ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دهگانه کاربردی ترین خودروهای برقی جهان با بیشترین پیمایش الکتریکی

وقتی صحبت از خودروهای برقی می شود، یکی از مسائل مهمی که همیشه فاکتور بوده و می تواند افراد زیادی را متمایل به خرید یا عدم خرید خودروها کند رنج مسافتی است که وسایل نقلیه ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

وقتی صحبت از خودروهای برقی می شود، یکی از مسائل مهمی که همیشه فاکتور بوده و می تواند افراد زیادی را متمایل به خرید یا عدم خرید خودروها کند رنج مسافتی است که وسایل نقلیه می تواند در یکبار شارژ بپیماید.

تصور اینکه یک خودروی برقی شمارا در یک مکان دورافتاده شارژ تمام کند و نتواند شما را به مقصد برساند بسیار آزاردهنده است به خصوص که ایستگاه های شارژ این دسته از وسایل نقلیه نیز همچون پمپ بنزین های رایج قابل دسترس نیستند.

بنابراین بسیاری از افراد در هنگام خرید خودروهای برقی اهمیت ویژه ای به مسافتی که آن ها می توانند با یکبار شارژ بپیمایند می دهند.

در حال حاضر کمپانی تسلا با مدل اس P100D در جایگاه اول این لیست قرار دارد. این خودرو می تواند با یکبار شارژ مسافتی در حدود 530 کیلومتر را طی کرده و حتی شتاب گیری فوق العاده آن نیز زبان زد عام و خاص است.

در نسخه P100D مدل اس  در حدود 2.5 ثانیه طول می کشد تا سرعت 0 کیلومتر در ساعت به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسید.

نسخه دیگر این خودرو یعنی 75D که پکیج باتری آن کوچکتر است با یکبار شارژ مسافتی در حدود 445 کیلومتر را طی می کند.

در لیست 10 تایی که در ادامه به شما ارائه خواهیم داد بیشترین رنج مسافت قابل پیمایش در میان خودروهایی که از کارخانه تسلا خارج نمی شوند تعلق دارد به هاچبک الکتریکی شورولت بولت با مسافتی در حدود 380 کیلومتر.

طبق گفته های وزارت حمل و نقل ایالات متحده رنج مسافتی که مردم این کشور به طور معمول با خودروهای خود در طول روز طی می کنند چیزی در حدود 50 کیلومتر است.

بنابراین به نظر می رسد در کشوری مثل امریکا انتخاب خودروهایی که توانایی پیمودن مسافت هایی در بیشتر از 180 تا 250 کیلومتر در هر بار شارژ را دارند معقولانه بوده و خرید آن ها منطقی است.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از متخصصان حوزه خودروهای الکتریکی معتقد اند فاکتور رنج مسافتی تنها عامل مهم در حوزه این گروه از وسایل نقلیه نبوده و خریداران آن ها باید به عوامل دیگری مثل MPGe نیز توجه کنند.

میزان مصرف سوخت یکی از فاکتورهای مهم است که مشتریان برای انتخاب و خرید خودروها به آن توجه می کنند.

این فاکتور معمولا بر اساس میزان مصرف سوخت (به لیتر) در هر صد کیلومتر یا مسافت طی شده (برحسب مایل) به ازای هر گالن سوخت (MPG) محاسبه می شود و بدیهی است که برای خودروهای مجهز به موتور درون سوز کاربرد دارد.

با ظهور اتومبیل های الکتریکی از معیار اندازه گیری جدیدی به نام MPGe استفاده می شود که در واقع علامت اختصاری Miles Per Gallon Equivalent یا همان "معادل مایل های طی شده با هر گالن" است. شاخص MPGe مسافتی را که خودروهای الکتریکی با مقدار انرژی موجود در یک گالن سوخت (3.7 لیتر) می توانند طی کنند، اندازه می گیرد.

گفته می شود به واسطه این شاخص می توان میزان بهینه بودن خودروهای الکتریکی را با خودروهای بنزینی و دیزلی مقایسه کرد.

به عنوان نمونه هرچند تسلا مدل اس با رنج مسافتی 540 کیلومتر می تواند بیشترین مسافت ممکن را با یکبار شارژ طی کند ولی واقعیت این است که این خودرو با صرف انرژی یک گالن سوخت تنها می تواند 157 کیلومتر را طی کند.

این در حالی است که تسلا مدل 3 با رنج مسافتی 500 کیلومتر در هربار شارژ می تواند با سوزاندن همین میزان انرژی چیزی در حدود 210 کیلومتر را طی کند.

بنابراین تسلا مدل 3 هزینه کمتری را به خریدار خود تحمیل می کند. البته باید در نظر داشت که این متغیرها ممکن است در واقعیت تغییر کند. همچنین نرخ متفاوت برق در مکان های مختلف نیز باید به صورت مسئله شود.

براساس گزارش های موجود در سال میلادی جاری کمپانی های خودروسازی قصد دارند خودروهای الکتریکی جدید فراوانی را معرفی و راهی بازار کنند.

انتظار می رود که این خودروها بتوانند رنج مسافتی نسبتا طولانی را سپری کرده و هزینه‌ کمی را برای تامین انرژی برقی به مالک خود تحمیل کنند. از جمله خودروهایی الکتریکی که بسیاری از افراد چشم انتظار رسیدن آن بوده و در سال جاری معرفی خواهد شد جگوار i-PACE CrossView است.

در ادامه لیست با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر10 خودروی برقی که می تواند بیشترین مسافت ممکن را با یکبار شارژ بپیمایند:

۱۰- کیا الکتریکی Soul

Mpg-e = 124/93

این خودرو می تواند با یکبار شارژ مسافتی در حدود ۱۷۸ کیلومتر را سپری کند. متاسفانه کیا این خودرو نسبتا ارزان قیمت را به صورت محدود عرضه کرده و تنها ساکنان ایالت های کالیفرنیا، کانکتیکت، جورجیا، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، اورگان، تگزاس و واشنگتن به آن دسترسی دارند.

۹- بی ام و i3

Mpg-e =  129/106

رنج مسافتی این خودرو ۱۸۳ کیلومتر است. شنیده ها حاکی از این است که بی ام و قصد دارد به مدل ۲۰۱۸ آن یک باتری ۹۴ آمپر ساعت اضافه کند که به این ترتیب مسافتی که این وسیله نقلیه می تواند با یکبار شارژ بپیماید افزایش خواهد یافت.

به علاوه همان طور که از بی ام و انتظار می رود حتی اگر تمامی این امکانات نیز نتواند نیاز خریدار را برطرف کند این کمپانی قادر است یک موتور بنزینی را به خودرو اضافه کند.

به کمک این موتور ۱۵۶ کیلومتر ابتدایی به کمک نیروی برق و ۱۳۴ کیلومتر بعدی از طریق موتور درون سوز طی خواهد شد.

۸- فورد فوکوس الکتریکی

Mpg-e =  118/96

مسافت قابل پیمایش از طریق این خودرو با یکبار شارژ چیزی در حدود ۱۸۵ کیلومتر است.

فورد این خودروی الکتریکی ارزان قیمت را در تمامی ایالت های 50 گانه امریکا عرضه کرده و خریداران آن می توانند علاوه بر مشوق های فراوان از جانب فورد، از یک اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری از جانب دولت فدرال نیز برخوردار شوند.

۷- هیوندای ای یونیک الکتریکی

Mpg-e =  150/122

رنج قابل پیمایش ۲۰۰ کیلومتر

براساس اطلاعات منتشر شده این خودرو در حالی یکی از پرفروش ترین وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات متحده است که رنج مسافتی قابل پیمایش با یکبار شارژ توسط آن، بیشترین مقدار ممکن در بین خودروهای برقی نیست.

بنابر گفته EPA مصرف انرژی هیوندای یونیک الکتریکی تقریبا برابر با خودروی درون سوزی است که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۶ لیتر سوخت می سوزاند. بنابراین به نظر می رسد که این وسیله نقلیه نسبتا مقرون به صرفه است.

۶- گلف الکتریکی فولکس واگن

Mpg-e =  126/111

رنج قابل پیمایش توسط این وسیله نقلی برقی ۲۰۰ کیلومتر است. فولکس واگن سال گذشته برای افزایش این رنج قابل توسط هاچبک الکتریکی خود باتری جدیدی را به آن اضافه کرده است.

هرچند که گفته می شود این خودروی جمع و جور در تمامی ایالات قابل دسترس است اما واقعیت این است که خرید آن به خصوص در شهرهای کوچک چندان آسان نیست.

۵- نیسان لیف

Mpg-e = 124/93

محدوده: ۲۴۰ کیلومتر

کمپانی نیسان مدل ۲۰۱۸ این خودرو را به یک پکیج باتری قوی تر مجهز کرده است.

به این ترتیب به کمک این باتری جدید و با استفاده از قدرت موتور ۱۴۷ اسب بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متری رنج مسافتی قابل پیمایش توسط این آن افزایش یافته است.

از دیگر امکانات قابل توجه لیف جدید می توان به سیستم جدید e-Pedal اشاره کرد. این سیستم به رانندگان اجازه می دهد تا از طریق یک پدال به طور همزمان بر ترمز و گاز تسلط داشته باشند.

۴- شورولت بولت الکتریکی

Mpg-e = 128/110

رنج حدودی قابل پیمایش: ۳۸۰ کیلومتر

شورولت بولت الکتریکی را می توان به عنوان یک حریف واقعی برای محصولات کمپانی تسلا در نظر گرفت.

با توجه به گزارشات منتشر شده از نحو و میزان استفاده امریکایی ها از خودروهای خود به نظر می رسد که در این کشور یک کارمند می تواند هر روز از خودروی بولت الکتریکی خود استفاده و نهایتا پس از گذراندن تعطیلات اخر هفته این خودرو را شارژ نماید.

۳- تسلا مدل ایکس

Mpg-e = 86/89-91/95

رنج قابل پیمایش با یکبار شارژ توسط این خودرو بسته به نوع آن می تواند بین ۳۴۰ تا ۴۷۰ کیلومتر باشد. طراحی این خودرو منحصر به فرد بوده و درب های عمودی روبه بالای آن طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. این خودرو خانواده می تواند با استفاده از پکیج باتری 100D با یکبار شارژ مسافتی ۴۷۰ کیلومتری را طی کند.

۲- تسلا مدل ۳

Mpg-e =  136/123

محدوده: ۵۰۰ کیلومتر

در حالی که تولید این سدان جمع و جور و نسبتا ارزان قیمت به آرامی صورت میگیرد روز به روز بر تعداد طرفداران و خریداران آن افزوده شده و لیست انتظار دریافت آن طولانی تر می شود.

مدل ۳ یک جایگزین مناسب برای سدان محبوب اس بوده و خریداران می توانند به کمک باتری جانبی ۹۰۰ دلاری رنج مسافت قابل پیمایش با آن را افزایش دهند.

انتظار می رود که این باتری در سال ۲۰۱۸ به صورت استاندارد برای خریداران تسلا ۳ در دسترس بوده و بتواند در یکبار شارژ مسافتی در حدود ۳۵۰ کیلومتر را طی کند.

۱- تسلا مدل اس

Mpg-e =  92/105-97/100

پرچمدار کمپانی تسلا می تواند در یکبار شارژ مسافتی بین ۴۴۵ تا ۵۴۵ کیلومتر را بپیماید.

نسخه P100D این خودرو به کمک باتری فوق العاده خود بیشترین مسافت ممکن را در میان خودروهای برقی می پیماید.

این نسخه می تواند به کمک لاستیک های سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را تنها در ۲.۵ ثانیه طی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • amir nori
    amir nori | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    فلوکس گلف چره ماشیناش عالیه

  • آریا
    آریا | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    یعنی تسلا ترکونده .3تای اول مال خودشه
    چیز جالبی که تو این مقاله وجود داره اینه که اتومبیل های امریکایی گوی سبقت رو از اروپایی ها و ژاپنی ها در زمینه الکتریکی ربودن
    این یعنی تا دهه آینده قطب اتومبیل سازی از اروپا به امریکا تغییر میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی