ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8 نکته که پیش از بازی کردن Shadow of the Colossus باید بدانید

کلوسی عظیم الجثه شرکت سونی، با رنگ و رویی تازه می خواهد بعد از 13 سال به میدان مبارزه بازگردد. با وجود موفقیت های شگفت انگیز بازی Shadow of the Colossus روی کنسول پلی استیشن ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

کلوسی عظیم الجثه شرکت سونی، با رنگ و رویی تازه می خواهد بعد از 13 سال به میدان مبارزه بازگردد. با وجود موفقیت های شگفت انگیز بازی Shadow of the Colossus روی کنسول پلی استیشن 2، این بازی آنطور که باید مورد توجه واقع نشد و فروش چندانی هم نکرد.

باعث تاسف است که یکی از بهترین انحصاری های شرکت سونی و یکی از بهترین بازی های تاریخ، با چنین بازخوردی از دید کاربران روبرو شده و فروش ضعیفی نسبت به دیگر انحصاری ها داشته باشد. حالا فرصت بزرگی پیش روی سازندگان به وجود آمده تا اثر خود را به حجم عظیمی از کاربران نشان... نه خیر! حالا فرصت بزرگی پیش روی شما وجود دارد که اگر تا حالا بازی Shadow of the Colossus را تجربه نکرده اید، در اسرع وقت آن را خریداری کرده و بازی کنید.

این همه هیاهو برای Shadow of the Colossus چه دلیلی دارد؟ چرا همگان از نسخه دوباره سازی شده اثری که 13 سال پیش وارد بازار شده هیجان زده اند؟ اصلاً نسخه ریمیک یا ریمستر به چه معنا است؟ خود بازی Shadow of the Colossus درباره چیست؟ چه تغییراتی در این نسخه به وجود آمده که با اثر 13 سال پیش تفاوت دارد؟ این سوال ها و شاید چندین سوال دیگر قرار است در مطلب 8 نکته (که برخی از آن ها حالت سوالی دارد) پیش روی شما به آن پاسخ داده شود.

یکی از بهترین بازی های تاریخ درباره چیست؟ با چه عنوانی سروکار داریم؟

نمی توان در چند پاراگراف، همه چیز را برای افرادی که با بازی آشنایی ندارند توضیح داد. در هر صورت داستان از این قرار است:

مردی جوان و ماجراجو که در بازی او را «واندر» (یا Wander) صدا می کنند، به سرزمینی ممنوعه می رود تا دختری را از مرگ نجات دهد. او برای اینکار با خدای آن سرزمین یعنی «دورمین» معامله می کند که در ازای جان آن دختر، باید 16 غول سنگی عظیم الجثه را نابود کند. حالا واندر باید به همراه شمشیر جادویی خود و اسب دوست داشتنی اش «آگرو»، در دنیای عظیم سرزمین ممنوعه به دنبال 16 کلوسی غول آسا برود و آن ها را نابود سازد.

وظیفه شما به عنوان گیمر در این بازی، پیدا کردن 16 کلوسی و کشتن تک تک آن ها است. همین! نیازی به توضیح اضافی نیست. جهان به شدت بزرگ و باجزئیات، موسیقی حماسی فوق العاده، طراحی هنری بی نظیر، المان های مینی مالیستیک که جنبه هنری بازی را دوچندان کرده و از همه مهم تر: کلوسی ها! هر کدام از 16 کلوسی گیم پلی مخصوص به خود را دارند و مبارزه با آن ها در هیچ بازی ویدیویی دیده نشده.

توضیحات گفته شده به هیچ وجه تصویر درستی از جوهره بازی به شما نمی دهد. به شما پیشنهاد می شود تا منتظر نقد و بررسی بازی سایه کلوسی ها در دیجیاتو بمانید. جواب سوال «چرا بازی سایه کلوسی ها جزو بهترین بازی های تاریخ است؟» نیز به شما گفته خواهد شد.

تفاوت نسخه ریمیک بازی سایه کلوسی ها با نسخه اصلی که 13 سال پیش عرضه شده در چیست؟

6 سال بعد از عرضه بازی سایه کلوسی ها روی کنسول پلی استیشن 2 در سال 2005، یک نسخه کالکشن به نام «ایکو و سایه کلوسی ها» روی کنسول پلی استیشن 3 منتشر شد که بازی ICO نیز در کنار آن به صورت ریمستر عرضه شد. عناوین ریمستر یا Remaster، معمولاً بازی هایی هستند که چندین سال پیش وارد بازار شده و برای آنکه دوباره به بازار عرضه شوند باید با «حداقل» استانداردهای گرافیکی روز سازگاری پیدا کنند؛ به همین دلیل، روی آن ها یک سری تغییرات جزئی همچون بهبود رزولوشن یا تعبیه بافت های HD به وجود می آورند.

عناوین ریمیک تغییرات گسترده تری نسبت به عناوین ریمستر دارند.

نسخه ریمیک درواقع، همه چیز را از بنیان عوض می کند؛ به این صورت که گرافیک بازی و حتی ویژگی های گیم پلی نیز دچار تغییرات چشم گیری می شوند. یکی از معروف ترین عناوین ریمیک که روی کنسول ایکس باکس 360 منتشر شد، نسخه ریمیک بازی Halo بود که از نظر گرافیکی با نسخه سال 2001 زمین تا آسمان تفاوت داشت. پس همانطور که خواندید، عناوین ریمیک تغییرات گسترده تری نسبت به عناوین ریمستر دارند.

بعد از انتشار نسخه ریمستر بازی سایه کلوسی ها در سال 2011، هنوز هم جای خالی گرافیک بالا در بازی دیده می شد. با توجه به قدرت سخت افزاری بالای کنسول پلی استیشن 4، حالا فرصت مناسبی بود که تغییراتی عظیم در جلوه های بصری و تکنیکی بازی انجام شود.

استودیو BluePoint (بلوپوینت) سابقه بسیاری در ریمستر بازی های ویدیویی دارد. عناوینی چون گراویتی راش، آنچارتد، متال گیر سالید و حتی نسخه ریمستر بازی سایه کلوسی ها و ایکو نیز توسط این استودیو انجام شده؛ پس از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد که با یک نسخه ریمیک با کیفیت طرف هستیم. بلوپوینت نشان داده که با افزایش تعدادی کارمند می تواند به عنوان یک استودیو مستقل، بازی های انحصاری بسازد.

کد اصلی بازی دست نخورده باقی مانده؛ بلوپوینت به جوهره سایه کلوسی ها وفادار می ماند

در نگاه اول شاید این عبارت چندان به مذاق طرفداران خوش نیاید؛ اینکه بازی اصلی تفاوت شاخصی با نسخه ریمیک نداشته باشد چیزی نیست که از استودیو بلوپوینت انتظار رود. طبق مصاحبه ای که مجله گیم اینفورمر با کارگردان تکنیکی بازی یعنی پیتر دالتون داشته، سیستم رندرینگ و انیمیشن بازی از پایه ساخته شده و تنها کد اصلی بازی هیچ تغییر خاصی به خود ندیده است. او در این باره توضیح داد:

هدف ما ایجاد یک تعادل بین تغییرات و حفظ اصالت بازی بود؛ چه سیستم هایی باید در بازی تغییر پیدا کنند و چه چیزهایی باید دست نخورده بمانند؟ سیستم رندرینگ بازی به طور کامل توسط اعضای استودیو بلوپوینت شخصی سازی شده است. در مبحث انیمیشن نیز، سیستم جدیدی را توسعه دادیم که تاثیر آن را در بازی به وضوح مشاهده می کنید. مهم ترین مسئله ای که سعی کردیم آن را رعایت کنیم اصالت خود بازی بود؛ شما مطمئنید که با همان اثر هنری 13 سال پیش مواجهه هستید.

اتفاقاً کاری که آن ها انجام دادند درست و از روی نگرش حرفه ای سازندگان بود. سایه کلوسی ها همانند دیگر بازی های ویدیویی نیست که تنها چند ویژگی خاص داشته باشد؛ چندین و چند هزار المان (حتی در زمینه گرافیک) در کنار یکدیگر به صورت خاصی قرار گرفته اند تا مجموعه ای از احساسات به شما منتقل شود که نشان از نبوغ بسیار بالای استودیو «تیم ایکو» دارد. تغییر در تفکر غالب بر بازی دست کمی از سرقت ادبی ندارد! در نقد و بررسی بازی بیشتر به این زمینه پرداخته خواهد شد.

همه چیز زیباتر و روان تر شده است؛ همه چیز.

اولین چیزی که در تریلرها مشاهده می شود، افزایش فریم ریت بازی و روان بودن انیمیشن واندر و کلوسی ها است. نسخه اصلی بازی از فریم ریت فوق العاده پایین رنج می برد و تجربه بازی را کمی کند و آزاردهنده می کرد؛ متاسفانه کنسول پلی استیشن 2 توانایی پردازش محیط های عظیم و پرجزییات سایه کلوسی ها را نداشت. این موضوع در نسخه ریمستر بازی حل شد اما حالا روانی انیمیشن ها و فریم ریت به نقطه قوت بازی تبدیل شده و تجربه بازی را بیش از پیش لذت بخش تر می کند.

تغییر در تفکر غالب بر بازی دست کمی از سرقت ادبی ندارد!

هنگامی که واندر با اسبش آگرو میان دره های سرزمین ممنوعه در حال گشت و گذار است، پیشرفت بسیار زیاد بافت های بازی، نورپردازی، رنگ بندی و جزئیات محیط فریاد می زند. اشتباه نکنید؛ اتمسفر همان است، محیط همان است، حسی که به شما منتقل می شود همان است، منتها همه چیز به طرز هنرمندانه ای پیشرفت کرده.

تعداد پولیگان های کلوسی ها به طور میانگین از 20 هزار عدد، به 250 هزار عدد افزایش پیدا کرده است. حتی برای دوباره سازی کلوسی آخر بازی نیز مجبور شدند تعداد پولیگان ها را به 1 میلیون عدد برسانند.

بخش هنری بازی اعلام کرده اند که اشیا بازی را به صورت دستی در بازی جاسازی کرده اند؛ نزدیک 150 هزار شی سنگ، 11 هزار درخت، و بیش از 290 هزار اشیا دیگر شامل این قضیه می شوند. ایجاد محیطی باورپذیر با گذاشتن دستی اشیاها، نشان از تلاش بسیار استودیو بلوپوینت برای ساخت این اثر دارد.

اگر سایه کلوسی ها را تجربه کرده باشید، با حس «تغییر محیط» از یک محیط جنگلی به صحرایی و مسائلی این چنین آشنایی دارید؛ هنگامی که مکان بازی تغییر می کرد سیستم رنگ بندی و نورپردازی بازی به کلی عوض می شد و همان حسی که واندر از این موضوع پیدا می کرد، به شما هم منتقل می شد. سازندگان کاملاً بر این موضوع واقف بودند و یک سیستم نورپردازی جداگانه برای پیاده سازی درست این مسئله طراحی کرده اند.

در حالت سینمایی روی پلی استیشن 4 پرو، می توانید بازی سایه کلوسی ها را با رزولوشن 4K و به صورت HDR تجربه کنید.

موی تن کلوسی ها، حالا به صورت پویا و توسط خود GPU طراحی، جاسازی و نمایش داده می شود. میزان طول، پراکندگی، نوع کاربرد و ... به طور اتوماتیک محاسبه شده تا تنوع بیشتری به گیم پلی بازی بدهد. لازم به ذکر است که موی تن کلوسی ها نوعی پلتفرم به حساب می آید و بازیکن باید با گرفتن آن ها خودش را به نقطه ضعف کلوسی برساند؛ تغییری کم، هوشمندانه و محسوس که می تواند تاثیر مثبتی روی گیم پلی نیز بگذارد.

موارد گرافیکی همچون عمق میدان پویا، موشن بلور، مه حجمی (از تکنیک های سایه زنی و نورپردازی جدید)، لایت شفت و سیستم پیشرفته درجه بندی رنگ ها نیز جزو مواردی هستند که به بازی اضافه شده اند تا نسخه ریمیک سایه کلوسی ها با به روزترین استانداردها هماهنگ باشد.

سیستم Photo Mode، فیلترهای مخصوص و هنر عکاسی بازیکن

عکس های حیرت انگیزی که بازیکنان در بازی هورایزن: زیرو داون از محیط بازی می گرفتند نشان دهنده این بود که سازندگان می خواهند با ویژگی Photo Mode، هنر طراحی بصری خودشان را به رخ دیگران بکشند. در هر عنوانی نمی توان Photo Mode قرار داد، زیرا امکان دارد بسیاری از ضعف های گرافیکی ریز بازی توسط بازیکن عکس گرفته شده، و در میان مردم منتشر شود. پس سازندگان باید مطمئن باشند که در زمینه تکنیکی و بصری حرف اول را می زنند.

شما برای بازسازی درست و شفاف نقاشی لبخند ژکوند، حاضرید نحوه لبخند زدن مونالیزا را عوض کنید؟

علاوه بر هورایزن: زیرو داون و آنچارتد، نوبت به نسخه ریمیک بازی سایه کلوسی ها می رسد تا هنر صرف شده در طراحی بصری بازی به خوبی نمایان شود. به لطف محیط عظیم، نبردهای حماسی با کلوسی ها و طراحی بصری درجه یک بازی، بازیکنان با ویژگی Photo Mode می توانند تصاویر منحصر به فردی را ثبت کنند. حتی خود سازندگان اعلام کردند که به شدت منتظرند تا تصاویر بازیکنان را ببینند. مارک شلتون، کارگردان بخش هنری بازی در این باره توضیح داد:

چیزی که باعث می شود ویژگی Photo Mode نسبت به دیگر عناوین خودش را بیشتر نشان دهد، قدرت و انعطاف پذیری بالای آن است. هر چیزی که من به عنوان کارگردان هنری برای عکس برداری از بازی دسترسی دارم، بازیکن هم دارد! می توانید از میان چندین فیلتر یکی را انتخاب کنید، در رنگ پردازی دخالت کند و میزان سایه روشن و نورپردازی در عکس را تغییر دهید، عمق میدان را افزایش یا کاهش دهید و... به طوری که حتی عکس مورد نظر هم ارزش با یک کارت پستال شود.

تجربه کشتن کلوسی ها روی پلی استیشن 4 پرو

دو حالت سینمایی و سرعتی برای نسخه پلی استیشن 4 پرو تعریف شده که در حالت اول می توانید بازی سایه کلوسی ها را با رزولوشن 4K و به صورت HDR تجربه کنید. طبق گفته سازندگان فریم ریت بازی در این حالت نزدیک 30 خواهد بود که به صورت پویا تغییر می کند. اگر قرار است وضوح نمایش فدای سرعت بازی شود، پس امیدواریم که سازندگان فریم ریت را همانند نسخه 13 سال پیش نکنند که در چنین دوره ای حقیقتاً آزاردهنده است.

در حالت سرعتی نیز می توانید با سرعت 60 فریم بر ثانیه بازی کنید. رزولوشن بستگی به موقعیت تغییر می کند اما فریم ریت بازی روی عدد 60 قفل است. بدیهی است که حالت سرعتی بازی باز هم نسبت به نسخه پلی استیشن 4 معمولی بهتر عمل می کند و خروجی بهتری ارائه می دهد.

هیچ محتوای گیم پلی اضافه در نسخه ریمیک نیست

فامیتو یودا، مغر متفکر عناوین استودیو «تیم ایکو» و یکی از بهترین بازیسازان تاریخ در این باره توضیح می دهد:

در بازی سایه کلوسی ها، 16 دشمن اصلی وجود داشت؛ پس برای عوض کردن تاریخ... من فکر نمی کنم که نیازی به تغییر تاریخ داشته باشیم. توسعه بازی خیلی وقت پیش و با هدف ساخت 16 کلوسی به پایان رسیده و من هیچ مشکلی با این قضیه ندارم.

طبق گفته بالا می توان برداشت کرد که درواقع با هیچ محتوای گیم پلی اضافه طرف نیستیم. همانطور که قبل تر توضیح داده شد، تصمیمی که دو استودیو بلوپوینت و تیم ایکو در این باره گرفتند کاملاً منطقی است. شما برای بازسازی درست و شفاف نقاشی لبخند ژکوند، حاضرید نحوه لبخند زدن مونالیزا را عوض کنید؟

نسخه Special Edition بازی چه ویژگی هایی دارد؟

برای تجربه بازی سایه کلوسی ها روی پلی استیشن 4 باید 40 دلار پرداخت کنید که قیمتی منصفانه به نظر می رسد. نسخه Special Edition شامل محتواهای زیر است:

  1. استیل بوک بازی
  2. پست کارت های طراحی شده توسط هنرمندان
  3. راهنمای بازی پرینت شده، محتواهای درون بازی (همچون کمان باستانی، شنل سرنوشت، تعویض رنگ پوست آگرو)
  4. دو تم شخصی سازی شده برای پلی استیشن 4
  5. آواتار ست کلوسی برای پلی استیشن 4
  6. نقشه فیزیکی دنیای بازی و استیکرهای کلوسی

لازم به ذکر است که نسخه Special Edition بازی تنها با 10 دلار بهای بیشتر یعنی 50 دلار در بازار فروخته خواهد شد؛ فرصت مناسبی برای طرفداران پروپاقرص بازی که بتوانند بیشتر در دنیای سرزمین ممنوعه غرق شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ali_reza_r
    ali_reza_r | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

    این است هنره سونی سامسونگ از این عرضها داره بازی به این زیبایی تولید کنه دانششو داره .راستی به بچه های المپیکیم که گوشی نداد حالا هی از سامسونگ مایه بذارین واسه خودتون .

  • mp
    mp | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

    بهترین بازی ps2 واقعا بازی جذابیه

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

    خداییش اینا بازین معنی بازیرو تو اینا میشه دید نه شرکتای غربی که فقط یه تفنگ دستت میگیری میری میکشی

  • آقای دوربینی
    آقای دوربینی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    این بازی جز بازی هایی بود که در زمان خودش شاهکار بود که حتی الگویی واسه بازی های دیگه شد و سونی واسه به رخ کشیدن قدرت پلی استیشن 2 عرضش کرد. یادش بخیر

مطالب پیشنهادی