است که یک کیلوگرم نسبت به ایکس باکس وان اس سنگین تر به حساب می آید.

ایکس باکس وان ایکس نسبت به اصلی ترین رقیب خود، پی اس 4 پرو هم بیش از 500 گرم افزایش وزن دارد. این تراکم حجمی ممکن است کمی توی ذوق شما بزند، چرا که انتظار ندارید چنین جسم ظریفی این چنین سنگین باشد. خیر خوش اینکه است خیالتان از قطعات این هیولا راحت خواهد بود. حتی در بالاترین سطح کارکرد هم فن های کنسول به خوبی کار می کردند و کمترین صدایی از آنها به گوش نمی رسد.

در پشت دستگاه ساختاری کاملا مشابه نسخه اس را شاهد هستیم و بنابراین، مجدداً خبری از پورت مخصوص کینکت نیست و برای استفاده از سنسور فراموش شده مایکروسافت، نیازمند یک آداپتور جداگانه و چند ده دلاری هستید. بنابراین اگر تا امروز ذره ای تردید داشتید، حالا می توانید مطمئن شوید که مایکروسافت کاملاً از کینکت ناامید شده.

ایکس باکس وان ایکس در جعبه کوچکی به بازار آمده که علاوه بر کنسول محتوی یک دسته، کابل HDMI، کابل برق، اشتراک گلد و یک ماه دسترسی به سرویس ایکس باکس گیم پس به ارزش 10 دلار است. ایکس باکس وان ایکس با حافظه پایه 1 ترابایتی عرضه می شود که 780.9 گیگابایت آن در دسترس شما قرار دارد.

مشخصات سخت افزاری

بگذارید از موارد ساده شروع کنیم. مقدار قدرت و توانی که مایکروسافت توانسته در کنسول نه چندان بزرگ ایکس باکس وان ایکس قرار دهد، واقعاَ تحسین برانگیز و تعجب آور است. بر خلاف کنسول ایکس باکس وان اولیه که اندازه آن کم از دستگاه های پخش ویدیو قدیمی نداشت، ایکس باکس وان ایکس از لحاظ طراحی به همان زیبایی مدل اس است. در واقع حجم آن حتی از مدل اس هم کوچکتر بوده اما وقتی که آن ها روی هم قرار دهید، متوجه می شوید که برخی از ابعاد ایکس بیشتر است.

به هر روی، ایکس باکس وان ایکس به اندازه ای کوچک است که درون کوله پشتی قرار بگیرد اما چگالی بیشتر آن باعث می شود که در مقایسه با اس، سنگین تر باشد.

اما این معماری داخل کنسول است که قدرت واقعی آن را آشکار می سازد. مایکروسافت در ساخت ایکس از یک پردازشگر 8 هسته ای سری جگوار AMD با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، 12 گیگابایت حافظه رم و یک پردازنده گرافیکی 6 ترافلاپی سری رادئون AMD استفاده کرده است. اگر بخواهیم با پلی استیشن 4 پرو مقایسه ای داشته باشیم، ایکس پردازنده سریع تری دارد، 3 گیگابایت رم بیشتر و در کل توان آن تا 2 ترافلاپس بالاتر است.

ایکس باکس وان ایکس به راحتی پلی استیشن 4 را در نبرد قدرت شکست می دهد. تنها از لحاظ قدرت سخت افزاری، این کنسول کوچکتر، قدرتمندتر و حتی شامل یک پخش کننده بلوری با وضوح تصویر 4K می شود که رقیب آن یعنی پلی استیشن 4 پرو از تمامی آن ها محروم است.

این قدرت سخت افزاری بالا به این معنا است که به یک سیستم خنک کننده خوب و فن های قدرتمندی نیاز دارید. در طی بررسی هایی که انجام دادیم، متوجه هیچ ایرادی در این زمینه نشدیم. صدای فن ها بلندتر از مدل اس بوده و درست مانند کامپیوترهای گیمینگ بلندی آن قابل توجه است، حتی اگر از کنسول استفاده چندان خاصی نکنید. پشت وان ایکس نسبتاَ داغ است و پیشنهاد می کنیم که کنسول را در فضای تنگ و بسته قرار ندهید.

عملکرد کنسول در اجرای بازی ها

بدون شک هدف نهایی تمامی این قدرت آن است که به تجربه گیمی بهتری ختم شود. خوشبختانه باید اعلام کنیم که ایکس باکس وان ایکس عملکردی به خوبی ادعاهای تبلیغاتی اش دارد. تجربه بازی ها روی این کنسول زیبا و چشم نواز است. مهم نیست که از تلویزیون فول اچ دی یا 4K استفاده می کنید، بازی های با کیفیت و وضوح تصویری بالایی اجرا می شوند. اما اجازه دهید هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.

اگر از تلویزیون فول اچ دی استفاده می کنید، ایکس باکس وان ایکس از تکنیکی به نام Supersampling استفاده می کند تا تصاویر بهتری را ارائه دهد. سوپرسمپلینگ شاید اصطلاح پیچیده ای به نظر بیاید اما این تکنیک به این شکل است که بازی در حال اجرا فکر می کند که به تلویزیون 4K متصل است و خود را با وضوح 4K رندر می کند، در نتیجه اشیای داخل بازی با جزییاتی 4 برابر رندر خواهند شد.

تمامی این اطلاعات و داده ها نمی توانند نمایش داده شوند چون به هر حال تلویزیون مورد استفاده فول اچ دی است و تعداد محدودی از پیکسل ها را شامل می شود اما تصویر نهایی به مراتب جزییات بهتری دارد.در عمل این تکنیک باعث می شود تا تصاویر کمی واضح تر باشند. برای مثال درخت ها، شاخه ها و برگ ها چندان زمخت به نظر نمی آیند.

به محض آنکه عنوانی را با این تکنیک روی تلویزیون فول اچ دی اجرا کنید، به وضوح می توانید تغییرات آن را نسبت به حالت عادی متوجه شوید. اما اگر از آن دسته افرادی نیستید که به جزییات بسیار ریز توجه زیادی داشته باشید، ایکس باکس وان ایکس نمی تواند چندان شما را حیرت زده کند. البته مگر آن که به سراغ تلویزیون های 4K با پشتیبانی از HDR بروید.

روی تلویزیون های 4K است که ایکس باکس وان ایکس تمام قدرتش را آزاد می کند. بازی ها با وضوح تصویر واقعی 4K رندر می شوند که به معنای جزییاتی 4 برابر بیشتر از کیفیت 1080p است. بهتر از آن، برخی از این بازی ها به لطف تکنولوژی HDR، تنظیمات فراوانی در زمینه رنگ ها دارند. آسمان آبی تر دیده می شود، چمن ها سبزتر و رنگ ها به طور کلی از هر زمانی زنده تر هستند.

اما وضوح بصری بهتر تنها بهبود و مزیتی نیست که ایکس باکس وان ایکس به شما ارائه می کند. ایکس باکس وان ایکس در کل عملکرد روان تر یا به بیان بهتر، نرخ فریم بالاتری را نیز در اختیار شما می گذارد.

نمی خواهیم بار دیگر وارد توضیحات پیچیده شویم اما به زبان ساده، زمانی که صحنه های داخل بازی شلوغ می شوند و کنسول در بارگذاری بهینه آن ها ناتوان است، به جای آن که خروجی تصویر 60 فریم بر ثانیه باشد، به 55 فریم یا کمتر کاهش پیدا می کند. این موضوع برای مدل اولیه ایکس باکس وان مشکل بزرگی به حساب می آمد اما وان اس توانست عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

ایکس باکس وان ایکس تمام تلاشش را می کند تا خروجی تصویر 60 فریمی از بازی ها داشته باشد، 60 فریم در واقع عددی طلایی برای صنعت بازی به حساب می آید و بیشتر مانیتورها و تلویزیون های مرسوم با همین نرخ بارگذاری می شوند. با وجود آن که وان ایکس عملکرد بهتری دارد اما همچنان گاهی اوقات نرخ فریم بازی ها به زیر 60 می آید.

بنابراین از تمامی این توضیحات چه نتیجه ای می توان گرفت؟ مهم نیست که از تلویزیون فول اچ دی استفاده می کنید یا خیر، بازی های قدیمی با بروزرسانی در هر صورت با جزییات بیشتر و کیفیت بالاتری اجرا می شوند. بازی های جدید نیز شاید چون کامپیوترهای قدرتمند همواره با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا نشوند اما همچنان عملکرد نرم و روانی دارند و این عالی است.

اما چه بازی هایی قرار است که برای ایکس باکس وان ایکس بهبود پیدا کنند و این بهینه سازی ها در چه زمینه هایی است؟ مایکروسافت حداقلی برای این بهینه سازی ها تعریف نکرده اما سه بخش کلی وجود دارد که سازندگان روی آن کار می کنند: وضوح تصویر بالاتر و 4K، پردازش بصری HDR یا نرخ فریم بالاتر.

در حال حاضر امکان آن وجود دارد که یک بازی از HDR پشتیبانی کرده یا با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا شود اما در این صورت دیگر وضوح تصویر 4K ندارد و برعکس این موضوع نیز صادق است. سازندگان باید انتخاب کنند که در چه زمینه ای بهتر است بازی هایشان را بهبود دهند.

این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس باکس می گوید تمامی بازی های جدید لزوماَ قرار نیست از سخت افزار جدید پشتیبانی کنند. به بیان بهتر، اجباری برای سازندگان نیست تا از قابلیت های ایکس باکس وان ایکس بهره ای ببرند.

انتقال دیتا، حافظه، مشکل شبکه

برای مشتریانی که پیش از این به ایکس باکس وان دسترسی داشند، مایکروسافت پیشنهاد هیجان انگیزی برای حرکت به سمت ایکس باکس وان ایکس دارد: شما می توانید تمام بازی و اپلیکیشن های خود را روی درایو اکسترنال کپی کرده و بعد از آن، آن ها روی کنسول جدیدتان کپی کنید. یا اینکه می توانید هر دو ایکس باکس را به شبکه خانگی متصل کرده و اطلاعات خود را بین آن دو انتقال دهید.

انتقال اطلاعات بین کنسول ها سرعت زیادی ندارد اما قطعاً از دانلود دوباره آن ها گزینه بهتری است. به طور میانگین، انتقال اطلاعات از کنسولی به کنسول دیگر، در 115 دقیقه به 215.9 گیگابایت می رسد که قطعاً سرعت بیشتری از دانلود دوباره آن ها دارد.

اگر به یک هارد دیسک خارجی بزرگ دسترسی دارید باید حسابی خوشحال باشید زیرا وجود آن تقریباً ضروری به نظر می رسد. بازی ها این روزها حجم سنگینی دارند. مخصوصاً اگر از قابلیت هایی مانند اجرا با کیفیت 4K بهره مند باشند و به همین دلیل، حافظه داخلی دستگاه به سرعت پر خواهد شد. برای مثال، بازی هایی مثل فورتزا موتور اسپورت 7، گیرز آو وار 4، هیلو 5 و کوانتوم بریک حجمی در حدود 80 گیگابایت دارند و بسیاری از بازی های دیگر نیز بالاتر از 50 گیگ حجم دارند.

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران ایرانی با ایکس باکس وان ایکس به ابتدایی ترین اتفاق ممکن یعنی وارد شدن به حساب کاربری باز می گردد. برخی کاربران گزارش می دهند که مشکلی در لاگین کردن ندارند و برخی دیگر می گویند فقط روی کنسول این امکان مهیا است و از بسترهای دیگر نمی توان اقدام کرد.

در بررسی اولیه ما نیز وارد شدن به حساب کاربری در ابتدا غیر ممکن بود و مرتبا با ارور (0x80a40019) روبرو می شدیم. با استفاده از اینترنت ایرانسل، همراه اول، پیشگامان و پارس آنلاین این مشکل به مدت یک روز کامل پابرجا بود ولی در نهایت برطرف شد. کنسول قادر به دانلود آپدیت های خود و آپدیت بازی ها بود و مشکلی برای استفاده از کنسول وجود نداشت اما بدون دسترسی به حساب کاربری.

مشخص نیست که اختلال های اخیر اینترنت ایران و بسته شدن برخی از راه ها سبب این اتفاق شده یا از سوی مایکروسافت شاهد تحریم جدیدی علیه کاربران ایرانی هستیم اما به وضوح مشخص است که مشکل مورد بحث همه گیر نبوده و برخی کاربران را درگیر خود ساخته است. بنابراین شاید شما هیچگاه با چنین مشکلی روبرو نشوید.

قیمت‌گذاری

یکی از بزرگترین دلایل دست کشیدن از ایکس باکس وان ایکس، به قیمت 500 دلاری آن برمی گردد. پلی استیشن 4 پرو در سال گذشته با قیمتی معادل 400 دلار عرضه شد و گزینه معقولی برای بسیاری از خریداران به حساب می آمد.

اگر دوستان شما بیشتر در شبکه ایکس باکس لایو فعال هستند یا به بازی های انحصاری ایکس باکس وان و مایکروسافت علاقه مند هستید، ایکس باکس وان ایکس گزینه مناسب تری نسبت به پلی استیشن 4 به نظر می رسد. اما اگر به انجام بازی های میان پلتفرمی علاقه بیشتری دارید، پلی استیشن 4 پرو به طور قطعی گزینه بهتری خواهد بود.

اگر به دنبال ارتقا به ایکس از ایکس باکس وان معمولى هستید و به تلویزیونى جدید نیز دسترسى دارید، ایکس باکس وان ایکس از وان اس گزینه بهترى محسوب می شود. این کنسول از وان اس سریع تر است و قابلیت هاى بیشتری دارد و کاری مى کند که مدت بیشترى را بدون نیاز به خرید یک کنسول جدید سپرى کنید.

تردیدهای زیادى هست که هنگام خرید ایکس باکس وان ایکس با آن ها روبرو خواهید شد، مخصوصا اگر هنوز یک تلویزیون 4K نخریده باشید. البته کنسول جدید مایکروسافت روى کیفیت تمام اچ دى نیز نسبت به نسخه هاى دیگر خود عملکرد بهترى داشته و جزییات بیشترى را به نمایش مى گذارد اما این ارتقا به طور حتم ارزش خرید کنسولى تازه را نخواهند داشت.

یکى دیگر از گزینه هاى شما به جاى خرید ایکس باکس وان نیز، تهیه یک پى سى گیمینگ است. با خرج کردن مبلغى بیشتر، یک پى سى گیمینگ گرافیکى بهتری  نسبت به ایکس باکس وان ایکس به شما خواهد داد و جدا از آن، هر از چندگاهى قابلیت به روزرسانى و قدرتمند تر کردن سیستم را هم خواهید داشت.

بر خلاف گذشته، این روزه بسیارى از کمپانى هاى بزرگ به عرضه عناوین خود روى پى سی مى پردازند و اگر روى این پلتفرم مشغول بازى کردن باشید، چیز زیادى از بازى هاى روز را از دست نخواهید داد.

سرویس ها

نکته ای که کنسول ایکس باکس وان ایکس را با تمام پلتفرم های فعلی بازار متمایز می کند، طرح های تجاری نوینی است که مایکروسافت برای تضمین هرچه بیشتر موفقیت آن به کار گرفته و می توانند در جلب توجه بخش اعظمی از گیمرها موفق باشند. از عمر قابلیت Backward Compatibility حالا چند سالی است که می گذرد و با خرید ایکس باکس وان ایکس، نه تنها به مجموعه ای بی نظیر از بازی های ایکس باکس 360 و ایکس باکس اورجینال دسترسی دارید، بلکه می توانید منتظر بهبودهای مشهود در گرافیک و پرفورمنس این بازی ها باشید.

سخت افزار قدرتمند ایکس باکس وان ایکس صرفاً برای اجرای بازی های نسل هشتم با رزولوشن 4K واقعی ساخته نشده و قرار است تجربه بصری به مراتب بهتری از تمام بازی ها در اختیارمان قرار دهد. به همین خاطر است که بسیاری از بازی های قدیمی تر، حتی بدون به روزرسانی رسمی سازندگانشان از وضوح بالاتر تصویر بهره مند شده و گاه حتی تکسچرهای با کیفیت تری را به نمایش می گذارند. بنابراین چه چیزی بهتر از اینکه با خرید یک کنسول، به عناوین سه نسل از کنسول های بازی دسترسی داشته باشید و در همین حال، تمام آن بازی ها گرافیک و پرفورمنسی بهتر از هر پلتفرم دیگر را به نمایش خواهند گذاشت.

قابلیت دیگری که نشان دهنده خط مشی تازه مایکروسافت برای تبدیل کردن تجارت ایکس باکس به یک «سرویس» است (تقریباً شبیه به اتفاقی که امروزه برای آفیس و سایر محصولات مایکروسافت افتاده)، «ایکس باکس گیم پس» نام دارد. گیم پس سرویسی اشتراکی است که به گیمرها اجازه می دهد با پرداخت هزینه 10 دلاری در هر ماه، به آرشیوی شامل بیش از صد عنوان انحصاری یا شخص ثالث دسترسی داشته باشند و ضمناً برخلاف PS Now سونی، نیازی به استریم بازی ها نیست و کاربر می تواند هر بازی را به صورت تمام و کمال روی سیستم دانلود کند.

اگرچه گیم پس یک مدل تجاری انقلابی به حساب نمی رود و پیشتر شاهد حرکت مشابهی از سوی کمپانی الکترونیک آرتز بوده ایم، به نظر می رسد مایکروسافت قصد دارد بازار متفاوتی را نسبت به پلی استیشن سونی یا سوییچ نینتندو هدف قرار دهد و پس از روند نه چندان مطبوعی که طی 4-5 سال اخیر طی کرد، گام بلند دیگری در جهت مشتری-مداری بردارد.

از دیگر نکات مهم درباره سرویس گیم پس، می توان به این موضوع اشاره کرد که بازی های ایکس باکس 360 و ایکس باکس اورجینال هم جزو عناوین این آرشیو خواهند بود و مایکروسافت قصد دارد با یکپارچه سازی پلتفرم ایکس باکس خود، موفقیتی را کسب کند که شاید هیچوقت مشابه اش را در حوزه گیم ندیده باشیم؛ هرچند که موفقیت سرویسی مانند نت‌فلیکس، بهترین مثال برای تشریح آنچه مایکروسافت در ذهن دارد است.

انحصاری ها

یک کنسول، فارغ از قدرت پردازشی و خدماتی که به گیمرها ارائه می دهد، اساساً برای بازی ساخته شده و بیراهه نیست اگر بگوییم که ناکامی خانواده ایکس باکس وان (در قیاس با پلی استیشن 4) تا به این لحظه، ناشی از کمکاری مایکروسافت در توسعه و نشر عناوین انحصاری بوده است. مایکروسافت برای فراگیری این تجربه، بهای سنگینی داده و بعید به نظر می رسد که یکبار دیگر اشتباهات پیشین را تکرار کند.

در حال حاضر اگر کنسول ایکس باکس وان ایکس را خریداری کنید، به مجموعه ای از عناوین انحصاری مانند فورتزا هورایزن 3، فورتزا موتور اسپرت 7، گیرز آو وار 4 و هیلو 5 دسترسی خواهید داشت که همگی با به روزرسانی های رسمی، از قابلیت های 4K بهره مند شده اند. بنابراین حتی اگر این بازی ها را قبلاً به اتمام رسانده باشید هم ارزش اش را دارد دوباره به پای تجربه آنها و این بار با وضوح 4K بنشینید.

نکته نگران کننده اما تعدد انحصاری هایی است که از امروز به بعد منتشر خواهند شد. تا به اینجای کار می دانیم بازی هایی مانند Sea of Thieves ،Crackdown 3 و State of Decay 2 برخی از عناوین لاین آپ 2018 ایکس باکس خواهند بود، اما به جز اینها و چند بازی نسبتاً کم اهمیت دیگر، هیچ نام بزرگی دیگری در لیست انحصاری های ایکس باکس وان ایکس به چشم نمی خورد.

البته مایکروسافت از مدت ها پیش گفته که چندین عنوان معرفی نشده در دست توسعه دارد و انتظار می رود این بازی ها در نمایشگاه E3 امسال رسماً رونمایی شوند. اما تا آن زمان، احتمالاً یکی از نقاط ضعف ایکس باکس وان ایکس که خریداران احتمالی را از پرداخت 500 دلار باز می دارد، همین کمبود عناوین انحصاری باشد؛ البته این موضوع صرفاً درباره گیمرهایی مصداق دارد که به دنبال تجربه بازی های منحصر به فرد مایکروسافت هستند و در غیر این صورت، تهیه کنسولی که تمام عناوین شخص ثالث را بهتر از هر رقیب دیگری اجرا می کند تصمیمی معقولانه خواهد بود.

جمع بندی

کنسول ایکس باکس وان ایکس بدون ذره ای تردید، قدرتمندترین کنسول بازار است و با توجه به رنج قیمتی که دارد و پرفورمنسی که ارائه می دهد، حتی می تواند جایگزینی شایسته برای یک پی سی گیمینگ گران قیمت باشد. اگر هیچوقت ایکس باکس نداشته اید، هیچ ایکس باکسی تا این حد جذاب نبوده و احتمالاً وقتش رسیده که ضمن خرید ایکس باکس وان ایکس و بهره مند شدن از انحصاری های سه نسل ایکس باکس، بازی های امروزی را نیز با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید.

ایکس باکس وان ایکس همانطور که خود مایکروسافت هم می گوید، برای هرکسی ساخته نشده و اگر یک تلویزیون 4K تهیه کرده اید، به دنبال بالاترین سطح گرافیک هستید و پی سی گیمینگ هم ندارید، قطعاً انتخابی عاقلانه خواهد بود. اما حقیقت اینجاست که اگر در هر نقطه دیگری از دیاگرام مشتریان ایکس باکس وان قرار دارید، احتمالاً دلیل خاصی برای خرید ایکس باکس وان ایکس نخواهید داشت.

در حالی که تمام سرویس ها و بازی های برند ایکس باکس، مشترکاً روی تمام اعضای خانواده ایکس باکس وان در دسترس هستند، احتمالاً بهترین کار این باشد که فعلاً دست نگه دارید تا هم قیمت دستگاه به مرور زمان افت کند (چه به صورت رسمی از سوی مایکروسافت و چه در بازار ایران) و هم تکلیف استراتژی های مایکروسافت در سال های پیش رو مشخص شود. ایکس باکس وان ایکس کنسولی دیگر از مایکروسافت است که در کمبود یا نبود بازی های انحصاری عرضه شده و به همین خاطر، از ارزش بالقوه اش کاسته می شود.

اما اشتباه نکنید، نقد اصلی به سخت افزار وارد نیست و این واحد نرم افزار برند ایکس باکس است که با عملکرد نه چندان درخشانش، چنین وضعیت ناامیدکننده ای برای چنین کنسول قدرتمندی رقم زده است. ایکس باکس وان ایکس را اگر سخت افزاری جدا از سیاست های مایکروسافت بدانیم، قطعاً «قدرتمندترین کنسول جهان» خواهد بود که به دستاوردهای فنی بسیار مهمی در این صنعت دست یافته.

 

  • این مطلب با همکاری فروشگاه مستر گیم تهیه شده است. برای تهیه کنسول و بازی ها می توانید این فروشگاه را در تلگرام و اینستاگرام با آدرس mr_game_iran@ دنبال کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • soldier of mahdi
    soldier of mahdi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

    سلام میخواستم بدونم چجوری از بازی xbox one x خارج شم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی