ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماجرای شکایت پژو از پورشه برای نامگذاری قدیمی ترین 911 جهان

اخیرا به موزه کمپانی پورشه در شهر اشتوتگارت، آلمان، یک عدد کوپه اسپرت بازسازی شده و جذاب 901 اضافه شده است. همین موضوع بهانه ای شده که پورشه در یک ویدئوی جدید توضیح دهد که ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

اخیرا به موزه کمپانی پورشه در شهر اشتوتگارت، آلمان، یک عدد کوپه اسپرت بازسازی شده و جذاب 901 اضافه شده است. همین موضوع بهانه ای شده که پورشه در یک ویدئوی جدید توضیح دهد که چرا تعداد انگشت شماری از کوپه های اسپرت 901 موجود بوده و به چه دلیل این کمپانی نام کوپه های خود را از 901 به 911 تغییر داده است.

بسیاری از افزاد حتی با وجود تشابه بدنه و موتور خودرو های 901 با 911 این وسایل نقلیه را دو نوع متفاوت تصور می کنند اما واقعیت این است که خودرو های 901 با 911 (تولیدی در سال 1963) مشابه بوده و تفاوت آن ها تنها در نامشان است.

در اوایل دهه 60 میلادی درست مثل امروز خودروساز فرانسوی پژو برای نامگذاری خودرو های تولیدی خود از یک عدد سه رقمی که رقم وسط آن صفر است کمک گرفته و اسامی مثل 203 و 403 برای نام گذاری مدل های خود انتخاب می کرد.

در آن زمان این کمپانی فرانسوی به شدت به این روش نام گذاری علاقه داشته و معتقد بوده است که اسامی سه رقمی که رقم وسط آن ها صفر است تنها به محصولات کمپانی پژو تعلق داشته و یکی از مشخصه ها و نشانه های اصلی محصولات این کمپانی همین روش نام گذاری بوده است.


درست پیش از اینکه پژو پورشه را متقاعد کند که نام خودروی اسپرت 901 خود را تغییر دهد این کمپانی 82 دستگاه از این را به طور کامل ساخته بود.
از این رو، پژو یک نامه دوستانه اما قاطعانه را برای پورشه ارسال کرده و از این سازنده آلمانی درخواست می کند که کوپه اسپرت جدید خود را با نام تجاری دیگری راهی بازار کند.

راه حل پورشه برای حل این مشکل بسیار ساده بود. این کمپانی آلمانی با توجه به اعداد 9، 0 و 1 که به صورت جداگانه برای قرار گرفتن بر روی خودرو ها تولید شده بود تصمیم گرفته که 0 را با 1 جایگزین کرده و پس از آن خودرو های خود را با نام 911 راهی بازار کند.


البته گفته می شود که موضوع تنها به یک نامه دوستانه ختم نشده و پژو به دلیل داشتن مالکیت معنوی این روش نامگذاری از پورشه شکایت کرده و در انتها پورشه مجبور به تغییر نام خودرو اسپرت خود شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید با وجود تمام این اتفاقات و تلاش پژو برای استفاده نکردن پورشه از نام 901، این کمپانی فرانسوی هرگز از این نام برای خودرو های خود استفاده نکرد.

نزدیک ترین نام به این عدد که محصولات تولیدی پژو از آن استفاده کرده اند متعلق است به خودرویی است که در مسابقات اتومبیل رانی 24 ساعته لمانز در سال های 1992 و 1993 شرکت کرده است.

مدلی که به تازگی به موزه این کمپانی در شهر اشتوتگارت، آلمان اضافه شده 57 امین پورشه 901 است که از این کارخانه خارج شده است. این خودرو توسط یک تدارکاتچی تلویزیون در سال 2014 در یک انبار متروکه آلمانی پیدا شده است. پس از آن پورشه این خودرو را بدست آورده و تلاش خود را برای بازسازی و ترمیم آن آغاز می کند.

شنیده ها حاکی از آن است که در تاریخ 8 آپریل 2018 ( 19 فروردین سال 1397) این خودرو در بخشی از نمایش خاص "911، تیک آف افسانه ای (901 شماره 57)" حضور خواهد داشت.


با درنظر گرفتن تعداد اندک 901 های موجود در دنیای، باید اعتراف کرد که به احتمال زیاد این شماره 57 تنها مدل کانورتیبلی است که پورشه سفارش تغییر آن را به کمپانی کارمن داده است.

کارمن یکی از بزرگترین کمپانی های فعال در صنعت خودروسازی آلمان بود که از سال 1991 فعالیت خودرو را در حوزه تولید و مونتاژ قطعات خودرو شروع کرده و در سال 2010 ورشکست شد.

موسسه rm sotheby's که عموما در حوزه حراج، مزایده و بازسازی خودرو های کلاسیک فعالیت می کند، این خودرو کانورتیبل را در فوریه سال 2017 در پاریس به حراج گذاشت.

انتظار این موسسه برای فروش این خودرو چیزی در حدود 900 هزار تا 1 میلیون دلار بود ولی برخلاف پیش بینی ها 901 مورد نظر با قیمتی در حدود 800 هزار دلار به فروش رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    نمونه باقی مونده چقدر هم داغون شده

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    ولي فك كنم باعث و باني خير شده چون 911 هارموني تر و بهتر شده هرچند كلا 911 اسطوره بود و هر اسمي ميداشت به همين معروفيت ميرسيد ولي خب واقعا 901 انگار يه جور پژو باشه !!!911 به پورشه بيشتر ميخوره?

مطالب پیشنهادی