ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات تعرفه‌ های بخش ICT
تکنولوژی

پایانی برای انحصارات مخابراتی با اصلاح مصوبات وزارت ارتباطات

تغییراتی اساسی در مصوبات پیشین وزارت ارتباطات در حال رخ دادن است که به موجب آن قرار است تا اتفاقات گوناگونی از جمله حذف برخی انحصارات مخابراتی، افزایش چشم‌گیر سایت‌های ترافیک داخلی و همچنین راه‌حلی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۰

تغییراتی اساسی در مصوبات پیشین وزارت ارتباطات در حال رخ دادن است که به موجب آن قرار است تا اتفاقات گوناگونی از جمله حذف برخی انحصارات مخابراتی، افزایش چشم‌گیر سایت‌های ترافیک داخلی و همچنین راه‌حلی برای رفع مشکل مشترکین کم‌مصرف اینترنت خط ثابت رخ بدهد.

مصوبه 266 وزارت ارتباطات، طرح اینترنت نامحدود را به خانه مشترکین آورده بود که چندین ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد و هنوز هم به زعم کاربران اشکالات زیادی دارد.

وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود خبر از برداشته شدن یک سری انحصارات مخابراتی داده که پیش‌تر توسط رییس جدید مخابرات کشور اعلام شده بود. به گفته جهرمی بر اساس مصوبه ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات، شرکت مخابرات ایران تا کنون با دو شرکت دیگر به تفاهمات قراردادی رسیده و با ابلاغ آن به استان‌های خود شرایط برای خرید سرویس از این شرکت‌ها فراهم شده است. گفتنیست که این دو شرکت بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شاتل و های‌وب هستند.

«محمدجواد آذری جهرمی» همچنین در ادامه پست خود به مشکلات طرح اینترنت نامحدود اشاره کرده و درصفحه خود نوشته است:

«تعرفه جدید، مشترکین کم مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش میکنیم تا فروردین ماه به نتیجه نهایی برسد.»

همچنین آنطور که جهرمی می‌گوید تعرفه داخلی لزوما به لیست 500 سایت داخلی که پیش‌تر منتشر شده بود برنمی‌گردد و تمامی سایت‌هایی که میزبانی آنها در داخل کشور صورت می‌گیرد را شامل می‌شود. «حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در این باره توضیحات بیشتری را ارائه کرده است:

«در ابتدای اجرای تعرفه ترجیحی برای ترافیک داخلی این موضوع به اختیار سرویس دهندگان گذاشته شده بود و سازمان نیز اجتماع همه این سایتها را به همه اعلام کرد لذا این سایتها را سازمان انتخاب نکرده است. اما برای اینکه این امکان به همه داده شود به همه سرویس دهندگان اعلام شده است که همه ترافیک دریافتی از ixpو ninداخلی باید محسوب شود که در حال حاضر رعایت میشود.»

به گفته جوشقانی سایتی با نام icip.ito.gov.ir توسط سازمان فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده که همه دارندگان محتوای داخلی می‌توانند با ثبت‌نام در این سایت آدرس خود را اعلام کنند و  همه سرویس دهندگان موظفند بر اساس آدرس های این سایت ترافیک داخلی را محاسبه کنند.

رییس سازمان رگولاتوری ضمن تاکید به اهمیت جایگاه تنظیم مقررات در استیفای حقوق مردم توضیحاتی پیرامون مصوبه 266 این وزارتخانه اعلام کرده که در طرح جدید مشکلات پیشین طرح به ویژه در زمینه حجم نامحدود ارائه شده به مشترکین تا حد زیادی حل شده است:

«ISPها بهتر است بدانند که آستانه منصفانه دقیقا همان حجم نیست؛ به زبان ساده ظرفی است که آستانه مصرف مشترکین را تعیین می کند. بدین معنی که به میزان ترافیک بین المللی که مشترک مصرف می کند حجم مصرفی مشترک در این ظرف ریخته میشود اما سرویس دهنده موظف است حداکثر نصف مصرف ترافیک داخلی مشترک را در این ظرف بریزد. با این وصف به محض پر شدن این ظرف، مشترک به آستانه رسیده و بر اساس مصوبه سرویس دهنده میتواند سرعت وی را به حداقل 128 محدود کند.

با توجه به اینکه سرویس دهنده های مختلف روش های مختلفی را در سایت های خود اعلام میکردند که همه هم درست بود طی نامه ای به همه سرویس دهنده اعلام شد که باید به منظور وحدت رویه در سایت های خود آستانه مصرف را طوری اعلام کنند کند اگر مشترک صرفا ترافیک بین الملل استفاده کرد به میزان مصرف منصفانه اعلامی سرویس بگیرد و اگر صرفا داخلی استفاده کرد به میزان دو برابر استفاده کند.»

تغییرات به وجود آمده در مصوبه‌ وزارتخانه قرار است که آینده‌ای بهتر را برای مشترکین پدید آورد ولی تحقیق یافتن این امر منوط به گذر زمان و نتیجه و کارایی تغییرات پیش آمده است. برخی کارشناسان معتقدند که این تغییرات یک هیاهو است و کاری از پیش نخواهد برد و برخی دیگر نگران به دست افتادن اینترنت خط ثابت به چند شرکت محدود هستند، امری که وزیر ارتباطات در حاشیه نشست خبری‌اش در نمایشگاه مطبوعات امسال به طور تلویحی به آن اشاره کرده بود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Silencer
    Silencer | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    تنها خواسته من از جناب جهرمی فقط و فقط حذف انحصار فیر نوری از چنگال مخابرات هست که سالهاست اسیر دست این ظالم شدیم.

    • saeed_ahmadi
      saeed_ahmadi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

      دقیقا

    • بهمن حق شناس
      بهمن حق شناس | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

      کاش فقط انحصار شرکت بود
      اینجا فیبر نوری یعنی حداکثر سرعت 130 کیلوبایت در ثانیه
      همسایه سیم مسی 1 مگابایت تا 2 مگابایت بر ثانیه
      اینم دیگه چه مدل انحصاره

  • Abtin Hamz
    Abtin Hamz | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    خط ما فیبرنوریه و اینترنت adsl خطوط فیبرنوری در انحصار مخابراته و من از هیچ شرکتی به غیر از مخابرات نمیتونم اینترنت بگیرم و این خیلی ظالمانه است مخابرات پینگ بالا و قطعی زیاد داره اصلا راضی نیستم امیدوارم این انحصار حذف بشه

  • bahram Shademanpo
    bahram Shademanpo | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    برداشتن انحصار فقط و فقط در مالک بودن شبکه فیبر نوریه ک اونو به هیچ شرکت دیگه یی واگذار نمیکنن
    اونایی ک مشترک محابرات هستن شماره شون رو 8sp های دیگه ساپورت نمیکنن چون در انحصار مخابراته

  • Reza
    Reza | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    الان میشه از دو شرکت دیگه سرویس گرفت؟

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

      توی شهرستانایی که انحصارا دست مخابرات بود بله میشه.

  • بابک
    بابک | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    سرویس مخابرات داشتم دو ماهی شارژش نکردم، ۲۱ دیماه بدون اینکه ازم سوال بشه سرویس ۵۱۲ رو به میزان ۱۰ گیگ شارژ کردن، بعد از ۴ روز که ۱۰ گیگ رو مصرف کردم کلا قطع شد و اصلا ۱۲۸ برقرار نشد. اول ماه هم دوباره ۱۰ گیگ بدون اجازه شارژ کردن و دوباره همون داستان. تماس هم گرفتم گفتن تا یک هفته دیگه باهات تماس گرفته میشه، الان چند تا یه هفته گذشته و خبری نیست.

    • Reza
      Reza | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

      مال منم وقتی حجمم تموم میشه کلا قطع میشه

مطالب پیشنهادی