ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان RX J1131-1231
علمی

دانشمندان برای اولین بار سیاراتی فرا کهکشانی را مشاهده کردند

کهکشان راه شیری به حدی بزرگ است که 100 هزار سال نوری طول دارد. به همین دلیل مشاهده هر سیاره ای فراتر از کهکشان ما توسط تلسکوپ های معمول، عملاً غیر ممکن است. ولی برای ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

کهکشان راه شیری به حدی بزرگ است که 100 هزار سال نوری طول دارد. به همین دلیل مشاهده هر سیاره ای فراتر از کهکشان ما توسط تلسکوپ های معمول، عملاً غیر ممکن است. ولی برای اولین بار دانشمندان موفق شده اند با تکنیکی به نام «ریزهمگرایی گرانشی» سیاراتی در کهکشان «RX J1131-1231» را با فاصله 3.8 میلیارد سال نوری از زمین و فراتر از کهکشان راه شیری مشاهده کنند.

ریزهمگرایی گرانشی  روشی است که مشاهده اجسام دور در فضا را بر اساس سنجش میزان تأثیر جاذبه جسم بر خمش نور امکان پذیر می کند. به این ترتیب می توان حتی اجسام دورتر از جسمی که نور را منحرف کرده را نیز مشاهده کرد.

در این مشاهده محققان دانشگاه اُکلاهاما این روش را روی اطلاعاتی که از ناسا به دست آمده اعمال کرده اند؛ اطلاعاتی که پیشتر توسط تلسکوپ فضایی پرتو اکس چاندرا، به دست آمده بود. به این ترتیب آنها موفق شدند کهکشانRX J1131-1231 را مشاهده کنند.

کهکشان RX J1131-1231
در نقطه مرکزی قرمز رنگ این کهکشان هزاران میلیارد سیاره وجود دارد.

جالب اینکه این سیارات به گونه ای مستقل هستند. به عبارت دیگر به دور هیچ ستاره این گردش نمی کنند و به نظر می رسد حول کهکشان دوردست در گردش هستند. دانشمندان در ادامه اندازه سیارات این کهکشان را بررسی کردند و دریافتند که آنها اندازه ای ما بین ماه تا مشتری در منظومه شمسی دارند.

برای توضیح پیچیدگی مشاهده این کهکشان همین گفته محقق این پروژه «ادواردو کوئِراس» کافیست:

«کوچکترین شانسی برای مشاهده این سیارات به صورت مستقیم وجود ندارد. حتی بهترین تلسکوپ ها و [حتی] آنهایی که در سناریوهای های علمی تخیلی تصور می شوند».

«با این حال ما توانسته ایم آنها را مطالعه کنیم، وجودشان را آشکار کنیم و حتی ایده ای در مورد حجم آنها داریم».

در دهه های اخیر توانسته ایم هزاران سیاره در کهکشان راه شیری را مشاهده کنیم و البته هنوز میلیاردها سیاره دیگر در این کهکشان وجود دارند که آنها را ندیده ایم و حتی هزاران میلیارد دیگر فراتر از کهکشان ما هستند که شاید در آینده موفق به مشاهده برخی از آنها شویم. به لطف مشاهده اخیر، اکنون مدارکی دال بر وجود سیاراتی فرا کهکشانی به دست آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Silencer
    Silencer | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    تنها وسیله ای که میشه باهاش به پهنه بیکران جهان و جهان ها مجاور و مجاور و مجاور و مجاور...و مجاور جهان ما پا گذاشت و با چشم غیر مسلح هر سوی عالم رو رصد کرد و پا گذاشت و در اون گردش کرد، فقط یک وسیله هست که خداوند سال هاست در اختیار بشر قرار داده،وسیله ای شگفت انگیز به نام مرگ. دریچه ای حقیقی به سوی حقیقیت. هرکس در این دنیا علم بیشتری کسب کنه در دنیای غیر مادی پس از مرگ با دید وسیع تری میتونه جهان رو درک کنه و پهنه بیکران اون سیر کنه.

مطالب پیشنهادی