ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشگاه تولین و تلاش برای کمک به معتادان از طریق واقعیت مجازی

استفاده از واقعیت مجازی برای کمک به مبتلایان به بیماری های روانی از طریق بازسازی عوامل برانگیختگی در محیطی امن، موضوع چندان تازه ای نیست، اما رییس یکی از دانشکده های دانشگاه تولین می خواهد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

استفاده از واقعیت مجازی برای کمک به مبتلایان به بیماری های روانی از طریق بازسازی عوامل برانگیختگی در محیطی امن، موضوع چندان تازه ای نیست، اما رییس یکی از دانشکده های دانشگاه تولین می خواهد به صورت خاص از این تکنیک برای کمک به معتادان استفاده کند. پاتریک بوردنیک، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تولین تجربیات فراوانی در آزمایش های مبتنی بر واقعیت مجازی داشته و حالا معتقد است که این تکنولوژی به پیشرفت لازم برای تحقق چشم اندازی های وی رسیده.

به کمک استارتاپی به نام Limbix که تجربیاتی در این زمینه دارد، بوردنیک امیدوار است قادر به بازسازی وضعیتی باشد که میل شدید را در معتادان بر می انگیزد؛ اما با این تفاوت که همه چیز در محیطی امن صورت می گیرد و متخصصین حرفه ای، شخص را زیر نظر دارند.

یادگیری این موضوع که هر بیمار، نسبت به عوامل برانگیختگی متعدد چه واکنشی نشان می دهد، در درک چگونگی کارکرد اعتیاد به مواد گوناگون بسیار موثر خواهد بود و به شیوه های درمانی بهتر منجر می گردد. این ابزار که «پروژه دلتا» نام دارد، برای اکوسیستم های واقعیت مجازی مختلف مانند Daydream گوگل و Gear VR سامسونگ در دست توسعه است و انتظار می رود طی 6 الی 12 ماه آتی به پایان برسد.

هدف اصلی پروژه دلتا، قرار دادن معتادان در وضعیتی کاملاً مشابه با جهان واقعی است که سبب می شود اشخاص، نیاز به ماده ای خاص را شدیداً حس کنند. به عنوان مثال در یک سناریو، شخص در یک بازسازی دیجیتالی و واقع گرایانه از یک میخانه قرار می گیرد. در این بین، متصدی از بیمار می پرسد که از میان مشروبات الکلی موجود در قفسه، به نوشیدن کدام یک علاقه مند است.

در جهان واقعی، فشار اجتماعی و آسیب پذیری شخص دائم الخمر در چنین موقعیتی، قطعاً به مصرف نوشیدنی الکلی منجر می شود. ناگفته نماند که هنگام بازدید بیمار از این محل، روان شناسی حرفه ای به صورت دائم در کنار وی حضور دارد تا به بررسی احساسات وی پرداخته و آنچه در ذهن او می گذرد را تحلیل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    اگه بخوایم عینک واقعیت مجازی مقوایی در تعداد زیاد بفروشیم،لنز از کجا باید بگیریم؟

مطالب پیشنهادی