ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گاراژ میلیون دلاری؛ مروری بر گران ترین خودروهای حراج شده جهان- قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله، شاهد به فروش رسیدن و رکورد زدن چند مدل از فراری، بنتلی دوران اولیه مسابقات لمانز، و سوپرکارهای مک لارن و پورشه بودیم. اگر قسمت اول را نخوانده اید می ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در قسمت اول این مقاله، شاهد به فروش رسیدن و رکورد زدن چند مدل از فراری، بنتلی دوران اولیه مسابقات لمانز، و سوپرکارهای مک لارن و پورشه بودیم.

اگر قسمت اول را نخوانده اید می توانید از رتبه های 20 تا 11 را ببینید. در ادامه وارد بخش هیجان انگیزتر ماجرای حراج فینیکس می شویم و به 10 خودرو کم یاب و گران قیمت حراج بزرگ سال 2018 می پردازیم.

10. تاکر 48 (1948)

اتوموبیل کلاسیکی که در بالا می بینید به "خودروی فردا" معروف است. (لقبی که تاکر به آن داد). محصولی که تنها 51 کپی از آن توسط شرکت خودروسازی پرستون تاکر ساخته شد. در حال حاضر 47 مورد از آن ها باقی مانده. مورد خاصی که عکسش را می بینید، و در حراج فینیکس به فروش رفت سرنوشت جالبی دارد.

تاکر 48 زیبای حراج 2018 ، مالکان مشهوری داشته و محبوبِ افراد سرشناسی بوده. در شروع کار، پس از تولید تاکر در سال 1948، اولین مالک آن، خودِ شخص پرستون تاکر بود که فیلم تبلیغاتی مشهوری تحت عنوان "the man and the Car" از این ماجرا ساخته شده. پس از آن پرستون  خودروی خودش را به وینتروپ راکفلر (از خانواده راکفلر، بزرگترین خاندان ثروتمنده ایالات متحده آمریکا) می فروشد.

وینتروپ اگرچه مدت کوتاهی تاکر را در دست داشت، دقیقا در همین دوران به فرمانداری ایالت آرکانزاس رسید. پس از آن تاکر به ترتیب به دستان جک بارت و سپس خواننده مشهور جیمز براون افتاد که ظاهرا براون، تاکر را علاوه بر تعویض و بازسازی مبلمان داخل آن، دوباره رنگ آمیزی کرده و به رنگی که می بینید در آورده! با همه این ماجرا ها تاکر پیر تنها 19,990 مایل مسافت را طی کرده بود که به قیمت 1,792,500 دلار فروخته شد.

9. پاگانی هوایرا

هوراسیو پاگانیِ آرژانتینی، طراح، مهندس و کار آفرین، پس از چندین سال همکاری با لامبورگینی و رنو، در سال 1992 شرکت خودش را به نام پاگانی تاسیس کرد. زوندا، اولین محصول پاگانی در سال 1999 ، سوپر اسپورتی که معرف حضورتان است، به خوبی قدرت طراحی و ساخت پاگانی را نشان می دهد.

پس از چندین سال و گذشتن از چند ادیشن مختلف زوندا، در سال 2011، هوایرا، الهه باد آفریقا، جایگزین پاگانی زوندا شد و در همان سال به عنوان بهترین هایپرکار 2012 شناخته شد.

خودرو سوپر اسپورتی که با همه خوبی هایش تنها 100 نمونه از آن ساخته شد. هوایرا چه در بیرون چه در کابین، کاملا ساختار شکن و متفاوت است.

از چرم با کیفیت و فیبر کربن براق در جای جای کابین گرفته تا آینه و در و اگزوز فوق العاده آن. هوایرای حراج فینیکس، مدل بسیار کم کارکردی از 100 نمونه آن است (1000 مایل) که به قیمت 2,090,000 دلار معامله شد.

8. فورد جی تی 2017

فورد جی تی فوق که مدل سال 2017 است، اولین محصول مهمترین فروشنده حراج فینیکس، برت جکسون، بود، که به مزایده گذاشته شد. 2.5 میلیون دلار برای گران ترین مدل شرکت فورد. خودرویی که در بالا می بینید، همان فوردی است (در قسمت اول اشاره کردیم) که کُفر پورشه اسپایدر را در آورد و رکوردش را شکست.

اینکه چه در سر مالک سابق خودرو گذشت که تنها به 11 مایل رانندگی با آن رضایت داد، جای بحث دارد! اما خوشبختانه کار خِیری بوده چرا که آن را به مزایده برای خیریه کارولینای شمالی گذاشت.

اگرچه 2.5 میلیون دلار ، یعنی 5 برابر قیمت اصلی خودرو رکورد و رقم نامتعارفی محسوب می شود. اما از آن جا که هدف کمک به خیریه، و گاهی دور زدن مالیات و کلا دلایل نامربوط به خودرو مطرح است، نمی توان مبلغ فوق را قیمت یک فورد جی تی دانست.

7, فراری 330 GTS مدل 1967

فراری GTS 330 سراسر ظرافت است و جذابیت. همزاد GTS 330 کوپه، تمام تلاش خود را با کروک کردن این مدل از فراری، برای جای دادن باد در بین موهای راننده انجام می دهد.

موتور V12 محور عقب، با 5 دنده دستی و سرعت 150 مایل بر ساعت و صفر تا صد 6.9 ثانیه در سال 1967 یعنی 51 سال پیش، باز هم سندی دیگر بر قدرت فراری، غول خودروسازی ایتالیاست. بعد از گذشت نیم قرن همچنان این خودرو محبوب میلیونرهای امروزی است، به شکلی که مبلغ 2,530,000 دلار برای آن پرداخته شد.

نسخه به فروش رفته حراج فینیکس یکی از 99 نسخه GTS 300 تولید شده بود که از قرمز به مشکی رنگ آمیزی شده و کابین آن هم به رنگ سبز در آمده.

6. فراری 365GTS/4 دایتونا

برای بعضی، 365GTS/4 نیاز به معرفی ندارد. به خصوص لقب دایتونا بین دوستداران فراری کاملا شناخته شده است. دایتونا در زمان تولیدش یعنی 1967 به عنوان بهترین خودرو اسپرت موتور جلو معرفی شد.

خودرو فوق شماره 72 از 123 دایتونایی است که تولید شده. البته در سال 1990 یک بازسازی ظاهری توسط کمپانی کانوِی بر آن انجام شد که پس از نیم قرن همچنان موتور V12، محور و شاسی و ادوات فنی به قوت خود باقی است و تنها تغییرات داخلی و رنگ آمیزی طبق دلخواه مالک خودرو انجام شد. دایتونای قرمز رنگ فراری پس از 51 سال، به قیمت 2,640,000 دلار معامله شد.

5. شلبی 427 کبرا مدل 1966

کبرا در ابتدا به نیت یک خودرو مسابقه ای ساخته شد، و در حال حاضر هم عملا همین است! 50 مدل از شلبی کبرا 427 به خارج از پیست راه یافت. شلبی 727 در اصل، ارتقایی بود با باک سوخت بزرگتر، موتور V8 قوی تر، اگزوز های جانبی با صدای بلند و کثیف و خنک کننده روغن و رادیاتور بزرگ تر.

شلبی 427 به حداکثر سرعت 298 کیلومتر بر ساعت راه یافت. شاهکاری که بیشتر از شاهکار بودنش نادر است. در هر صورت، پزشکی از لس آنجلس شلبی خود را در حراج فینیکس واگذار کرد و مبلغ 2,947,000 دلار یعنی نزدیک به 3 میلیون دلار به خانه برد!

4. بوگاتی تیپ 55 (1931)

بوگاتی های کلاسیک خیلی بزرگتر از آن هستند که با پول خرید و فروش شوند به خصوص مدل 1931 که در بالا می بینید. عجیب اما واقعی، در حراج ماه گذشته اولین مدل ساخته شده از سری 55 به مبلغ 4,070,000 دلار معامله شد.

خودرویی که می بینید متعلق به Duc de la Trémoille نجیب زاده فرانسوی بود. دقیقا همین بوگاتی فروخته شده، روزی روزگاری در سال 1947، در مسابقه 4 روزه و 1035 مایلیِ des Alpes زیر دستان قهرمان مسابقه، جلوتر از بقیه، خط پایان را رد کرد.

3. فراری موندیال اسپایدر

فراری موندیال اسپایدر 500 بین سال های 1954 تا 1956 در اروپا، پیروز همیشگی مسابقات Zandvoort بود. بعد از چند سال، با ورود به دهه 60 میلادی موندیال به آمریکا هم رسید. موتور 2 لیتری 4 سیلندر خطی آن که توسط Alberto Ascari برای تیم فرمول 1 شخص انزو فِراری (موسس فراری) ساخته شد، با 170 اسب بخار، موندیال را پیروز همیشگی مسابقات کرد.

در دورانی که هنوز جمله "یک فراری واقعی 12تا سیلندر دارد" مد نشده بود، موندیال با چهار سیلندر پیروز میادین بود. البته خریدار محترم قطعا می داند که یک فراری واقعی چیست که 4,455,000 دلار برای آن پرداخته. چرا که 64 سال پیش، روزی روزگاری فراری موندیال اسپایدر، در دستان انزو فراری پیچ و خم پیست های مسابقات را می گذراند.

2. پورشه 550A اسپایدر 1958

پورشه، 550A را از مهم ترین و مقدس ترین محصولاتش می داند. 550A اسپایدر سال 1958 برای فصل مسابقات ساخته شد. دستاورد های اسپایدر کلاسیک پیروزی در یک کلاس، و مقام ششم در میانگین کل پیروزی ها در مسابقات 1000 کیلومتری نورنبرگ بود.

همچنین مقام پنجم در مسابقات 24 ساعته لمانس. نسخه فروش رفته در فینیکس (یکی از 40 اسپایدر 1958 تولید شده) به یک مالک شخصی از کانادا در سال 1958 فروخته شده. پس از آن در همانجا به دست پیتر راین می رسد، که راین در مسابقات 1960 کانادا با اسپایدر ظاهر می شود. 550A موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تخت دارد و بهای خریدن آن 5,170,000 دلار است.

ناگفته نماند 2 سال پیش در حراج 2016، یک مدل دیگر از 40 عدد 550A اسپایدر، به قیمت 165 هزار دلار گران تر از امسال معامله شد.

1. فراری 275GTB Speciale 1965

8 مورد از 20 خودرو گران حراج بزرگ سال 2018 فِراری بودند. و این حراج با علامت تعجبی بزرگ تمام می شود. 275GTB Speciale به قیمت 8,085,000 دلار معامله شد.

مبلغ بسیار بالایی که حتی 3 میلیون دلار با رتبه دوم فاصله دارد. قطعا خالی از لطف نخواهد بود اگر بدانیم دقیقا چه چیزی باعث گران شدن هرچه بیشتر یک اتومبیل می شود.

حتی صحبت در مورد ملاک و معیارهای موجود هم مشکل است. اما آنچه که می دانیم این است که فراری فوق، گل سر سبد و نقطه عطف حراج بود. مدل های متعددی از 275GTB وجود دارد. اما گران ترین خودرو سال یکی است!

به عبارتی دیگر، این فراری کاوچ بیلتِ خودِ شخص باتیستا پینین فارینا است! (پینینفارینا شرکت مشهور طراحی بدنه ایتالیایی است، این شرکت کامل کننده رده بالاترین خودروسازها مانند فراری، مازراتی، رولزرویس و غیره است). باتیستا پینینفارینا موسس شرکت و طراح ارشد، کمک زیادی به جایگاه کنونی فراری کرد، اما این خودرو برای شخص خودش ساخته شده. Speciale در درون یک دنیا آپشن دارد.

در بیرون هم جزییات زیادی تغییر کرده. از جلو پنجره و چراغ ها گرفته تا حتی دستگیره در. این خودرو، جواهر نفیسی است برای فراری. محصولی به غایت خاص و منحصر بفرد، بخصوص که در سال گذشته فراری به همکاری اش با پینینفارینا خاتمه داد.

واقعیت این است که سهم ما از خودرو های حراج بزرگ فینیکس، در بهترین حالت، پوستری بر دیوار است. در این دو قسمت و مجموعا 20 خودرو، شاهد بودیم که اکثر خودروها، کلاسیک بودند. محصولاتی بعضا با قدمت بیش از 50-60 سال.

اینکه نیم قرن پیش شاهکاری ساخته می شود که هنوز هم میلیون دلار ارزش دارد، و از طرف دیگر، آرزوی صنعت خودرو یک کشور تولید ابتدایی ترین خودرو قابل عرضه با حداقل استانداردهای جهانی باشد، نشان از شکافی است دقیقا به قدمت تاریخ خودروسازی. بدیهی است با تولید محصولات تکراری و گذر زمان این شکاف عمیق و عمیق تر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    این تاکر چه طراحی جالبی داشته خیلی جذاب??

  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    آقای نظری عزیز شماره ۵ اسمش شلبی کبرا هسته نه کوبرا اصلاح کنید لطفاً دو تا سه بارم این اشتباه رو تکرار کردین

    • سبحان نظری
      سبحان نظری | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

      آره همیشه با این اسم مشکل داشتم. البته مشکل در کبرا یا کبری بودن بود، که سر از کوبرا در آورد :)

      • Pourya amirshekari
        Pourya amirshekari | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

        دقیقا وقتی دیدم نوشتین کوبرا فکر کردم یچیز جدیده که من تا حالا ندیدم کلی کف کردم ?

  • hamed
    hamed | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    پاراگراف اخر نکته خوبی بود که شاید هیچ ایرانی داخل ایران نتونه ببینه

مطالب پیشنهادی