ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارش اختصاصی دیجیاتو از مونیخ: گشت و گذاری در موزه ب ام و

بعید است که به شهر مونیخ سفر کنید و فکر بازدید از موزه ب ام و به سرتان نزند. این بنای زیبا که در نزدیکی پارک المپیک مونیخ قرار گرفته، تاریخچه پرماجرای یکی از بزرگ ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

بعید است که به شهر مونیخ سفر کنید و فکر بازدید از موزه ب ام و به سرتان نزند. این بنای زیبا که در نزدیکی پارک المپیک مونیخ قرار گرفته، تاریخچه پرماجرای یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروسازی جهان را به بهترین شکل ممکن برای شما روایت خواهد کرد؛ از روزهای نخست و تصمیم گیری های پر خطر گرفته تا عبور از جنگ های جهانی خانمان سوز و سپس موفقیت های دنباله دار. در این مطلب می خواهیم شما را از دید دوربین دیجیاتو با حال و هوای این موزه، پیشینه ب ام و و محصولات مختلف آنها آشنا کنیم.

موزه ب ام و
نمای بیرونی موزه ب ام و در مونیخ

شرکت ب ام و که در سال 1916 تأسیس شد، در سال 1917 چالش بزرگی را تجربه کرد. آنها سفارش بزرگی برای موتورهای هواپیمای مدل BMW IIIa دریافت کردند، موتوری که در دنیای واقعی وجود نداشت و فقط یک طرح روی کاغذ بود. ب ام و مجبور شد 1700 نفر طراح، کارشناس تولید و مکانیک را برای اجرای این سفارش استخدام کند و آنها را در سه شیفت 8 ساعته چرخشی به صورت شبانه روزی به کار وا دارد. در سال 1918 یعنی اواخر جنگ جهانی اول، ب ام و نیروهای بیشتری را استخدام کرد اما با پایان جنگ مجبور شد فعالیت خود را متوقف کند، چون آتش بس حکم می کرد تمامی موتورهای هواپیما و تجهیزات تولید آنها نابود شوند.
البته ب ام و بیکار ننشست و به تولید موتور قایق و خودرو مشغول شد و در پایان سال 1920 اولین موتور موتورسیکلت خود را عرضه کرد: BMW R 32 در سال 1923 وارد بازار شد.
در سال 1928 ب ام و دست به ریسک بزرگی زد و با وجود اینکه تجربه ای در زمینه تولید و فروش خودرو نداشت، شرکت خودروسازی دیگری را خرید. تولید مدل BMW 3/15 PS در سال 1929 آغاز شد و ب ام و را وارد دنیای جدیدی کرد.
مهندسین ب ام و از سال 1928 علاقه ویژه ای به موتورهای شعاعی یا ستاره ای داشتند و طی قرارداد با یک شرکت امریکایی، مجوز استفاده از این فناوری را به دست آوردند. نتیجه این تلاش، موتور 9 سیلندر BMW 132 در سال 1933 و تولد هواپیمای معروف «یونکرس یو 52» بود.
ب ام و 303 را می توان پدر وسایل نقلیه این شرکت با موتور شش سیلندر دانست. شاسی جدید این خودرو بسیار سبک طراحی شده بود و برای نخستین بار شاهد جلوپنجره بزرگ و اختصاصی این شرکت بودیم. این علائم مشخصه از زمان رونمایی مدل 303 در سال 1933 تا به امروز در خودروهای ب ام و دیده می شوند.
پس از سال 1934 ب ام و کارخانه های جدیدی را برای تولید موتورهای هواپیما تأسیس کرد و تعداد کارکنانش به بیش از 10 هزار نفر رسید. آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 بسیاری از کارکنان مرد را به جبهه های جنگ فرستاد و نیروی کار ب ام و با زنان جایگزین شد. تعداد کل نیروی کار ب ام و در پایان جنگ جهانی دوم حدود 56 هزار نفر اعلام شده است.
در این تصویر نخستین رودستر ب ام و را می بینید که فقط 410 کیلوگرم وزن داشت و به همین دلیل با موتور 18 اسب بخاری، موفقیت های قابل توجهی را در مسابقات به دست آورد.
مدل کمیاب 327/28 یکی از زیباترین خودروهای ب ام و است که قبل از جنگ جهانی دوم توسط این کمپانی تولید شد. این مدل یکی از سریع ترین خودروهای آن زمان محسوب می شد.
وقتی ب ام و 328 رودستر در سال 1936 تولید شد، هیچکس باور نمی کرد که یکی از جذاب ترین خودروهای اسپورت تاریخ را مقابل چشمان خود می بیند. تولید این خودروی محبوب با موتور 6 سیلندر خطی با 80 اسب بخار قدرت ظرف مدت کوتاهی به خاطر جنگ جهانی متوقف شد، اما بیشتر نمونه های تولید شده از آن زمان، هم اکنون جزو ارزشمند ترین کلاسیک های ب ام و به شمار می روند.

ب ام و یکی از نخستین شرکت های آلمانی به شمار می رود که سیستم خدمات بهداشتی داخلی و مأمور بهداشت را در سال 1938 راه اندازی کرده است. از آن زمان تا به امروز، ارتقای سلامت کارکنان به عنوان یکی از اهداف و مسئولیت های اجتماعی گروه ب ام و مطرح بوده.
ب ام و موفقیت های زیادی را در مسابقات موتورسواری به دست آورده بود و در سال 1938 نیز قهرمانی اروپا را به فهرست افتخارات خود اضافه کرد، اما جای خالی یک جام در ویترین افتخارات آنها به چشم می خورد: مسابقات سنیور تی تی در جزیره مَن. در سال 1939 بالاخره این طلسم شکست و «جرج مایر» عضو تازه وارد و 27 ساله تیم ب ام و توانست در رقابتی که 2 ساعت و 57 دقیقه و 19 ثانیه طول کشید، برای نخستین بار قهرمانی در سنیور تی تی را برای ب ام و به ارمغان بیاورد.
این خودروی رودستر هم یکی از نمونه های منحصر به فرد سری 328 بود که با طراحی ویژه خود هنوز هم الهام بخش طراحان است. Mille Miglia عنوان یک سری مسابقات اتومبیلرانی در ایتالیا و به معنای 1000 مایل است که ب ام و توانست در سال 1940 میلادی با مدل 328 مقام اول را از آن خود کند.

در دهه 1930 ب ام و یکی از تولید کنندگان اصلی جنگ افزار آلمان به شمار می رفت. آغاز جنگ جهانی دوم و کمبود نیروی کار باعث شد تا ب ام و کارکنان بخش های موتورسیکلت و خودرو را به واحدهای تولید موتور هواپیما بفرستد. آنها حتی اسرای جنگی را نیز در کارخانه های متعدد خود به کار گرفتند، به طوری که در سال 1944 نیمی از کارکنان ب ام و را نیروی کار اجباری تشکیل می دادند.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم در سال 1945، ب ام و هم تولید جنگ افزار را متوقف کرد. متفقین دستور تعطیلی کارخانه ها را صادر کردند و تمامی نیروی کار اجباری به کشورهایشان بازگشتند. نهایتاً پس از چند سال وقفه، ب ام و در سال 1948 دوباره تولید موتورسیکلت را از سر گرفت و به لطف مهارت بالای کارکنان قدیمی و مهندسینش توانست BMW R 24 را به سرعت توسعه دهد.

ساعت حضور و غیاب کارخانه ب ام و در سال 1948
پس از پایان جنگ جهانی دوم، ب ام و نمی توانست دوباره با تولید خودرو و موتورسیکلت باز گردد، در نتیجه به ساخت و عرضه ابزار و ظروف آشپزی روی آورد تا زندگی کارکنانش را بچرخاند.
یکی از راهکارهای ب ام و برای حفظ سلامت کارکنانش، توجه به اصول ارگونومی در محیط کار است، از خطوط تولید گرفته تا بخش های اداری. نحوه استقرار در محل کار، نیروی جسمانی مورد نیاز برای انجام وظایف، وضعیت نور محیط، سر و صدا و آب و هوا از جمله مواردی هستند که توجه ویژه ای به آنها می شود.
در سال 1954 خودروی BMW 502 معرفی شد که به یک موتور جدید V8 از جنس آلیاژ آلومینیوم مجهز شده بود. این موتور 2.6 لیتری 100 اسب بخار خروجی داشت و اولین موتور V8 در بازار آلمان پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رفت.
معرفی چنین خودروی عجیب و غریبی در دهه 1950 میلادی شجاعت زیادی می خواهد، اما ب ام و این ریسک را پذیرفت و توانست بیش از 160 هزار دستگاه Isetta را در سرتاسر جهان به فروش برساند. در تصویر مدل Isetta 250 را می بینید.

جنگ سرد و دیوار برلین مشکلات زیادی را برای ب ام و به وجود آورد، اما آنها در دهه 1960 میلادی با فروش موفقیت آمیز خودروهایشان توانستند دوباره نیروی کار خود را تقویت کرده و به حداکثر ظرفیت تولید خود برسند.

موفقیت غیر منتظره «کلاس جدید» خودروهای ب ام و باعث شد تا با کمبود نیروی کار مواجه شوند، به همین دلیل در اوایل دهه 1960 میلادی به استخدام کارکنان میهمان از کشورهایی نظیر ترکیه، یوگوسلاوی سابق و یونان روی آوردند. از سال 1967 به تدریج وضعیت نیروی کار رو به بهبودی رفت و استخدام کارکنان خارجی در سال 1973 کاملاً متوقف شد. در این زمان 30 درصد از کارکنان ب ام و را نیروهای خارجی تشکیل می دادند.

ب ام و بقای خودش را به این خودروی شیک و کوچک مدیون است که فروش فوق العاده ای را در دوران پس از جنگ و دهه 1960 میلادی به بعد رقم زد. BMW 700 توانست نظر سهامداران در مورد فروش ب ام و به دایملر-بنز را عوض کند. موتور دو سیلندر این خودرو با ظرفیت 700 سی سی، می توانست 30 اسب بخار نیرو تولید کند و طراحی آن نیز از جمله شاهکارهای «جیووانی میشلوتی» طراح برجسته ایتالیایی به شمار می رود.
BMW 1500 اولین مدلی بود که در «کلاس جدید» جای می گرفت و نسل نوینی از خودروها را نوید می داد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 1961 معرفی شد و مورد استقبال قرار گرفت. موتور 4 سیلندر این خودرو با ظرفیت 1500 سی سی، توانایی تولید 80 اسب بخار نیرو را داشت.

در این تصویر خودروی ب ام و توربو را می بینید که یک نمونه اولیه جنجالی در سال 1972 به شمار می رفت، چون ایمنی و ویژگی های اسپورت را با هم ترکیب کرده بود.

ساختمان مدیریتی جدید ب ام و در شمال مونیخ، چهره جدیدی را به موفقیت اقتصادی این شرکت بخشید. این مقر اصلی که به «چهار سیلندر» معروف است، در سال 1973 افتتاح شد و اکنون یکی از ساختمان های برجسته مونیخ و نماد معماری دهه 1970 آلمان به شمار می رود. ارتفاع این ساختمان 18 طبقه به 99.5 متر می رسد.
نسل دوم خودروی لوکس ب ام و سری 7 در سال 1986 معرفی شد که یکی از نقاط عطف تاریخ طراحی این کمپانی آلمانی را تشکیل می دهد.
موتورهای ساخت ب ام و همیشه مورد توجه علاقه مندان قرار داشتند، اما مدل K1 که در سال 1988 در شهر کلن به نمایش درآمد توانست با طراحی چشم نواز و ترکیب اصول آیرودینامیک و ارگونومیک، دل از همه برباید. موتور 16 سوپاپ BMW K1 یکصد اسب بخار قدرت داشت.

یکی از جذاب ترین کوپه های ب ام و در سال 1989 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشته شد. ب ام و 850i در آن زمان با موتور V12 سیصد اسب بخاری، خودرویی رؤیایی به شمار می رفت و تقریباً 20 هزار دستگاه فروش داشت.
تب خودروهای برقی چند سالیست که دنیا را گرفته، اما جالب است بدانید ب ام و در سال 1991 نمونه اولیه خودروی تمام برقی E1 را به جهانیان معرفی کرد. موتور الکتریکی و 43 اسب بخاری این خودرو می توانست به حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
ب ام و در سال 1999 خودروی BMW V12 LMR را به یکی از طاقت فرسا ترین مسابقات جهان یعنی 24 ساعت لومان فرستاد و توانست کاپ قهرمانی را به خانه بیاورد. این خودرو با وزن 900 کیلوگرم و موتور 12 سیلندر در سال های بعد هم موفقیت های زیادی به دست آورد.
نخستین نسل از خودروی محبوب X5 در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال 1999 رونمایی شد و آغازگر راه خانواده SAV های این کمپانی شد. BMW X5 اولین خودروی آفرود AWD پنج در این کمپانی به شمار می آید.
مدل جدید خودروی محبوب Mini در سال 2000 در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و یک سال بعد به بازار راه یافت. البته همان طور که می دانید مینی اصالتاً یک خوروی انگلیسی است، اما گروه Rover در سال 1994 تحت مالکیت ب ام و درآمد و مینی هم به سبد محصولات این کمپانی آلمانی اضافه شد.
حتی خودروهای پیشرفته ای مانند محصولات ب ام و هم گاهی اوقات خراب می شوند، به همین دلیل این کمپانی آلمانی در سال 1984 سرویس آماده باش خود را برای کمک رسانی به مشتریان راه اندازی کرد. این سرویس در سال 2001 به «خدمات سیار ب ام و» تغییر نام یافت. در حال حاضر بیش از 800 سرویس سیار در 50 کشور مشغول به کار هستند.
خودروی مفهومی X کوپه در سال 2001 در دیترویت به نمایش گذاشته شد تا چشم انداز خودروهای ب ام و در قرن بیست و یکم را نشان دهد. طراحی نوین این خودرو با موتور دیزل 6 سیلند 3 لیتری، مقدمه ای شد بر معرفی BMW X6 در سال 2008.

ب ام و 2002 که معرف حضور همه هست و در سال های نه چندان دور در بازار کشورمان نقش پر رنگی داشت. مدل 2002TI که در تصویر می بینید، نسبت به نسخه پایه کمی ارتقاء یافته بود و می توانست صفر تا صد را در 9.1 ثانیه پر کند.
آبی که رنگ برند ب ام و است، قرمز هم به خودروهای اسپورت اشاره دارد و ترکیب این دو، قدرت و کیفیت را نوید می دهد، یعنی همان چیزی که برند «ب ام و ام» (BMW M) را در زمینه تیونینگ از رقبا متمایز می سازد.

در سال 1904 چارلز رولز و هنری رویس برای نخستین بار در منچستر با یکدیگر ملاقات کردند و این آشنایی به تولید خودروهای لوکس رولز رویس منجر شد. ب ام و در سال 1998 حق استفاده از این برند را خرید و اولین مدل جدید فانتوم را در سال 2003 به خریدارش تحویل داد.

در این تصویر یکی از خودروهای مفهومی و آینده نگرانه سری ویژن ب ام و به نام EfficientDynamics را می بینید که مجموعه ای از فناوری های نوین را در خود جای داده و به موتور 3 سیلندر توربو دیزل مجهز است. این خودروی هیبریدی چهار نفره برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2009 به نمایش گذاشته شد تا مقدمه ای باشد بر معرفی مدل شناخته شده BMW i8

در سال 2011 در ژنو، ب ام و ایده ها و فناوری های آینده خود را در قالب خودروی ConnectDrive معرفی کرد. تمرکز ب ام و به ارتباط هوشمند بین راننده، خودرو و محیط پیرامون آنها معطوف شده بود تا این مجموعه را در اکوسیستم جهان ارتباطات جای دهد.

در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از موزه ب ام و در مونیخ را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی