لوله هایی که قرار است به محل زندگی جوانان هنگ‌کنگی تبدیل شوند

راهکاری برای حل معضل مسکن

لوله هایی که قرار است به محل زندگی جوانان هنگ‌کنگی تبدیل شوند

شهرهای پرجمعیت جهان همچون هنگ‌کنگ همیشه با معضل کمبود مسکن و هزینه های گزاف املاک مواجه هستند. این امر باعث می شود تا قشر کم درآمد از داشتن یک زندگی عادی در این شهر محروم باشند. بدنبال همین مساله، یک موسسه معماری و ساختمان‌سازی در این شهر راه‌حل عجیب و جالبی پیدا کرده است.

موسسه معماری James Law Cybertecture به‌تازگی لوله های بتنی آب را به شکل خانه های مینیاتوری تغییر شکل داده و به عنوان مسکنِ قابل حمل عرضه می کند.

این خانه های لوله ای با بلندی ۵ متر و قطر ۲.۱ متری به مساحتی حدود ۹ تا ۱۱ متر مربع زمین برای نصب نیاز دارند.

OPod نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شدند.

داخل این خانه ها، یک عدد تخت تاشو، یخچال، مایکروفر و دستشویی و حمام تعبیه شده است. دسترسی به داخل خانه از طریق تلفن همراه انجام می گیرد.

خانه هایی که داخل لوله های بتنیِ آب ساخته شده اند

خانه های لوله ای موردبحث OPod نام دارند و نخستین بار در ماه گذشته در نمایشگاه الهامات‌معماری شهر هنگ‌کنگ به نمایش عمومی گذاشته شدند.

این خانه مناسب یک نفر یا یک زوج است

جیمز لا، مدیرعامل موسسه در رابطه با طراحی و عرضه این میکروخانه ها گفته: «زمانی که در یک کارگاه ساختمانی حضور داشتم، ایده ساخت OPod به ذهنم خطور کرد. بدنبال این فکر، وارد یکی از لوله های بتنی که مخصوص انتقال آب در زیر زمین هستند، شدم و بزرگی فضای داخلی آنها مرا شگفت‌زده کرد.»

همین امر سبب شد تا «لا» به فکر ساخت خانه در این فضاهای یک نفره بیفتد.

او همچنین گفته: «با خودم فکر کردم وقتی این لوله های بتنی به خانه تبدیل شوند، آیا برای قشر جوان هنگ‌کنگ گزینه های جالب و مفیدی برای تامین مسکن نخواهند بود؟ همین سوالات باعث شد تا برای تبدیل یکی از این لوله های بتنیِ آب به خانه، یک ماه زمان صرف کنم.»

خرید خانه با هزینه اندک

طراح و معمار این میکرو خانه ها در رابطه با ایده خود بیان داشته که OPod برای جوانانی جذاب و کاربردی خواهد بود که هزینه کافی برای تامین مسکن ندارند.

به گزارش آمار اقتصادی، قیمت هر فوت مربع ملک در هنگ‌کنگ، ۱۵۹۲ دلار است. این در حالیست که در سال ۲۰۱۷، خانه های ۱۷ متر مربعی با قیمت های ۲۰۳۴۰۰ و ۲۱۱۱۰۰ دلاری به فروش می رفتند.

همچنین در این شهر، کلبه های چوبی و قفس های فلزی بسیار کوچکی برای زندگی شهروندان نیز وجود دارد. یعنی مردم هنگ‌کنگ به آپارتمان های بسیار کوچک و اصطلاحا قوطی کبریتی عادت دارند.

کرایه این خانه کمتر از ۴۰۰ دلار در ماه است

هزینه ساخت هر OPods حدود ۱۵۳۵۰ دلار است. دلیل این قیمت ارزان نیز، پایین بودن قیمت لوله های بتنی آب است. حمل و ساخت خانه در این لوله ها آسان است و با تریلی می توان آنها را به هرآن کجا که باید حمل کرد.

تنها ایراد اساسی این لوله ها وزن بسیار زیادشان است به طوری که هر لوله حدود ۲۰ تن وزن دارد. اما مزیتشان در این است که همه جا می توان نصبشان کرد، از پشت بام ساختمان ها گرفته تا گوشه حیاط.

این خانه برای دو نفر طراحی شده اند. با اینکه فضای داخلی خانه های لوله ای بسیار محدود است، اما راحت و قابل زندگی است. هر OPod با قیمت ۳۸۳ دلار در هر ماه اجاره داده می شود و برای نسل جوان می تواند یک راهکار موقتی برای رفع مشکل مسکن باشد.

اوپاد در پشت بام خانه ها
هزینه زندگی در هنگ‌کنگ بسیار بالاست
این خانه مخصوص جوانان طراحی شده است.
اوپادها با تریلی حمل و به محل نصب منتقل می شوند
در سال ۲۰۱۶ کپسول های فضایی به عنوان راهکاری برای حل معضل مسکن در هنگ‌کنگ طراحی و عرضه شدند.
کپسول های فضایی برای اقامت یک نفر گنجایش دارند.
مالک این کپسول های اجاره ای Sandy Wong است.
هزینه ساخت هر کپسول۱۲۸۹ دلار است.
یکی دیگر از راهکارها برای رفع مشکل مسکن و گرانی ملک در هنگ‌کنگ، استفاده از قفس های فلزی است.
این عکس در سال ۲۰۱۰ میلادی گرفته شده و یک مرد ۷۸ ساله را نشان می دهد که در این قفس ها زندگی می کند.
یکی از ساکنین قفس های مشبک در هنگ‌کنگ
این عکس نیز در سال ۲۰۱۰ گرفته شده است. طراح Opod امیدوار است باایده نوین او دیگر مردم در چنین شرایط اسف‌باری زندگی نکنند.
چهره تاریکی از زندگی در شهر هنگ‌کنگ که کمبود زمین و کمبود مسکن دارد.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود