ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلاح صوتی احتمالاً عامل بیماری دیپلمات های آمریکایی مقیم کوبا نبوده است

بعد از ماه ها گمانه زنی، پزشکان اخیراً در مقاله ای تازه به تشریح بیماری مرموزی پرداخته اند که بلای جان دیپلمات های آمریکایی مقیم کوبا شد. اگرچه منشا این بیماری هنوز در هاله ای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

بعد از ماه ها گمانه زنی، پزشکان اخیراً در مقاله ای تازه به تشریح بیماری مرموزی پرداخته اند که بلای جان دیپلمات های آمریکایی مقیم کوبا شد. اگرچه منشا این بیماری هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، پزشکان «تقریباً مطمئن» هستند که ارتباطی به یک سلاح صوتی ندارد.

این پزشکان به بررسی وضعیت 21 نفر از افرادی پرداخته اند که در سفارت آمریکا حاضر بوده اند و پی بردند که تمام نشانه های بیماری -نظیر سردرد، اختلالات خواب و تغییر روحیات- همگی از آسیب های مغزی حکایت دارند. اما نکته غافلگیرکننده اینست که در هیچ یک از این دیپلمات ها، نشانه ای از ترومای مغزی دیده نمی شود.

پزشکان می گویند کارمندان سفارت ایالات متحده «بدون اینکه دچار ضربه مغزی شوند، دچار ضربه مغزی شده اند». دکتر داگلاس اسمیت، مدیر مرکز آسیب های مغزی دانشگاه پنسیلوانیا و همکاران وی عقیده دارند بیماری این افراد، یک نوع اختلال کاملاً جدید است که احتمالاً تحت تاثیر شرایط زیست محیطی مشترک آنها در هاوانا به وجود آمده است.

از سال 2016 میلادی بود که دیپلمات های آمریکایی مقیم کوبا، شروع به تجربه مجموعه ای غیرمتعارف از علائم بیماری، مانند سرگیجه، حالت تهوع و کاهش شنوایی کردند. همه دیپلمات ها به جز یک نفر، در اظهارات خود گفتند که پیش از آغاز این علائم، صدایی عجیب شده اند یا لرزشی خفیف را در خانه ها و اتاق های خود احساس کرده اند.

اظهارات کارمندان سفارت آمریکا این ترس را به وجود آورد که دیپلمات های این کشور، هدف نوعی از تسحیلات مایکروویو قرار گرفته اند؛ با این حال پلیس فدرال آمریکا نتوانست شواهدی برای اثبات این مسئله بیابد. تا پاییز 2017، بالغ بر 80 نفر که به نوعی با سفارت آمریکا ارتباط داشتند از علائم مشابهی رنج بردند و تعداد قربانیان این بیماری به 24 نفر رسید.

هنوز مشخص نیست چه عاملی این علائم را در مبتلایان به وجود آورده، اما پزشکان حدس می زنند صدای مرموزی که توسط بیماران شنیده شده محصولی فرعی از آن چیزی بوده که حقیقتاً به آنها آسیب می زده است. به عنوان مثالی واضح برای تفهیم این مسئله، می توان به صدای شلیک یک گلوله اشاره کرد؛ در واقع هنگام شلیک با یک سلاح، این گلوله است که شخص را از پای در می آورد و نه صدای آن.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

    بدون اینکه دچار ضربه مغزی شوند، دچار ضربه مغزی شدند
    حالا من که گرفتم ولی اخه یه دور روش بخونید حداقل اینجوری در نیاد.

مطالب پیشنهادی