ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید به اشتباه 50 ساله در مورد کهکشان اندرومدا پایان داد

از قرار معلوم کهکشان همسایه ما آنقدرها هم بزرگ نیست. اخترشناسان مرکز ICRAR استرالیا به تازگی فرضیات 50 ساله خود را دور ریخته و ابعاد کهکشان اندرومدا (Andromeda) را اندازه گرفته اند. نتایج این محاسبات ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

از قرار معلوم کهکشان همسایه ما آنقدرها هم بزرگ نیست. اخترشناسان مرکز ICRAR استرالیا به تازگی فرضیات 50 ساله خود را دور ریخته و ابعاد کهکشان اندرومدا (Andromeda) را اندازه گرفته اند. نتایج این محاسبات نشان می دهند اندرومدا ابعادی مشابه کهکشان راه شیری دارد.

اندرومدا نزدیک ترین کهکشان بزرگ و مارپیچ نزدیک به زمین است که در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. اخترشناسان پیش از این باور داشتند این کهکشان، دو یا سه برابر بزرگ تر از راه شیری است اما ICRAR (مرکز بین المللی تحقیقاتی اخترشناسی رادیویی) با روشی نوین به نتیجه ای متفاوت رسیدند.

کهکشان اندرومدا

در این روش از مشاهده حرکت سریع ستاره های داخل کهکشان برای تعیین سرعت گریز آنها استفاده می کنند (یعنی سرعتی که ستاره برای گریز از میدان گرانشی نیاز دارد) و بدین ترتیب، جرم کهکشان را اندازه می گیرند. دکتر پراوال کافل از محققین این پروژه می گوید:

زمانی که موشکی را به فضا پرتاب می کنیم، باید حداقل سرعت 11 کیلومتر بر ثانیه داشته باشد تا از میدان گرانش زمین بگریزد. از آنجا که کهکشان راه شیری تریلیون ها بار ثقیل تر از زمین است، برای گریز از میدان گرانش آن به سرعت بالای 550 کیلومتر بر ثانیه نیاز داریم. همین روش را می توان برای تعیین جرم کهکشان اندرومدا به کار گرفت.

طبق محاسبات این تیم، اندرومدا حدود 800 میلیارد بار سنگین تر از خورشید است، یعنی جرمی مشابه کهکشان راه شیری دارد. این نتایج همچنین نشان می دهند مقدار ماده تاریک در کهکشان همسایه تنها یک سوم مقدار حاصل از مشاهدات پیشین است.

کهکشان اندرومدا

حالا که ابعاد جدیدی برای اندرومدا به دست آمده، باید شبیه سازی آینده دو کهکشان هم دوباره انجام گردد تا ببینیم برخورد این دو همسایه در حدود 5 میلیارد سال آینده چه نتیجه ای را در پی خواهد داشت و چه تغییری در سامانه های ستاره ای مجاور به وجود خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نوید حسنی
    نوید حسنی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    فضا خیلی چیز ترسناکیه

مطالب پیشنهادی