ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Best Concepts of 2018
خودرو

برترین کانسپت های 2018؛ فتح آمریکا توسط خودروسازان آسیایی

امروزه بسیاری از خودروسازان با خودروهای کانسپت یا همان مفهومی، توانایی ها، ایده ها و برداشت های خود از آینده را به نمایش می گذارند. علاوه بر اینها، اتومبیل های مفهومی معمولا پیش نمایشی از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

امروزه بسیاری از خودروسازان با خودروهای کانسپت یا همان مفهومی، توانایی ها، ایده ها و برداشت های خود از آینده را به نمایش می گذارند. علاوه بر اینها، اتومبیل های مفهومی معمولا پیش نمایشی از محصولات یا زبان طراحی شرکت های مختلف در سال های آینده به حساب می آیند. برخی مواقع هم در صورت دریافت بازخوردهای بسیار مثبت، ممکن است این نوع خودروها با اندکی تغییرات ظاهری وارد فاز تولید شوند.

vision-mercedes-maybach-6-cabriolet

در حالیکه در هفته های آغازین سال جدید بسر می بریم، بعضی از خودروسازان در همین مدت کوتاه چند مفهومی جذاب و آینده نگرانه در CES و نمایشگاه دیترویت معرفی کرده اند. در مطلب حاضر قصد داریم به 8 مورد از برترین مفهومی های ارایه شده در ژانویه 2018 بپردازیم. با ما همراه باشید.

1. شاسی بلند برقی بایتون

استارتاپ چینی بایتون (Byton) در CES 2018 با رونمایی از یک شاسی بلند الکتریکی فوق العاده خاص، توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. با گفته مقامات این کمپانی، نسخه تولیدی که در سال 2019 عرضه می شود، تا 85 درصد مشابه نسخه مفهومی خواهد بود.

مدل پایه از این شاسی بلند پیشرفته به یک موتور برقی 279 اسب بخاری که نیروی خود را از باتری 71 کیلووات ساعتی دریافت می کند، مجهز شده است. این باتری می تواند تا 250 مایل (حدود 400 کیلومتر) مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

برای افرادی که خواهان عملکرد بهتری باشند، بایتون نسخه قدرتمندتری را تدارک دیده است. این نسخه به دو موتور برقی که در مجموع 476 اسب بخار قدرت تولید می کنند، تجهیز شده و قادر است با یک بار شارژ تا 325 مایل (حدود 520 کیلومتر) مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

نمایشگرهای متعدد داخل کابین، امکانات ارتباطی زیاد، تکنولوژی تشخیص چهره، استفاده از دوربین بجای آینه ها، کنترل کننده های صوتی و حرکتی و فناوری خودران برخی از ویژگی های شاخص مفهومی بایتون هستند.

2. اینفینیتی Q Inspiration

نمایشگاه خودروی دیترویت امسال میزبان یک کانسپت فوق العاده زیبا و تماشایی از برند لوکس ساز نیسان یعنی اینفینیتی بود. این کانسپت که Q Inspiration نام گذاری شده، از طراحی خیره کننده ای برخوردار بوده و پیش نمایشی از محصولات آتی اینفینیتی محسوب می شود.

در زیر کاپوت اینفینیتی Q Inspiration یک موتور 4 سیلندر با نسبت تراکم متغیر قرار دارد که در نوع خود نخستین به شمار می رود. این موتور که بیش از 20 سال زمان صرف توسعه آن شده، با شاسی بلند QX50 به مدل های تولیدی اینفینیتی راه خواهد یافت.

اگر چه درباره آمار و ارقام این موتور حرفی به میان نیامده، اما به گفته ژاپنی ها باید انتظار قدرتی برابر با یک موتور بنزینی V6 و مصرفی همانند یک موتور دیزلی چهار سیلندر از آن داشته باشیم.

اندکی بعد از رونمایی این مفهومی جذاب، نیسان اعلام کرد که از سال 2020 تمامی مدل های اینفینیتی بصورت هیبریدی یا کاملا برقی تولید خواهند شد.

3. لکسوس LF-1 Limitless

ژاپنی ها در نمایشگاه خودروی دیترویت امسال بسیار خوش درخشیدند. بدون شک یکی از ستارگان این نمایشگاه لکسوس LF-1 Limitless بود که با طراحی انقلابی خود، گویی از یک سیاره دیگر آمده و تعاریف جدیدی از یک شاسی بلند مدرن و پیشرفته ارایه کرد.

لکسوس با توسعه LF-1 Limitless قصد داشته با بهره گیری از انواع تجهیزات و کنترل کننده های لمسی تجربه ای راحت تر از رانندگی را به ارمغان بیاورد. نکته جالب توجه اینکه در طراحی نمای خارجی این مفهومی از شمشیر سامورایی الهام گرفته شده است.

4. کیا نیرو EV

نیرو EV یکی دیگر از کانسپت های برتری است که از ابتدای سال 2018 تاکنون معرفی شده؛ این مفهومی که در واقع نسخه برقی کراس اوور نیرو به حساب می آید، از امکانات پیشرفته ای مثل چندین دوربین، تکنولوژی تشخیص اجسام و اسپیکرهایی برای اخطار به عابرین پیاده برخوردار است.

در داخل کابین انواع کنترل کننده های لمسی و حرکتی (ژستی) در دسترس راننده قرار دارند تا به واسطه آنها بتوان به راحتی تنظیمات مختلف را اعمال نمود.

کیا نیرو برقی شاید در ابتدا نسبتا عجیب و تخیلی به نظر برسد، اما واقعیت این است که این مدل فاصله چندانی تا تولید انبوه ندارد و قرار است در نیمه دوم امسال به عنوان همزاد هیوندای آیونیک وارد خیابان ها شود.

5. نیسان IMx

ماه های پایانی سال 2017 و در نمایشگاه خودروی توکیو بود که نیسان از یک کراس اوور برقی مفهومی با نام IMx رونمایی کرد. اندکی بعد و با شروع نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی با همان CES، ژاپنی ها تصمیم گرفتند که این خودروی کانسپت را در لاس وگاس نیز به نمایش بگذارند.

آنطور که نیسان در اطلاعیه رسمی اعلام کرده بود، IMx پیش نمایشی از پروژه "رانندگی هوشمند نیسان" (Nissan Intelligent Mobility)  در آینده محسوب می شود. بر اساس این پروژه محصولات آتی نیسان با پیشرانه الکتریکی، فناوری خودران و قابلیت های ارتباطی پیشرفته تولید خواهند شد.

نیروبخش کانسپت جدید نیسان دو موتور الکتریکی هستند که هر چهار چرخ را به حرکت درآورده و در مجموع 435 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. اگر چه درباره ظرفیت باتری این خودرو حرفی به میان نیامده، اما گفته می شود IMx تا 600 کیلومتر نیاز به شارژ مجدد ندارد.

به دلیل بهره گیری از فناوری خودران، در کابین کراس اوور مفهومی نیسان خبری از دکمه ها و نشان دهنده های متداول نبوده و در عوض از یک نمایشگر OLED پانورامیک برای نمایش اطلاعات مختلف استفاده شده است. جالب اینکه همانند فیلم های تخیلی، فرمان این خودرو در حالت خودران با داشبورد یکپارچه می شود تا فضای کابین برای سرنشینان افزایش پیدا کند.

6. نیسان Xmotion

کمپانی نیسان که در سال های اخیر تاکید ویژه ای بر روی ارایه انواع مدل های مفهومی داشته، تنها چند روز بعد از معرفی IMx در CES 2018 با یک کانسپت هیجان انگیز دیگر در دیترویت حاضر شد.

این خودرو که Xmotion (بخوانید کراس موشن) نام دارد، نتیجه خلاقیت طراحان نیسان و بازی آنها با انواع خطوط برای دستیابی به یک بدنه خاص بوده و المان های کلیدی آن از سال 2020 در نمای خارجی مدل های تولیدی ظاهر خواهند شد. با این توصیف در واقع Xmotion را می توان پیش نمایشی از کراس اوورهای آینده نیسان دانست.

حجم پردازی های اغراق آمیز، درهایی که خلاف جهت هم باز می شوند و کابینی که اجزای مختلف آن از معماری، فرهنگ و آداب و رسوم ژاپنی ها برگرفته شده، برخی از ویژگی های بارز کراس موشن هستند.

7. تویوتا e-Palette

مفهومی e-Palette همانند بایتون و IMx در CES 2018 رونمایی شد. این خودرو یا به عبارت بهتر ابزار تجاری نوین برای حمل و نقل عمومی، جابجایی محموله های شهری و تحویل بارهای سبک در عصر خودران توسعه یافته است.

ژاپنی ها e-Palette را به کانتینرهای شفافی تشبیه می کنند که بر اساس نوع استفاده امکان تغییر اندازه را دارند. با تکیه بر فناوری خودران که رفته رفته باید خود را برای ظهور آن آماده کنیم، خودروی مفهومی تویوتا می تواند به عنوان یک اتوبوس، دفتر کار، انبار کالا، کلینیک پزشکی کوچک، اتاق هتل، رستوران فست فود و موارد این چنینی متحرک ایفای نقش کند.

8. GAC Enverge

همانطور که پیش تر نیز وعده داده شده بود، کمپانی چینی جی ای سی یا گک با یک کراس اوور برقی مفهومی به نام Enverge در دیترویت 2018 حضور پیدا کرد. این خودرو از طراحی بسیار جسورانه و مدرنی برخوردار بوده و اصلا شباهتی به برخی از هموطنان عجیب و غریب خود ندارد.

درهای پروانه ای یکپارچه، صفحه نمایش بزرگ داخل کابین و بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده برای سرنشینان عقب برخی از ویژگی های بارز Enverge هستند. این خودرو با تکیه بر پیشرانه الکتریکی و باتری 71 کیلووات ساعت می تواند با هر بار شارژ مسافت ۵۹۵ کیلومتر را طی کند.

ظاهرا چینی ها این مفهومی پیشرفته را با هدف زمینه سازی حضور خود در خاک ایالات متحده از سال 2019 به نمایش گذاشته اند و برنامه ای برای تولید آن وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Dexter Morgan
    Dexter Morgan | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    ما هم میتونستیم از این بازار سهمی داشته باشیم ولی...

  • amir nori
    amir nori | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

    ماشین نیسان عقبش منو یاد تانک رضوانی انداخت

  • BVB
    BVB | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    کانسپت اینفینیتی یکم بیش از حد شبیه تسلا مدل اس نیست؟

مطالب پیشنهادی