ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ ال جی گرم

هرچند «گرم» واحد کوچکی برای اندازه گیری وزن است، اما ظاهراً می تواند اسم هم باشد، خصوصاً وقتی در مورد سبک ترین لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی جهان صحبت می کنیم. ال جی برای وارد شدن ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰

هرچند «گرم» واحد کوچکی برای اندازه گیری وزن است، اما ظاهراً می تواند اسم هم باشد، خصوصاً وقتی در مورد سبک ترین لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی جهان صحبت می کنیم. ال جی برای وارد شدن به مسابقه ساخت لپ تاپ های هرچه باریک و سبک تر، مدتی پیش از لپ تاپ های سری Gram رونمایی کرد و حالا این محصول را به ایران آورده است. البته همیشه برای کاهش وزن و ضخامت، برخی ویژگی های لپ تاپ فدا می شوند و محصول ال جی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای آشنایی با ویژگی های لپ تاپ LG Gram 15 در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه شوید.

طراحی و امکانات

در سری «گرم» مدل های ۱۳ و ۱۴ زیر ۱۰۰۰ گرم وزن دارند، اما در نسخه ۱۵.۶ اینچی، با وزن ۱.۱ کیلوگرم مواجه هستیم که باز هم برای محصولی در این اندازه، بسیار مناسب است. برای مقایسه بد نیست بدانید که مک بوک پرو ۱.۸۳ کیلوگرم و Dell XPS 15 تقریباً دو برابر محصول ال جی یعنی ۲ کیلوگرم وزن دارند.

رقبای نزدیک تر لپ تاپ گرم لنوو یوگا ۹۲۰ با ۱.۳۷ کیلوگرم و لپ تاپ سرفیس با وزن ۱.۲۵ کیلوگرم هستند. البته رسیدن به وزن سبک در لپ تاپ ها همیشه با فدا کردن برخی ویژگی ها فراهم شده و گرم ال جی هم غیر از این نیست.

هرچند بدنه ی این لپ تاپ از ترکیب نانوکربن و منیزیوم ساخته شده است، اما کاملاً حس پلاستیک را تداعی می کند. علاوه بر این بدنه بسیار نازک است و به راحتی با کمی فشار به داخل خم می شود. البته ال جی می گوید بدنه ی لپ تاپ گرم را از قصد تا این حد نرم و پلاستیکی ساخته است، تا قادر باشد ضربه ی ناشی از سقوط را جذب کند.

شرکت کره ای برای اثبات این موضوع یک ویدیوی تبلیغاتی هم منتشر کرده که در آن لپ تاپ بارها با زمین برخورد می کند و بدنه با وجود ضخامت ۱۶ میلی متری قادر است وزن یک انسان بالغ را تحمل نماید، اما دیجیاتو نمی تواند الزاماً صحت داشتن آن را تایید کند.

خوشبختانه شرکت کره ای برای رسیدن به وزن سبک، امکانات دستگاه را، به اندازه ی جنس و ضخامت بدنه فدا نکرده است. در نتیجه ال جی گرم از تنوع درگاه ها بیشتر از این که به اولترا بوک های هم وزن خود شباهت داشته باشد، به لپ تاپ های غول پیکر ۱۵ اینچی نزدیک است.

تنوع درگاه های محصول موارد زیر را شامل می شود:

  • ۱ درگاه USB 2.0
  • ۲ درگاه USB 3.0
  • ۱ درگاه USB-C
  • کارت خوان Micro-SD
  • HDMI
  • جک ۳.۵ میلی متری

نکته ی جالب اینجاست که با وجود درگاه USB-C که امکان اتصال شارژر را دارد، ال جی بر خلاف بسیاری از رقبا یک درگاه اختصاصی هم برای اتصال شارژر خاص خودش به بدنه لپ تاپ گرم اضافه کرده است. ضمناً یک تبدیل هم داخل جعبه وجود دارد که USB-C را به درگاه شبکه تبدیل می کند.

استفاده از صفحه نمایش با حاشیه فیزیکی اندک این امکان را برای ال جی فراهم آورده که لپ تاپ گرم را مثل Dell XPS 15 با ابعادی کوچک تر از محصولات ۱۵ اینچی معمول تولید کند.

یک شباهت دیگر به لپ تاپ مشهور دل هم اینکه وب کم ال جی گرم روی لولای سراسری پایین صفحه نمایش قرار گرفته است. این تصمیم کمی کار را دشوار می کند چون با تغییر زاویه صفحه نمایش، نمای وب کم هم تغییر می کند و باید خودتان را با آن تطبیق دهید. کیفیت وبکم برای یک اولترابوک بسیار سبک قابل قبول است اما به هیچ عنوان با وبکم های رومیزی برابری نمی کند.

پشت بدنه کاملاً ساده طراحی شده و برای کاربران علاقه مند به ظاهر مینیمال دلپذیر است. این محصول ضمناً فقط در یک رنگ خاکستری عرضه می شود. ناگفته نماند که شرکت سازنده زیر بدنه چند زائده یا پایه پلاستیکی تعبیه کرده که از لیز خوردن دستگاه روی میز جلوگیری می کنند، اما این موضوع هم تجربه نه چندان مناسب تایپ کردن با ال جی گرم را بهبود نداده است.

صفحه کلید و تاچ پد

دکمه های صفحه کلید ال جی گرم حین تایپ کردن بازخورد خوبی ندارند و حس پلاستیکی بودن را القاء می کنند. جالب اینکه ال جی در طراحی کیبورد نکته ی ریزی را مورد توجه قرار داده است. در حقیقت دکمه ی پاور، کاملاً با دکمه های معمول صفحه کلید متفاوت است، در نتیجه موقع فشار این دکمه بر خلاف دکمه های دیگر، بازخورد مناسبی دریافت می کنید و به خوبی متوجه می شوید که دستگاه با موفقیت روشن شده است.

خوشبختانه وجود چراغ در دکمه ها کار با دستگاه در محیط تاریک را ساده می کند. در مدل ۱۵ اینچی ضمناً شاهد استفاده از کیبورد در اندازه کامل هستیم، یعنی دکمه های عددی موسوم به NumPad در سمت راست کلید های حروف تعبیه شده اند.

نکته ی مثبت تاچ پد به دقت خوب و روان بودن آن باز می گردد. اندازه ی تاچ پد در مقایسه با محصولات ۱۵ اینچی متوسط است. اما نکته ی منفی اینکه هنگام کلیک کردن تمام سطح تاچ پد مثل دکمه به شکل مورّب به داخل می رود و این موضوع نشانگر ماوس را روی صفحه جابجا می کند، در حالی که شرکت سازنده می توانست کلیک و راست کلیک را به راحتی با تپ کردن امکان پذیر نماید.

نمایشگر

ال جی یکی از معتبرترین تولید کننده های صفحه نمایش در جهان است پس تعجبی ندارد که پس از وزن، این بخش دومین نقطه قوت لپ تاپ گرم به حساب می آید. پنل ۱۵.۶ اینچی این لپ تاپ از نوع IPS LCD با رزولوشن Full HD در نظر گرفته شده که در این سطح قیمت کاملاً مرسوم است.

بر اساس بررسی های انجام گرفته این صفحه نمایش می تواند ۸۱ درصد رنگ های استاندارد sRGB را تولید کند. ال جی گرم با این رقم پایین تر از گلکسی بوک سامسونگ، سرفس بوک مایکروسافت و ایسر اسپین 7 قرار می گیرد اما در مجموع از نظر کیفیت تصویر و دقت رنگ، عملکرد قابل قبولی دارد.

ایراد اصلی به میزان خوانایی نمایشگر باز می گردد. حداکثر روشنایی صفحه نمایش به ۳۰۰ نیت می رسد که برای پنل های IPS رقم متوسطی محسوب می شود. اما سطح نمایشگر به دلیل براق بودن نور زیادی را بازتاب می دهد و این موضوع می تواند در محیط های بسیار روشن، مثلا خارج از منزل آزار دهنده باشد.

صفحه نمایش دومین ویژگی جذاب لپ تاپ «گرم» است

اما در محیط کم نور اما صفحه نمایش با کیفیت و کم حاشیه ال جی گرم، گزینه ای عالی برای پخش فیلم و مرور وب حساب می آید، خصوصاً که به راحتی می توانید این لپ تاپ کم وزن را حتی در رختخواب همراه داشته و از کیفیت تصویر آن لذت ببرید. ال جی گرم با نسبت کنتراست 830:1 جایی بین مک بوک پرو 15 اینچی و ذن بوک UX330UA ایسوس قرار می گیرد.

لپ تاپ ال جی گرم ضمناً به حالت متن خوانی یا Reader Mode مجهز است. این ویژگی در حقیقت فیلتر نور آبی به حساب می آید که با فعال کردن آن می توانید میزان خستگی چشم حین استفاده از دستگاه را خصوصاً حین مطالعه متن و مرور وب کاهش دهید.

کیفیت صدا

کیفیت صدا هرگز جزو نقاط قوت در اولترابوک ها نبوده است، خصوصاً ال جی گرم که حتی بین اولترابوک ها هم کم وزن ترین به حساب می آید. این محصول با ۲ اسپیکر ۱ واتی نمی تواند از نظر قدرت بیس رضایت شما را جلب کند و بلندی صدا هم برای فضاهای بزرگ یا شلوغ کافی نیست.

یک هدفون خوب صفحه نمایش با کیفیت دستگاه را تکمیل می کند

لپ تاپ ال جی از نظر کیفیت پخش صدا به شکل کاملاً محسوسی پایین تر از اولترابوک های رقیب مثل Dell XPS 15 یا حتی HP Spectre 13 قرار می گیرد. بر همین اساس توصیه می کنیم اگر می خواهید واقعاً از کیفیت نمایشگر دستگاه بهره مند شوید، تهیه یک هدفون خوب را هم مد نظر داشته باشید، خصوصاً که ال جی گرم به لطف فناوری DTS Headphone: X قادر است صدای فراگیر ۱۱.۱ کاناله را در هدفون شما شبیه سازی کند.

با استفاده از نرم افزار این فناوری می توانید حالت های مختلفی را برای پخش صدا در هدفون انتخاب کنید، مواردی از جمله:

  • استریوی معمولی
  • صدای وسیع (عریض)
  • شبیه سازی وجود ۲ اسپیکر در مقابل شما
  • حالت مخصوص پخش فیلم
  • حالت مخصوص بازی کردن
  • حالت ورزشی

ناگفته نماند که فناوری DTS به خوبی در این محصول صدای فراگیر را در هدفون شما شبیه سازی می کند و عملکرد مناسبی دارد، خصوصاً برای لذت بردن از پخش فیلم.

 باتری

وزن پایین یعنی حمل پذیری بیشتر، اما در عین حال وزن کمتر، امکان قراردادن باتری بزرگتر را هم از شرکت سازنده می گیرد. ال جی پیش از این با بلندپروازی، عمر باتری مدل ۱۴ اینچی از لپ تاپ گرم را ۲۴ ساعت اعلام کرده بود، اما در مدل ۱۵ اینچی، کمی واقع بینانه تر عمل کرده و پیشبینی خود را به ۱۷.۵ ساعت کاهش داده است.

در دنیای واقعی عمر باتری دستگاه کمتر از ۱۰ ساعت است

لپ تاپ ال جی بر خلاف رقبایی مثل XPS 15 یا Spectre x360 نمایشگر UHD یا کارت گرافیک اختصاصی ندارد، اما باز هم رسیدن به رقم اعلام شده توسط سازنده کمی دور از ذهن است و در دنیای واقعی باید چیزی کمتر از ۱۰ ساعت را انتظار داشته باشید.

این رقم به طور مستقیم به میزان استفاده شما از توان پردازش و قابلیت های دستگاه بستگی دارد و هرچه توان بیشتری مصرف کنید، میزان شارژ دهی باتری کمتر می شود. باتری ۶۰ وات ساعتی دستگاه ضمناً ظرف ۳ ساعت به شکل کامل شارژ می شود، رقمی که نزدیک به دو برابر از اولترابوک های معمول بازار بیشتر است.

عملکرد

در نسخه ای از مدل ۱۵ اینچی که ال جی برای بازار ایران در نظر گرفته است، شاهد استفاده از پردازنده Core i5 i5-7200U هستیم که به نسل هفتم اینتل تعلق دارد و نسل ماقبل آخر به حساب می آید. شرکت سازنده در این نسل فناوری ۱۴ نانومتری ساخت پردازنده را بهبود داده است، اما این پردازنده ۲ هسته ای با قدرت ۲.۵ گیگاهرتز تنها ۳۰۰ مگاهرتز از نسل قبلی قوی تر است که تفاوت چندان چشمگیری به شمار نمی رود. لپ تاپ کره ای علاوه بر این به ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD از نوع SATA مجهز است.

حداکثر کارایی یا ظرافت؟ سوال همیشگی

ال جی گرم با این ترکیب در تست PCMark 10 امتیاز ۱۸۲۸ را کسب کرد. این امتیاز از رقیبی مثل Dell Inspiron 5570-D پایین تر است. محصول Dell با ۱ میلیون و ۷۰۰ تومان قیمت کمتر، به پردازنده Core i7 نسل هشتم، ۸ گیگابایت حافظه رم، کارت گرافیک اختصاصی ۴ گیگابایتی AMD و کارت حافظه مجهز است، اما حافظه SSD ندارد و ۲ برابر محصول ال جی وزن دارد.

مقایسه با دیگر محصولات بازار هم کمابیش نتایج یکسانی در پی دارد. در مجموع باید گفت اینجا هم مثل همیشه ۲ حق انتخاب دارید: لپ تاپ ال جی که وزن کمتر، ظرافت بیشتر و قیمت بالاتر سخت افزار ضعیف تری برای شما فراهم می کند، یا رقبایی با قیمت مناسب تر و توان پردازش بالاتر، اما ظاهر زمخت تر و وزن بیشتر.

البته سخت افزار لپ تاپ ۱۵ اینچی دل هم برای عملکردهای روزمره مثل مرور وب، پخش فیلم و اجرای نرم افزارهای عمومی کاملاً کفایت می کند، اما به دلیل عدم وجود کارت گرافیک اختصاصی، نباید توقع اجرای بازی روی این لپ تاپ را داشته باشید.

کارت گرافیک مجتمع HD620 به هیچ عنوان گزینه قدرتمندی برای اجرای بازی ها به حساب نمی آید. این قطعه در بنچمارک Cloudgate امتیاز ۳۲۴۲ را کسب می کند. با این رقم اجرای چند بازی نسبتاً سبک مثل Overwatch، فیفا یا Team Fortress 2 روی درجه گرافیکی پایین یا متوسط امکان پذیر است، اما گزینه های دیگر را باید فراموش کنید.

در نهایت به حافظه داخلی دستگاه می رسیم که هرچند از نوع SSD در نظر گرفته شده، اما به جای درگاه جدیدتر NVMe با استفاده از درگاه SATA به مادربورد متصل شده است.

حافظه داخلی ال جی گرم بر همین اساس با سرعت ۴۶۴ مگابایت در ثانیه اطلاعات را می خواند و سرعت نوشتن اطلاعات هم به ۲۴۹ مگابایت در ثانیه می رسد که از برخی رقبا پایین تر است، اما نسبت به رقبای مجهز به حافظه HDD مثل Dell Inspiron سریع تر به حساب می آید.

جمع بندی

ال جی گرم بدون تردید یکی از سبک ترین لپ تاپ های ۱۵ اینچی جهان به حساب می آید که تاکنون ساخته شده است. در این محصول هم مثل دیگر اولترابوک های بسیار سبک، بخشی از ویژگی های لپ تاپ برای کاهش وزن فدا شده اند. بدنه فلزی اما نازک دستگاه حس پلاستیک را منتقل می کند و قدرت سخت افزاری در حد عملکرد های روزمره است.

اما محصول ال جی با توجه به وزن و ضخامت خود، در مقایسه با محصولات هم سطح مزیت هایی هم دارد. تنوع درگاه ها کافی است و عمر باتری نمره ی قبولی را دریافت می کند. شرکت کره ای ضمناً با توجه به سابقه ی خوب خود در ساخت صفحه نمایش، یک نمایشگر با کیفیت در این محصول تعبیه کرده است.

اگر به دنبال محصولی با بیشترین قابلیت حمل هستید، لپ تاپ ۱۵ اینچی ال جی گرم قادر است با قیمت ۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان نظر شما را برآورده کند. مدل ۱۴ و ۱۳ اینچی هم با قیمت ۴ میلیون و ۸۴۰ و ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و البته وزن زیر ۱ کیلو، در بازار موجود هستند. اما اگر با کمی وزن بالاتر مشکل نداشته باشید، می توانید رقبایی با قیمت کمتر و سخت افزار قوی تر را هم در نظر بگیرید.

مزایا
  • وزن بسیار سبک
  • عمر باتری مناسب نسبت به وزن دستگاه
  • کیفیت و حاشیه فیزیکی ناچیز صفحه نمایش
معایب
  • بازتاب نور از سطح صفحه نمایش
  • قیمت نسبت به سخت افزار
  • تجربه تایپ صفحه کلید
  • کیفیت اسپیکر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Hamidreza Bikdelo
    Hamidreza Bikdelo | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    قیمتش خیلی بالاس من با این قیمت پردیتور 17 اینچی با گرافیک 1070 رو تو مرز کردستان گرفتم !!!!!

  • hamedA1994
    hamedA1994 | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    ممنون از بررسی
    توی این بازه قیمت محصولات خیلی قوی تری میشه گرفت.

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    در ضمن آقای گلستانه این جمله اتون هم تو چهارمنی پاراگراف قسمت عملکرد مشکل داره و لطف کنید تصحیحش کنید:
    «البته سخت افزار لپ تاپ ۱۵ اینچی دل هم برای عملکردهای روزمره مثل مرور وب، پخش فیلم و اجرای نرم افزارهای عمومی کاملاً کفایت می کند، اما به دلیل عدم وجود کارت گرافیک اختصاصی، نباید توقع اجرای بازی روی این لپ تاپ را داشته باشید.»
    طبیعتا منظورتون لپ تاپ ۱۵ اینچی ایسوس بوده، چون لپتاپ دل که خودتون فرومدید کارت گرافیک اختصاصی رو داره....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی