ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

5 راه برای طراحی منحصر به فرد موبایل ها در عصر نمایشگرهای بدون حاشیه

طراحی تلفن های همراه بدون حاشیه اتفاق جالبی بود که در سال 2017 همه گیر شد. اکثر شرکت های تولیدکننده موبایل که در حال تلاش برای پیشرفت هستند به این نوع طراحی روی آوردند و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

طراحی تلفن های همراه بدون حاشیه اتفاق جالبی بود که در سال 2017 همه گیر شد. اکثر شرکت های تولیدکننده موبایل که در حال تلاش برای پیشرفت هستند به این نوع طراحی روی آوردند و ادامه چنین روندی در سال 2018 نیز دیده خواهد شد. اما یک نکته مهم در مورد چنین طراحی هایی وجود دارد.

اگر همه موبایل ها تمام و کمال نمایشگر باشند و حاشیه ای باقی نماند، پس چطور می توان طراحی های متفاوت را تجربه کرد؟ در این حالت همه پرچمدارها شبیه به یکدیگر می شوند و جذابیت گذشته خود را از دست می دهند. اما این ها راه هایی است که می توان تغییراتی برای متفاوت بودن ایجاد کرد.

بیرون آمدگی ها

چه کسی گفته که موبایل های بدون حاشیه باید در همه قسمت هایشان یک نوار باریک سیاه داشته باشند؟ در اسنشال فون، Aquos S2 شارپ و آیفون X طراحی متفاوتی را دیده ایم که در برخی قسمت های این نوار باریک مشکی، یک برآمدگی بزرگ یا کوچک وجود دارد. شاید هر کسی به این مدل طراحی علاقه نداشته باشند اما نمی توانید ظاهر منحصر به فردی که از این طریق به دست آمده را هم منکر شوید.

قطعا جا برای بهبود و پیشرفت هست و این تازه نسل اول تلفن های بدون حاشیه است. در نسل های بعدی احتمالا این بیرون زدگی کمتر می شود ولی همچنان در قسمت بالایی نیاز به یک نوار ضخیم تر هست تا دوربین و سنسورها در آن جای بگیرند.

البته لزومی هم ندارد که این حاشیه همیشه در قسمت بالایی باشد و فضا برای نوآوری همیشه هست. شیائومی با سری Mi Mix هم حاشیه بالایی را کاملا حذف کرده و هم زیبایی را به تلفن همراه آورده، گرچه قرار گرفتن دوربین جلو در قسمت پایین موبایل خیلی خوشایند نیست. چنین ایده ای شاید روی تلفن های همراه کوچکتر از 5 اینچ جوابگو باشد.

استفاده از مواد متفاوت

محبوب شدن طراحی نمایشگر های بدون حاشیه همراه شد با بدنه پشتی شیشه ای. جنس شیشه دوست داشتنی و خواستنی است اما تقریبا همه شرکت ها از این طراحی جاذب اثر انگشت بهره گرفته اند و گزینه های دیگر را کنار گذاشته اند.

فلز یک زمانی بسیار محبوب بود. طراحی های عالی شرکت هایی مثل HTC آن را تبدیل به ماده ای بسیار پر استفاده کرد. اما این روزها از فلز کمتر استفاده می شود چون قابلیت ضد آب بودن و شارژ وایرلس را با چالش مواجه می کند. موتورولا دروید توربو از یک نایلون طرح دار در قسمت پشتی بهره می برد. مطمئنا راه های بسیاری برای ایجاد تفاوت های ظاهری وجود دارد.

حتی پلاستیک هم می تواند ماده ای بسیار عالی باشد. سبک است و طرح های مختلفی می گیرد. اصلا چرا کاربران را محدود به یک نوع قاب و ماده خاص کنید؟ بگذارید خودشان تصمیم بگیرند که چه می خواهند.

قاب ها و رنگ های جذاب

وان پلاس قطعا بزرگترین تولیدکننده موبایل این روزها نیست ولی یکی از محبوب ترین ویژگی هایش قاب های قابل تعویضش بود. قاب بامبو وان پلاس وان StyleSwap در همان ابتدا کاملا به فروش رفت و دیگر قاب ها نیز شکلی بسیار منحصر به فرد و دوست داشتنی به موبایل می دادند.

بعد از تمایل پیدا کردن شرکت ها به ضد آب کردن تلفن های همراه و عدم امکان تعویض باتری موبایل، تعویض قاب هم از مُد افتاد اما قطعا می توان قاب موبایل را تغییر داد ولی تغییری در زمینه ضد آب بودن و نبودن ایجاد نشود. وان پلاس اما تنها شرکتی نیست که چنین قابلیتی ارائه می دهد. Moto Maker که حالا دیگر وجود خارجی ندارد نیز تقریبا مشابه همین طرح بود که تجربه خرید را بسیار متفاوت تر می کرد.

حتی اگر شرکت ها نمی خواهند چنین تغییر گسترده ظاهری ایجاد کنند، حداقل ارائه موبایل ها با رنگ های بیشتر می تواند تا حدی مسئله را رفع کند. الان همه موبایل ها تقریبا در دو-سه رنگ خاص ارائه می شوند و پیدا کردن یک رنگ خاص واقعا دشوار است.

ماژولار شدن

اگر امسال قرار باشد قسمت جلویی همه تلفن های همراه یک شکل باشد، پس نوآوری سخت افزاری احتمالا در قسمت پشتی موبایل خودنمایی می کند. در نظر گرفتن امکان ماژولار بودن نه تنها ویژگی های متنوعی اضافه می کند بلکه می گذارد تا موبایل ها جذابتر و متفاوت باشند.

البته که ساخت تلفن های ماژولار در گذشته برای برخی از شرکت ها جوابگو نبود اما به نظر می آید که موتورولا در حال کسب موفقیت از طریق این ایده است. خریداران می توانند انتخاب کنند که یک قابلیت ویژه برای دوربین موبایلشان می خواهند یا به دنبال کیبورد فیزیکی و شاید حتی اسپیکرهای قدرتمند بروند.

اگر شما واقعا به دنبال ویژگی های خاص هستید، مادها در تلفن های ماژولار می توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. در دنیایی که همه تلفن های همراه در حال همگرایی و شبیه شدن به یکدیگر هستند، ماژولار شدن موبایل ها می تواند بازی را عوض کند.

دکمه ها و راه های دیگر تعامل

طراحی بدون حاشیه یعنی تعامل ما با تلفن همراه تغییر پیدا کرده. دکمه های فیزیکی، دکمه هوم و حتی سنسور اثر انگشت باید حذف شوند تا جای خود را به نمایشگر یک پارچه جلوی موبایل بدهند و نسبت صفحه به بدنه از این طریق به حداکثر میزان خود می رسد. اما پیدا کردن راه های تعامل جدید با تلفن همراه می تواند تغییراتی را ایجاد کند.

ما همین حالا هم و در سال گذشته شاهد نمایش برخی از این راه حل ها از سوی شرکت ها بودیم. برای مثال قابلیت Edge Sense شرکت HTC که اجازه می دهد با فشار دادن موبایل از کناره ها با آن تعاملی داشته باشید. سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر شرکت Vivo هم یک نمونه دیگر است. این ایده ها نه تنها نحوه کارکرد کاربران با دستگاه را تغییر می دهد بلکه حتی ظاهر آن ها را هم دستخوش تغییر می کند.

ایده متفاوت دیگر نیز اضافه کردن دکمه های جدید است. شاید دکمه بیکسبی روی تلفن های همراه سامسونگ خیلی محبوب نباشد اما Convenience Key بلک بری بسیار متفاوت است. مصرف کنندگان تغییرات و شخصی سازی هم در سخت افزار و هم در نرم افزار را دوست دارند. و یک دکمه قابل شخصی سازی می تواند گزینه ای عالی باشد. تصور کنید اکثر موافق پس از آنلاک کردن تلفن همراه وارد یک اپلیکیشن می شوید و این اپلیکیشن را بتوانید روی آن دکمه خاص قرار دهید.


در سال 2018 باید شاهد تلفن های همراه تقریبا بدون حاشیه بیشتری باشیم و قطعا با فرا رسیدن کنگره جهانی موبایل 2018 در اوایل اسفند ماه، چشم انداز موبایل سازها طی یک سال آینده را شاهد خواهیم بود.

اگر به نظر شما در سال 2017 پیشرفتی صورت نگرفته، احتمالا امسال زمانی است که تلاش طراحان موبایل به نتیجه بنشیند و شاهد ایده های متفاوت و جذاب تری از سوی آن ها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • amir nori
    amir nori | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    mydeas2000:
    شما بهتره بری با همون glx کار کنی
    باقی پولتم ساندیس بخری بخوری?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی