ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مجلس و رفع فیلتر تویتتر
تکنولوژی

مجلس به موضوع رفع فیلتر توییتر ورود نمی‌کند

نفوذ شبکه اجتماعی توییتر در بین کاربران روز به روز بیشتر می‌شود و حضور فعال اصحاب رسانه‌های دولتی و از آن مهم‌تر خود دولتمردان کشور در این شبکه، سوالی را ایجاد می‌کند که چرا با ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

نفوذ شبکه اجتماعی توییتر در بین کاربران روز به روز بیشتر می‌شود و حضور فعال اصحاب رسانه‌های دولتی و از آن مهم‌تر خود دولتمردان کشور در این شبکه، سوالی را ایجاد می‌کند که چرا با وجود این فعالیت‌ها توییتر کماکان فیلتر است؟

پاسخ این سوال را البته «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات چندی پیش در اظهاراتش آن را پاسخ داد و گفت که برخی از مقامات دولتی از اینترنت آزاد و بدون فیلتر بهره می‌برند. او رفع‌ توییتر را منوط به گفتگو‌های گوناگون دانسته و نقش مجلس‌ را نیز در آن بی‌تاثیر نمی‌داند، اما آیا نمایندگان مجلس دغدغه رفع فیلتر توییتر را دارند؟

فیلترینگ توییتر حدود ۸ سال پیش به دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه آغاز شد

امروزه بسیاری از نمایندگان و وزرا و حتی رییس جمهوری در توییتر فعالیت دارند و برخی از آنها بارها اعتراض خود را نسبت به فیلترینگ توییتر ابراز داشته‌اند.

مجلس و رفع فیلتر تویتتر

به عنوان مثال «محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران بارها خواستار رفع فیلتر توئیتر شده و در گفتگو با روزنامه ایران از تلاش خود برای رسیدن به این مهم گفته است:

«با نمایندگان صحبت‌های غیررسمی داشتیم ولی اقدام رسمی انجام نداده‌ایم. البته تا به این لحظه تلاش‌های ما نتایجی در بر نداشته است. البته با وزیرارتباطات نیز صحبت‌هایی کرده‌ایم، به نظر من نمایندگان و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند

به نظر من دلیل موجهی برای فیلتر توئیتر وجود ندارد چون در این شبکه اجتماعی تنها بحث اطلاع‌رسانی مطرح است همه مسئولان و مقامات رسمی کشور از جمله رهبری به چند زبان در این شبکه اجتماعی فعال هستند بنابراین نباید مردم را از آن محروم کرد.»

مجلس و رفع فیلتر تویتتر

طیبه سیاوشی از دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس است که اظهار دارد با فیلترشکن وارد توییتر می‌شود و رفع فیلتر توییتر را بر عهده وزیر ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی می‌داند. او تاکید می‌کند که تاکنون در مجلس صحبتی درباره رفع فیلتر این شبکه اجتماعی نشده است.

اما اصولگرایان چه می‌گویند؟ «سیدجواد حسینی کیا» نماینده اصولگرا رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را مربوط به دلایل امنیتی دانسته و معتقد است که مسئولان هم اشتباه می‌کنند که در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند:

«مسئولینی که در این شبکه ها حضور دارد و توئیت می کند بیکار هستند، چرا که مسئولینی که دغدغه کار برای مردم را دارند حتی فرصت تماشا کردن تلویزیون را ندارند، چه برسد که بخواهند در این شبکه ها حضور داشته باشند.»

از نظر حسینی‌کیا قانون دستگاه قضایی منجر به فیلترینگ توییتر شده و حتی رییس جمهور نیز نمی‌تواند فراتر از قانون حرف بزند و ملاک برای همه قانون است.

مجلس و رفع فیلتر تویتتر

اکبریان قوه قضاییه را مسئول رفع فیلتر توییتر می‌داند

«عزیز اکبریان» دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز اعتقاد دارد که هر شبکه اجتماعی که می‌خواهد در ایران فعالیت کند باید به قوانین کشور احترام بگذارد و سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند. البته اکبریان نگفت که واتساپ و اینستاگرام که سرورهایشان در داخل کشور نیستند چرا دچار فیلترینگ نشدند.

البته در میان اصولگرایان چهره‌هایی هم وجود دارند که تمام قد از رفع فیلترینگ توییتر دفاع می‌کنند، به عنوان مثال «حشمت‌الله فلاحت پیشه»، نماینده کرمانشاه، در گفتگوی دیگری می‌گوید:

«نه تنها با فیلترینگ توییتر که با فیلترینگ هر سرویسی مخالف هستم و معتقدم فیلترینگ راهکار مناسبی برای جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات نیست، چرا که مردم با کمک فیلتر شکن به منابعی که می‌خواهند دسترسی دارند.»

مجلس و رفع فیلتر تویتتر

دستور مقام قضایی برای رفع فیلتر توییتر الزامیست

«رمضانعلی سبحانی فر» نماینده سبزوار که در فهرست امید اصلاح‌طلبان هم حضور داشت نظر جالبی در مورد فعالیت کاربران در توییتر دارد و البته خبر از عدم ورود بهارستانی‌ها به موضوع رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی می‌دهد:

«این همه شبکه اجتماعی وجود دارد و مردم بروند از آن شبکه‌ها استفاده کنند. قرار هم نیست نمایندگان در این زمینه کاری انجام دهند، رفع فیلتر این شبکه  باید مراحل قانونی خود را طی کند و در این زمینه باید شورای عالی مجازی مجازی و  کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ورود کنند.»

از آنجا که نیمی از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را وزیران یا نمایندگان آنها تشکیل می‌دهند بسیاری از کارشناسان فضای مجازی اعلام کردند که با یک رأی‌گیری ساده، دولت می‌تواند برای همیشه به فیلترینگ توییتر پایان دهد، اما طبق گفته‌های دبیر این کارگروه حتی اگر اعضای آن به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر رأی بدهند، باز هم دستور مقام قضایی برای رفع فیلتر آن لازم خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    تقصیر ماست که اینارو آدم حساب میکنیم و میفرستیم اونجا که از جیب ملت مفت‌خوری کنن!
    وقتی به‌ کارمون نمیان، رأی هم ندیم.

  • M
    M | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    هرکسی در توییتر سیاسی می نویسد که منتظر رفع فیلترش نمانده! فقط مردم عادی محروم شده اند.

  • hamedA1994
    hamedA1994 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    [«عزیز اکبریان» نماینده اصولگرا اعتقاد دارد که هر شبکه اجتماعی که می‌خواهد در ایران فعالیت کند باید سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند]

    جنس ناب! ساقی خوب!

  • Constantine
    Constantine | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    حالا که حرف آخر مال مقام قضائیه اینا چه غلطی میکنن تو اون کارگروه که بابتش حتما خداتومن حقوق دریافت میکنن؟
    طویله از مملکت ما قانونمندتره

    • M
      M | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

      پس کمیته سیزده نفره تعیین مصادیق مجرمانه چه کاره است؟ بالاخره یکی تصمیم گیرنده باید باشه

  • hosss021
    hosss021 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    بین این پاسکاری دولتمردان شما پیدا کنید پرتغال فروش را ...
    من نبودم دستم بود ...!

مطالب پیشنهادی