ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رجیستری پایانی برای موبایل‌های طرح چینی

طرح رجیستری برند به برند جلو می‌رود اما چه سرنوشتی در انتظار موبایل‌های گمنامی است که با عنوان «موبایل طرح چینی» در بازار به فروش می‌رسند؟ این دستگاه‌ها شباهت زیادی به پرچمداران برندهای مختلف دارند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

طرح رجیستری برند به برند جلو می‌رود اما چه سرنوشتی در انتظار موبایل‌های گمنامی است که با عنوان «موبایل طرح چینی» در بازار به فروش می‌رسند؟ این دستگاه‌ها شباهت زیادی به پرچمداران برندهای مختلف دارند و حالا «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که طرح رجیستری احتمالاً پایانی برای این گونه موبایل‌ها در بازار ایران خواهد بود.

امیر اسحاقی معتقد است با پایان کامل طرح رجیستری، کاربران از موبایل‌های با‌کیفیت‌تر و با اصالت برخوردار خواهند بود و درباره سرانجام بازار وسیع موبایل‌های طرح چینی به دیجیاتو می‌گوید:

«اینکه چه سرنوشتی در انتظار بازار موبایل‌های طرح چینی است را باید به دو صورت متصور شد: یا نمایندگانی قانونی برای این دسته از موبایل‌ها در ایران پیدا خواهد شد و آنها را بعد از انجام تست‌های لازمه همچون SAR و... وارد کشور خواهند کرد و یا اینکه به کل جمع آوری خواهد شد.»

وی گلایه خود را نسبت به طولانی شدن فرایند طرح رجیستری بازهم مطرح می‌کند ولی فعلا راه چاره‌ای جز کنار آمدن با سیاست‌های موجود نمی‌بیند. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل باور دارد که ظرفیت نیاز بازار موبایل همیشه در کشور وجود دارد و مهلتی که سامانه همتا به برندهای جدید مشمول طرح رجیستری می‌دهد، باعث می‌شود تا ضرر چندانی به واردکنندگان و فروشندگان در طول اجرایی شدن فازهای مختلف طرح رجیستری وارد نشود:

«تمامی مدل‌های تلفن همراه موجود ال‌جی در بازار که قاچاق هستند و سهمی حدودا چهل درصدی از کل موبایل‌های این برند را دارند، در طول هفته‌های آتی به طور حتم باز می‌شوند و با سیم‌کارت در سامانه ثبت می‌شوند. این اقدام فروشندگان به نفع کاربران است چرا که تضمین می‌کند خرید آنها در آینده دچار مشکل نخواهد شد.»

اسحاقی از نگرانی انجمن نسبت به تعدیل نیرو برخی شرکت‌های واردکننده به سبب ضررهایی که در طول این چند ماه دیده‌اند می‌گوید و باور دارد عملی شدن قولی که «حمیدرضا دهقانی‌نیا» به آنها داده می‌تواند از این امر جلوگیری کند:

«سیاست‌های شرکت‌های واردکننده بر اساس این نوشته شده که تا پایان سال تمامی برندها اعم از برندهای مطرح و کمتر شناخته شده مشمول طرح رجیستری خواهند شد. این قولی است که انجمن از ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز گرفته و بر همین اساس اقداماتی نیز برای تامین مورد نیاز بازار موبایل صورت گرفته است. ما تا پیش از عید احتمالا عرصه پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی S9 در ایران را خواهیم داشت و اهمیت قرار گرفتن این برند در زیر طرح رجیستری به این سبب دوچندان خواهد بود.»

برندهای طرح رجیستری

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اطلاع‌رسانی کامل رسانه‌ای را یکی از عوامل تاخیر در اجرای طرح رجیستری متصور می‌شود و می‌گوید که مسئولین قصد دارند تا بتوانند به وسیله تمامی رسانه‌های موجود هشدارهای لازم را به کاربران بدهند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

اسحاقی معتقد است که سرنوشت طرح رجیستری در نهایت به نفع بازار خواهد بود و تمامی اتفاقاتی که تاکنون در این باره رخ داده مقدماتی بوده که باید برای به سرانجام رساندن این طرح اصناف و کاربران مختلف با آن مواجه می‌شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • reza
    reza | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

    خیلی از این طرح ها اومدن و رفتن. طرح قبلی ،شبنم بود اونم قرار بود همین کارا رو بکنه قبل از شبنم هم یه عالمه طرح دیگه بوده

  • amir
    amir | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

    به نفع بازار نیس به نفع دولتو دور اطرفشون هستش تا الان چیزیجز ضرر فروشنده مردم نبوده فقط گرونی گرونی گرونی صدا سیما هم مردمو گ...فرض کرده

  • Hamed A
    Hamed A | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

    تیز کردن واسه گوشی های پر فروش

    • Kashani
      Kashani | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

      گوشی های طرح که چینی هستند اکثراً استاندارد های لازم رو ندارند. اگر این طرح رجیستری بدرد یه کار بخوره همین جمع شدن این گوشی هاست.

  • mrpaliz
    mrpaliz | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

    مردمو بدبخت کردن چرا ولکنمون نیستن؟

مطالب پیشنهادی