ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایکس باکس وان
ویجیاتو - بازی

چرا سونی ایکس باکس را در این نسل شکست داد و مایکروسافت چه آموخت

طی 4-5 سال اخیر، صنعت بازی های ویدیویی صحنه نبرد کنسول های سونی و مایکروسافت بوده و بیراهه نیست اگر بگوییم مایکروسافت شکست سختی متحمل شد. کمبودهای نرم افزاری فراوان، سیاست های ناپایدار و سخنان ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

طی 4-5 سال اخیر، صنعت بازی های ویدیویی صحنه نبرد کنسول های سونی و مایکروسافت بوده و بیراهه نیست اگر بگوییم مایکروسافت شکست سختی متحمل شد. کمبودهای نرم افزاری فراوان، سیاست های ناپایدار و سخنان ضد و نقیض عواملی بودند که افول واضح و شاید دردناک مایکروسافت را رقم زدند. اما شنیده ایم که در هر شکستی، درسی است و مایکروسافت هم ظاهراً درس ضروری خود را آموخته و تلاش کرده چکیده آموزه هایش را در ایکس باکس وان ایکس پیاده کند. اما مایکروسافت دقیقا چه آموخت؟ بن کوچرا از وب سایت پالیگان برای این پرسش پاسخی دارد.


بنابر اطلاعات داخلی سونی، این شرکت تا به امروز بیش از 70 میلیون سخت افزار پلی استیشن 4 به فروش رسانده. ما راهی دقیق برای مقایسه این اطلاعات فروش با سخت افزار ایکس باکس وان نداریم، از آن جایی که مایکروسافت در سال 2015 اشتراک گذاری آمار فروش را متوقف کرد.

هیچکس دوست ندارد در جایگاه دوم باشد، یا حتی در جایگاه سوم با در نظرگیری عملکرد بسیار خوب نینتندو سوییچ، اما عدم دسترسی به اطلاعات فروش نشان می دهد که مایکروسافت می داند این نسل کنسولی را باخته است، حداقل از منظر فروش سخت افزار.

تفاوت میان دو کمپانی اینست که سونی همیشه می دانست دارد چه چیزی می فروشد، در حالی که مایکروسافت از لحاظ ماهیت برند تازه شروع به تلاش کرده. خبر خوب اینکه ایکس باکس وان ایکس [بررسی دیجیاتو] اثبات کرد نبرد میان دو کمپانی غول گیمینگ به این زودی ها به پایان نمی رسد.

کاری که سونی به درستی کرد

پلی استیشن 4 کنسولی برای بازی است که هنگام عرضه از ایکس باکس وان قدرتمندتر بود و با قیمت کمتری فروخته می شد. تمرکز همیشه بر بازی ها بوده و امکان مبادله یا قرض دادن بازی ها به دوستان؛ آن هم زمانی که مایکروسافت مشغول پافشاری بر یک سیستم حقوقی دیجیتالی و محدودیت هایی نوآورانه بود که به شکلی ضعیف به گیمرها اعلام شدند.

همین کافی بود. سونی می دانست چه چیزی می فروشد، به همین چشم انداز پایبند ماند و حاضر بود تیرهایی مستقیم به نقاط ضعف مایکروسافت بزند. این استراتژی، آسیبی اساسی وارد کرد و نبرد، پیش از آنکه آغاز شود تمام شده بود.

مایکروسافت می خواست جعبه ای بفروشد که تمام جنبه های سرگرمی شما را به یکدیگر متصل می کند و در این بین، کاربران را به آینده ای دیجیتالی می برد و عصری تازه از کنترل حرکتی را با کینکت رقم می زند. قدرت خالص، اهمیت کمتری نسبت به فرمان های صوتی داشت و مایکروسافت به این باور رسیده بود که بازیکنان حاضر به خرید چنین آمیزه عجیبی از قابلیت ها هستند.

هیچ چشم انداز یکپارچه ای پشت ایکس باکس نبود، و تماشای روند کُند کنار گذاشتن تمام قابلیت هایی که ایکس باکس وان را از پلی استیشن 4 متمایز می کردند دردناک بود. سونی می دانست پلی استیشن 4 چیست و می دانست که باید چه کند. این کنسولی گیمینگ بود که طراحی شد تا مایکروسافت را شکست دهد. و شکست هم داد.

نینتندو هم با سوییچ به مزیت مشابهی دست یافته: این کمپانی سیستمی پیچیده با مزیت هایی ساخته که به آسانی به کاربر فهمانده می شوند. چشم اندازی پشت نینتندو سوییچ است که به نینتندو اجازه می دهد در بازاری مشغول به کار باشد که هیچ رقابت مستقیمی از طرف مایکروسافت یا سونی در آن وجود ندارد.

به همین خاطر هم هست که سونی با به دست گرفتن بازار واقعیت مجازی دست به حرکت درستی زده است. پلی استیشن وی آر سرگرم کننده به نظر می رسد، مقرون به صرفه است و مجموعه خوبی از نرم افزار دارد. چهره آموزش را تغییر نمی دهد یا در حوزه تربیت جراح سر و صدا به پا نمی کند؛ هدفی واضح دارد و به خوبی پیاده اش می کند.

مایکروسافت از طرف دیگر مشغول حرکت به سمت چیزی است که «واقعیت ترکیبی» خوانده می شود و با کمپانی های بزرگی برای تولید چندین هدست همکاری کرده که به ندرت با یکدیگر تفاوت دارند. عدم وجود چشم انداز، خود گوینده ماجراست. مایکروسافت ظاهراً تنها به این خاطر وارد حوزه واقعیت مجازی شده که احساس می کند باید در آن باشد. انتظار نداشته باشید آمار فروش به این زودی ها منتشر شود، هنوز محصولی واقعی و چیزی بیشتر از کیت توسعه وجود ندارد. بعید است مایکروسافت طی چند سال آتی در حوزه واقعیت مجازی رقابتی ظاهر شود.

دلیل پیروزی سونی و عملکرد خوب نینتندو این است. این درسی است که مایکروسافت آموخت.

بازگشت چشم انداز مایکروسافت

ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس قدرتمندترین کنسول گیمینگی است که تا امروز عرضه شده. اگر بخواهید بهترین جلوه های دیداری را بدون اینکه به سراغ پی سی بروید داشته باشید، این سیستمی است که می خواهید بخرید و ضمناً دیسک های بلوری 4K را هم اجرا می کند. پلی استیشن 4 پرو مدلی قدرتمندتر از پلی استیشن 4 است اما ایکس باکس وان ایکس احساسی شبیه به برداشتن گامی کامل به سمت جلوه های دیداری 4K دارد.

این محصولی است که چشم انداز دارد، و این چشم انداز به راحتی قابل انتقال است. اگر نمایشگری عالی دارید یا به فکر خرید یک نمایشگر افتاده اید، و بهترین کنسول با بیشترین کارایی سخت افزاری را می خواهید، مایکروسافت بهترین دوست جدیدتان را ساخته است. همین حالا در دسترس است، بروید بخریدش.

ایکس باکس وان ایکس سیستمی است که تفکر من را از خرید همیشگی بازی ها برای پلی استیشن 4 تغییر داد و به سمت بررسی اینکه آیا روی ایکس باکس وان ایکس در دسترس هستند و آیا برای بهره گیری از مزیت های سیستم آپدیت شده اند بُرد. تمام بازی ها از نظر عملکرد بهبود می یابند، حتی اگر چنین چیزی غیرممکن به نظر برسد. ایکس باکس وان ایکس بدون اینکه نیاز به آگاهی بازیکن باشد، جزییات مختلف را بهبود می دهد.

مایکروسافت همچنین روی برنامه Backward Compatibility هم سرمایه گذاری کرده و تجربه بازی Ninja Gaiden Black به صورت 4K محشر است. این ها قابلیت هایی هستند که سونی نمی تواند به این زودی ها شکست شان دهد، اما قدرت خالص ایکس باکس وان ایکس و عملکرد برتر آن به این معناست که لازم نبود مایکروسافت خودش را به زحمت بیندازد و قابلیت هایی خارق العاده را به مردم بفروشد. این قدرتمندترین کنسول است. همین.

ایکس باکس وان ایکس هیجان انگیزترین چیزی است که مایکروسافت پس از مدت های طولانی عرضه کرده و این به لطف تمرکز شدید بر قدرت سخت افزاری و قابلیت هایی است که از آن قدرت بهره می گیرند. مایکروسافت کنسولی با چشم انداز مشخص عرضه کرده و بالاخره نبرد کنسول ها دوباره جالب شد. این برای همه خوب است، حتی اگر به معنای شکست خوردن از سونی برای رسیدن به چنین نقطه ای باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • amir nori
    amir nori | ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

    az_83:
    داداش هر چیزیو نسبت به هم رده های خودش میسنجن مثلا ماشین قیمتش زیاده دلیل نمیشه بگی چون قیمتش زیاده نمیخری
    پلی استیشن وی ار نسبت به دیگر عینک های وی ار قیمتش مناسبه عینک های وی ار مخصوص کامپیوتر الان ۴الی۶ ملیونه

  • az_83
    az_83 | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    " پلی استیشن وی آر سرگرم کننده به نظر می رسد، مقرون به صرفه است "
    دیجیاتو قبل اینکه این نویسنده با کلاس و اروپا نشینتو استخدام کنی، بهتره یه سری توضیحات بدی که بدونه برا چه کشوری و مردمی با چه قدرت خریدی داره پست از کجا آورده میفرسته.اینجارم مثل زومجی نکنین خواهشا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی