ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شمارش معکوس تا انفجار قیمت ها در سال 97؛ نگاهی به بازار خودرو شب عید

همانطور که احتمالا در جریان هستید، ظرف چند ماه گذشته شاهد تغییر و تحولات سنگینی در حوزه تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی بودیم که در نهایت منجر به افزایش قیمت شگرف این خودروها در بازار شد. ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

همانطور که احتمالا در جریان هستید، ظرف چند ماه گذشته شاهد تغییر و تحولات سنگینی در حوزه تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی بودیم که در نهایت منجر به افزایش قیمت شگرف این خودروها در بازار شد.

در این زمینه کمترین تغییر قیمت برای خودروهایی با حجم موتور اندک (نظیر میتسوبیشی میراژ با پیشرانه 1.2 لیتری) با حدود 15 میلیون تومان افزایش و بیشترین افزایش قیمت در خصوص خودروهای ممنوعه جدید وارداتی رخ داد.

به شکلی که قیمت خودروهایی نظیر ب ام و سری هفت، پورشه ماکان، ولوو XC90 ظرف چند ماه از حدود 600 میلیون به بیش از یک میلیارد تومان افزایش داشته است.

قیمت خودرو

اما این بخش از بازار چندان مورد توجه مصرف کنندگان عادی نیست، در بخش مردمی تر بازار خودرو که شامل خودروهایی با قیمت زیر 150 میلیون تومان می شود، هنوز خودروسازان افزایش قیمت چندانی را اعمال نکرده اند و به نظر می رسد که در انتظار فروش خوب شب عید، در برابر شرایط نا مساعد اقتصادی مقاومت می کنند.

مونتاژی ها در صدر ارزش خرید

با توجه به کیفیت ضعیف اغلب خودروهای تولید داخل و قدیمی بودن تکنولوژی و مشخصات آن ها و افزایش هولناک قیمت خودروهای وارداتی، به نظر می رسد که در شرایط فعلی نمونه های مونتاژی در کشور از بالاترین ارزش خرید برخوردار شده اند.

از این میان می توان در بازه قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان به خانواده تندر 90 و به خصوص ساندرو اشاره کرد که به سبب کیفیت مناسب -حتی علیرغم نداشتن آپشن های رفاهی و طراحی ظاهری مدرن- با استقبال قابل توجهی مواجه شده اند.

در میان خودروهای چینی نیز نمونه هایی نظیر چانگان CS35، بسترن B30 و در آینده ای نزدیک، BYD F3، MG360 و  هاوال های تحویلی بهمن موتور از ارزش خرید نسبتا بالایی برخوردارند.

قیمت خودرو

این درحالیست که خرید برخی دیگر از خودروهای چینی نظیر هایما، سایپا آریو (زوتی S300) و ...به سبب مشخصات فنی و کیفی ضعیف یا قیمت گذاری نامناسب و عدم وجود خدمات مناسب، همچنان رسیک بالایی را به همراه دارد.

در رده قیمتی حدود 100 میلیون تومان نیز شاهد عرضه خودروهایی نظیر هیوندای I20، سراتو سایپا (104 میلیون تومان) و هیوندای اکسنت (107 میلیون تومان) هستیم که در مقام مقایسه با قیمت نجومی خودروهای وارداتی با قیمتی رقابتی عرضه می شوند، در نهایت بالاترین قیمت های مونتاژی نیز به خودروهایی نظیر، پژو 2008 (حدود 130 میلیون تومان در بازار)، مزدا 3 (حدود 125 میلیون تومان) چری تیگو 7 (حدود 140 میلیون تومان)، هیوندای النترا مونتاژی 97 (147 میلیون تومان) و سوزوکی ویتارا (حدود 150 میلیون تومان) مربوط می شود که همگی در مقایسه با رقبای وارداتی از نظر قیمتی، انتخاب های معقولانه ای به نظر می رسند.

قیمت خودرو

پیش بینی افزایش شدید قیمت ها ظرف ماه های آتی

واقعیت این است که تورم کلی کشور هر ساله زمینه افزایش قیمت خودروها را در نیمه نخست سال فراهم می آورد اما امسال به این شرایط، افزایش قابل توجه نرخ ارز نیز اضافه شده است.

بر این اساس قیمت تمام شده قطعات یدکی برای شرکت های قطعه ساز و وارد کننده به شکل محسوسی افزایش یافته است و به نظر می رسد که همین عامل (مشابه تجربه سال 91) زمینه لازم برای افزایش قیمتی در حدود 20 الی 30 درصد را در سال 97 ایجاد کند.

البته در خصوص خودروهایی با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان، پروسه افزایش قیمت شامل تایید شورای رقابت خواهد بود که چند ماه به طول می انجامد اما برای خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان، خودروسازان می توانند در اولین فرصت ممکن افزایش قیمت سنگینی را اعمال نمایند و یا در صورت عدم صدور مجوز های مربوطه، با کاهش تیراژ تولید و کاستن از کیفیت، باعث افزایش قیمت ها در بازار و سنگین شدن کفه ترازو به ضرر مشتریان شوند.

این در حالیست که در بازار وارداتی نیز هنوز پای بسیاری از خودروهای 2018 به کشورمان باز نشده است اما با توجه به افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر و افزایش قیمت هر ساله خودروهای وارداتی، به نظر می رسد که شاهد افزایش چند ده میلیونی قیمت مدل های 2018 نسبت به نمونه های صفر کیلومتر 2016 و 2017 باشیم.

آرامش نسبی در بازار دست دوم

براساس برآورد های کلی، حجم بازار خودروهای دست دوم در حدود 5 برابر بزرگتر از بازار خودروهای صفر کیلومتر است و از آنجا که اغلب مشتریان در این بخش از بازار از بنیه مالی چندان بالایی برخوردار نیستند، افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر تاکنون تاثیر پر رنگی بر افزایش قیمت نمونه های دست دوم به دنبال نداشته است.

از این رو شاید برای مشتریان خودروهای دست دوم، تا چند ماه پس از عید نیز فرصت خرید با قیمت های فعلی وجود داشته باشد، اما آنچه واضح است اینکه افزایش قیمت ناگهانی و شدید خودروهای تولیدی می تواند در نهایت تا حدی باعث افزایش قیمت (یا حداقل ثبات قیمت) خودروهای دست دوم شود و از این رو ممکن است به تعویق انداختن خرید خودرو مورد نیاز در نهایت نفعی برای مشتریان به دنبال نداشته باشد.

براساس تازه ترین گزارش های دریافتی از بازار، قیمت برخی از خودروهای داخلی مدل 97 به شرح زیر است.

خودرو قیمت کارخانه‌ای قیمت بازار
تیبا ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
پراید SE۱۱۱ ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ۲۳ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵SLX ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
سمند EF۷ ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پژو پارس سال ۳۸ میلیون تومان ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ مدل وی‌۸ ۳۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ۳۹ میلیون تومان
رانا ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
دنا ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
ام وی ام S۱۱۰ ۳۲ میلیون تومان ۳۲ میلیون تومان
ام‌وی‌ام ۵۵۰ ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
جک S۵ اتومات ۱۰۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۱۰۵ میلیون تومان
جک J۵  اتومات ۶۳ میلیون تومان ۶۴ میلیون تومان
ساندرو ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
ساندرو اتومات ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
ساندرو استپ‌وی ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
ساندرو استپ‌وی اتومات ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پارس تندر ۴۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ پلاس اتومات ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲ ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۳ میلیون تومان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • yosof
    yosof | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    که 30 سالش با رای امثال شما دست اصلاحطلبها هست.بعدشم رفتید توی خیابون رقصیدید و دلار رو با هزارتومنی یکی دونستید.80 درصد بودجه کشور دست دولته.اگه مردشی استدلال ما رو رد کنی بسم الله. و الا مسخره کردن و مغلطه کردن رو همه بلدن.والسلام نامه تمام

  • reza almasi
    reza almasi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    فقط برای اینکه به آنتی ساندیس مثبت بدم ثبت نام کردم

  • xiaomi
    xiaomi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    شما رو نمیدونم ولی من افتخار میکنم به کشورم چون خودروی ارزون و کم مصرف پراید رو تولید میکنه.... من پراید دارم و پراید خود را دوست میدارم.... تازه فرمونشم هیدرولیکه... ترمزاشم abs هست... این ک ج
    چیزی نیست... کیسه هوا داره...دیگه چی میخوام؟??
    تازه در صندوقشو باز کردم دیدم ی تایر اضافه گذاشته بودن برام... خدایا شکرت ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی