ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی Game Dev Tycoon؛ با دنیای واقعی خداحافظی کنید

یک سازنده بازی های ویدیویی در دوران کاری خود با مشکلاتی رو به رو می شود؟ مهمترین هدف Game Dev Tycoon جواب به همین سوال است. بازی گیمر را یک مدیر استودیوی کوچک بازیسازی می ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۵

یک سازنده بازی های ویدیویی در دوران کاری خود با مشکلاتی رو به رو می شود؟ مهمترین هدف Game Dev Tycoon جواب به همین سوال است. بازی گیمر را یک مدیر استودیوی کوچک بازیسازی می کند و با «آزادی عجیبش» نشان می دهد که برای فعالیت در صنعت گیم باید با چه چالش هایی رو به رو شد.

آزادی که به برگ برنده بزرگی برای Game Dev Tycoon تبدیل شده است. ساخته استودیوی Greenheart Games تقریبا تمام المان های لازم برای اینکه یکی از بهترین های سبک مدیریتی لقب بگیرد را دارد. بازی در چارچوب هدفی که پیش گرفته، دنیایی از تصمیمات را در اختیار کاربر می گذارد و او را با کمترین راهنمایی ها رها می کند.

Game Dev Tycoon
بازی سی و پنج سال از دوران گیمینگ را روایت می کند، از زمانی که هنوز کنسول ها عرضه نشده اند تا دورانی که اسمارت فون ها به محبوبیت رسیدند. در ابتدا بازی مثل استیو جابز و دیزنی کارتان را از گاراژ شروع می کنید.

اینکه بازی که می سازید چه سبکی داشته باشد، روی چه پلتفرم هایی عرضه شود، چه درجه سنی بگیرد و حتی کارمندان استودیوی انرژی شان بیشتر برای کدام بخش های بازی بگذارند؛ این ها همگی چیزهایی هستند که به عهده شما گذاشته شده و یک اشتباه می تواند به معنای ورشکستگی و شروع دوباره بازی باشد.

در واقع Greenheart Games برای گیم پلی Game Dev Tycoon کاملا فرآیندهایی که ساخت یک بازی طی می کند را رعایت کرده است. البته همین آزادی بیش از اندازه باعث شده بازی پیچیده شود و نکته منفی اینجاست که نباید انتظار کمک زیادی را از این عنوان داشته باشید.

بازی Game Dev Tycoon
نمایی از مرحله توسعه بازی هایی که می سازید؛ به صورت کلی عناوین سه مرحله ساخت (Development Stage) را طی می کنند و در هر مرحله مشخص می کنید که استودیو به کدام بخش توجه بیشتر کند، مثلا اینجا عنوانی استراتژی می سازیم پس باید گیم پلی را هدف قرار دهیم.

همان ابتدا بازی با توضیحات سر بسته کارش را راحت می کند و در ادامه با آزمون و خطا و بررسی وضعیت بازی هایی که ساختید می توانید بازی های بهتری بسازید. احتمالا به همین خاطر هم سازنده از سیستم ذخیره بازی استفاده کرده تا هر کجا که خواستید فعالیت های تان را ذخیره کنید و بعد از اشتباه دوباره بر گردید.

البته علاقه مندان به بازی های ویدیویی خیلی راحت تر با Game Dev Tycoon اخت می گیرند. بعضی تصمیمات کاملا مشخص است، مثلا در دهه 90 بخش داستانی خیلی برای بازی های اکشن اهمیت نداشت و بازیکن ها به فکر یک اکشن پر زد و خورد و گرافیک بالا بودند.

Game Dev Tycoon
بازی سعی کرده تمام تحولات واقعی که در سی و پنج سال اتفاق افتاده را پوشش دهد و هر کدام از این اتفاقات می تواند نتیجه متفاوتی روی عملکرد شما داشته باشید؛ محبوبیت زیاد بازی های اکشن در دوره ای خاص یا تشدید عدم رعایت قانون کپی رایت از اتفاقاتی هستند که در بازی میبینید.

بنابراین هنگام ساخت بازی، زمان و انرژی استودیو را روی دیگر بخش ها می گذارید و به داستان خیلی نمی پردازید. اگر به این نکات توجه کنید، مطمئنا نتیجه بهتری می گیرید اما با همه این تفاسیر هم انتظار نداشته باشید که در همان دفعه اول بازی یک ناتی داگ جدید احداث کنید. بازی به طرز خیلی خوبی پیچیده و گسترده است.

برای علاقه مندان به بازی های ویدیویی Game Dev Tycoon حکم خداحافظی چند روزه با دنیای واقعی را دارد. همان لحظه که بازی را نصب می کنید و پایش می نشینید، دیگر تنها چیزی که مهم است ساخت بازی های خوب خواهد بود. بازی هر چند بی شباهت به Game Dev Story نیست ولی حداقل روی موبایل حرف های زیادی برای گفتن دارد.

Game Dev Tycoon
در طول این سی و پنج سال تکنولوژی های جدیدی آزاد می شود که باید از آن ها در ساخت بازی استفاده کنید، سازنده به خوبی توانسته تازگی عنوانش را تا لحظه آخر حفظ کند.
Game Dev Tycoon
بعد از اینکه یکی از بازی هایی که ساختم به موفقیت رسید، تصمیم گرفتم بعد از توسعه یک بازی دیگر ادامه همان عنوان را بسازم تا باز سود کنم اما اشتباه فکر می کردم. یکی از منتقدین که نمره پایینی به بازی داد گفت: «مگر به تازگی همین بازی را انجام نداده بودیم؟»
Game Dev Tycoon

Game Dev Tycoon

سازنده: Greenheart Games قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 172.9 / 83 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    خیلی هم عالی، امیدوارم بشه تعداد بیشتری نقد بازی های مستقل رو ببینیم.
    فقط کاش اشاره میکردید که این بازی برای کامپیوتر هم منتشر شده. و کاش میگفتید بازی های مشابهش مثل Mad Games Tycoon و... هم وجود دارن اگه کسی خواست تجربه کنه. ممنون بازم.
    پ.ن: به نظرم نقد Prison Architect هم بزارید. من هر کسی دیدم که بازی کرده راضی بوده، امتیاز استیمش هم از طرف کاربران خیلی بالاست.

  • امین
    امین | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    تو بازی game Dev story که تو همین سبک هست آخر هر سال بهترین بازی سال و بالا ترین گرافیک و ... رو انتخاب میکنن که خیلی جذاب تر میشه
    یکی هم اینکه فروش هر بازی و بهترین بازیایی که تاحالا ساختی رو میتونی ببینی که جالب هست
    البته این هم خوبه تو ساخت بازی دستتو خیلی بیشتر باز میزاره

مطالب پیشنهادی