ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف مقبره 4400 ساله یک اشراف زاده در کنار اهرام مصر

باستان شناسان به تازگی موفق شده اند مقبره 4400 ساله یک اشراف زاده را در نزدیکی اهرام مصر کشف کنند که دیوارنگاره های نسبتاً سالمی در آن به چشم می خورد. [digipullqoute place="left"]دیوارنگاره ها هتپت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

باستان شناسان به تازگی موفق شده اند مقبره 4400 ساله یک اشراف زاده را در نزدیکی اهرام مصر کشف کنند که دیوارنگاره های نسبتاً سالمی در آن به چشم می خورد.

دیوارنگاره ها هتپت را در حال شکار و ماهیگیری نشان می دهند

بر اساس اعلام وزارت باستان شناسی مصر این مقبره که در گورستان غربی هرم جیزه کشف شده، متعلق به یک خانمی به نام «هِتپِت» است که در زمان دودمان پنجم مصر باستان می زیسته؛ دودمانی که از سال 2498 تا 2345 پیش از میلاد مسیح بر مصر باستان فرمان روایی می کردند. مقبره یاد شده با آجر خشتی ساخته شده و شامل دیوارنگاره هایی است که هتپت را در حال شکار و ماهی گیری نشان می دهند.

«مصطفی الوزیری» که تیم باستان شناسان این پروژه را رهبری کرده اعلام نموده برخی از تصاویر دیوارنگاره ها میمونی را نشان می دهد که میوه ها را می چیند. به گفته محققان تصویری مشابه با این مورد قبلاً در یک مقبره متعلق به دوره دوازدهم دودمان مصر باستان کشف شده بود.

برخی دیگر میمونی در حال اجرای حرکات موزون قبل از اجرای یک ارکستر را نمایش می دهد. اشاره می کنیم در دوران مصر باستان میمون به عنوان یک حیوان اهلی نگهداری می شده است.

الوزیری باور دارد که هتپت خانمی بوده که به خانواده سلطنتی مصر باستان بسیار نزدیک و از مقام والایی برخوردار بوده. زیرا گورستانی که مقبره یاد شده در آن کشف شده، مقبره بسیاری از افراد رده بالای سلطنتی را در خود جای داده است.

کشف این مقبره از اکتبر سال 2017 (مهر تا آبان سال جاری) آغاز شده و به این منظور بین 250 تا 300 متر مکعب خاک را حفر کرده اند. او همچنین افزوده که احتمالاً هتپت مقبره دیگری نیز در همین گورستان غربی جیزه دارد که جستجو برای یافتن آن در حال انجام است.

هتپت از چهره های شناخته شده مصر باستان است که متأسفانه هنوز جسد مومیایی او پیدا نشده. البته بخشی از مجسمه های او در سال 1909 در همین منطقه کشف شده و این نمونه ها اکنون در موزه برلین آلمان قرار دارند. امید می رود جستجوهای آینده منجر به کشف جسد مومیایی او شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی