ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مکتب خونه
نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی مکتب‌خونه؛ آکادمی آموزش آنلاین برای تمام فارسی زبانان

مکتب خونه، اپلیکیشن آموزشی برگزیده دیجیاتو در سال ۹۵ امسال را با قدرت استارت زد. گردانندگان این مجموعه تصمیم گرفتند که صرفا سازنده ویدیوهای آموزشی نباشند، بلکه فعالیت های خود را به سطح یک رسانه آموزش ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

مکتب خونه، اپلیکیشن آموزشی برگزیده دیجیاتو در سال ۹۵ امسال را با قدرت استارت زد. گردانندگان این مجموعه تصمیم گرفتند که صرفا سازنده ویدیوهای آموزشی نباشند، بلکه فعالیت های خود را به سطح یک رسانه آموزش دیجیتال یا (MOOC (Massive Open Online Course گسترش داده و به نمونه ایرانی دوره های آنلاین لیندا و کورسرا تبدیل شوند.

نتیجه این تصمیم راه اندازی سرویس مکتب پلاس بود که حالا نزدیک به یک سال از آغاز به کارش گذشته ایم. مکتب پلاس همان رویه اپلیکیشن مکتب خونه را دنبال کرده، یعنی آموزش ویدیویی مباحث فنی و درس های دانشگاهی برای افرادی که شرایط تحصیل در فضای آکادمیک را ندارند، البته با تفاوتی بزرگ.

مکتب پلاس فراتر از مجموعه ای از ویدیوهاست؛ با یک پلتفرم تعاملی مواجه هستید که درس ها با پروژه های واقعی تدریس می شوند، می توانید سوالات تان را از اساتید متخصص بپرسید و در یک تالار گفتگو با هم دوره ای هایتان در ارتباط باشید، و از همه مهم تر با اتمام دوره از دانشگاه تهران گواهینامه معتبر بگیرید.

با ثبت نام در مکتب پلاس، به غیر از تماشای ویدیو می توانید در بحث های تالار گفتگو شرکت کنید و سوالات تان را از استاد درس بپرسید. درست مثل دانشگاه هم باید برای پاس شدن در دوره در آزمون شرکت کرده و به استاد پروژه تحویل بدهید.

در واقع مکتب پلاس را باید یک دانشگاه مجازی در نظر بگیرید که در یک محیط آکادمیک آنلاین، همه می توانند در آن مهارتی کسب کنند و برای یافتن شغل از مزایای آن بهره بگیرند.

اپلیکیشن مکتب خونه تا امروز بیش از ۸۰۰۰ ویدیوی آموزشی را منتشر کرده که به ۳۰۰ مورد از درس های آن می توانید به رایگان دسترسی داشته باشید. هر چند که گزینه های پولی هم در میان آن ها دیده می شود.

اما به خاطر مباحث حرفه ای تر، اعطای مدرک و محیط تعاملی، شرایط در مکتب پلاس کمی متفاوت است و برای شرکت در تمام دوره ها باید هزینه بپردازید. خوشبختانه هزینه ها برای یک دوره آنلاین معقول به نظر می رسند ضمن این که برای کاهش هزینه ها گزینه خرید گروهی دوره ها را هم دارید که برایتان تخفیف به همراه دارند.

با این که ویدیوهای اصلی با پرداخت هزینه آزاد می شوند، اما دسترسی به بعضی ویدیوها از همان ابتدا برایتان آزاد است تا پیش از ثبت نام در دوره بتوانید برآوردی از کیفیت آموزشی داشته باشید. با ثبت نام در هر دوره هم دسترسی به کل ویدیوها برایتان آزاد خواهد شد و می توانید مطابق مباحث به جلو پیش بروید.

اما بعد از به پایان رساندن ویدیوها و زمانی که به بحث کاملا مسلط شدید، نوبت به انجام پروژه درسی می رسد. مثلا در دوره اتوکد از شما خواسته می شود که سازه مشخصی را با نرم افزار طراحی کرده و برای داوری به استاد درس بفرستید. استاد بعد از سنجش کار، به شما رتبه می دهد و در نهایت می توانید مدرک تان را از مکتب خونه تحویل بگیرید.

دوره های مکتب پلاس فعلا به ۱۱ مورد محدود هستند، اما همگی جزو موضوعات پرطرفدار و درآمدزای این روزها محسوب می شوند.

دوره های فعلی مکتب پلاس شامل ۱۱ مورد می شوند که اکثرا مربوط به مباحث برنامه نویسی و کار با نرم افزارها می شوند هر چند که دوره هایی مثل مدیریت استراتژیک و اصول بازاریابی را هم بین آن ها می بینید. البته فعلا تعداد این دوره ها در مکتب پلاس محدود است و هنوز نیازهای گسترده و متنوع کاربران را به طور کامل پوشش نمی دهند.

بنابراین هنوز در بعضی از دوره های درسی مکتب پلاس، با تالارهای گفتگوی خالی می شوید. البته نهادینه نبودن فرهنگ آموزش مجازی در کشورمان هم در این موضوع بی تأثیر نیست، اما با توجه به موفقیت سرویس هایی مثل لیندا و کورسرا در سطح بین المللی، می توان امیدوار بود که این شیوه آموزشی هم به زودی جایگاه واقعی خود را در کشورمان پیدا کند.

«مصطفی حسینی» مدیر عامل مجموعه مکتب خونه در گفتگو با دیجیاتو آینده آموزش مجازی در ایران را روشن می بیند و اعتقاد دارد که جایگاه این نوع از آموزش همگام با دنیا در ایران هم نهادینه خواهد شد:

کاری که ما مشغول انجامش هستیم اگر چه کار نویی است، اما طی چهار-پنج سال اخیر در دنیا تجربه شده و سرویس های MOOC سهم خود از بازار را تصاحب کرده و این روزها به بازار بزرگی تبدیل شده اند. همانطور که بسیاری از سرویس های آنلاین (چه در دنیا چه در ایران) در تصاحب بازار از کسب و کارهای سنتی موفق بوده اند، آموزش آنلاین هم می تواند با سرعت زیادی سهم بازار خود را از سیستم سنتی بگیرد و این تجربه ای است که در سطح دنیا اتفاق افتاده است.

نمایی از اپلیکیشن موبایل مکتب خونه؛ جایی که می توانید به هزاران ویدیوی آموزشی از مباحث فنی و دانشگاهی دسترسی داشته باشید. متأسفانه هنوز دسترسی به دوره های مکتب پلاس از اپلیکیشن ممکن نیست.

مدیر عامل مکتب خونه در ادامه صحبت هایش بازخوردهای دریافتی از مکتب پلاس را خوب و رضایت بخش توصیف می کند:

در یک سالی که از راه اندازی مکتب پلاس گذشته، ۱۱ دوره را را لانچ کردیم که تا آخر سال تعداد آن ها را به ۲۰ مورد می رسانیم. علیرغم کم بودن تعداد دوره ها بازخورد خیلی خوبی داشتیم و طی این بازه یک ساله، چندین هزار پروژه تصحیح کردیم که نشان از استقبال خوب کاربران دارد.

طبیعتا نهادینه شدن این فرهنگ ممکن است زمان بر باشد. اما اقداماتی هستند که می توانند رسیدن تیم مکتب خونه به این هدف را سرعت ببخشند. یکی فراهم شدن امکان شرکت در دوره های مکتب پلاس از طریق اپلیکیشن موبایل و دسترسی آن برای تعداد بیشتری از کاربران است که متأسفانه هنوز محقق نشده.

مورد بعد هم اینکه کاربران iOS با گذشت پنج سال از آغاز به کار مجموعه، همچنان برای دسترسی به ویدیوهای آموزشی ناچار به باز کردن وبسایت مکتب خونه هستند که امیدواریم شاهد ارائه یک اپلیکیشن مستقل هم برای کاربران این سیستم عامل باشیم. طبیعتا کاربران بیشتر، استقبال بیشتر از آموزش مجازی را به همراه خواهد داشت.

اما در مجموع، شکی نیست که اپلیکیشن مکتب خونه و راه اندازی سرویس مکتب پلاس جزو اتفاقات خوب حوزه آموزش کشورمان بوده اند و از همین طریق و با پرورش افراد متخصص، می توانند نقش موثری در حل معضل بیکاری در جامعه مان داشته باشند.

البته باز هم می گوییم که هنوز تا نهادینه شدن فرهنگ آموزش آنلاین زمان زیادی باقیست و رسیدن به این هدف صرف نظر از تلاش های توسعه دهندگان توانای کشور، به همکاری و همیاری نظام آموزشی با این افراد متخصص بستگی دارد؛ موضوعی که مثال موفق و امتحان پس داده اش را می توان در همکاری مکتب خونه با دانشگاه تهران مشاهده کرد و امیدواریم که نهادهای آموزشی دیگر نیز همین رویه را پیش بگیرند.

مکتب‌خونه

مکتب‌خونه

سازنده: مکتب خونه قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 4.4 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • M
    M | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

    ایده خیلی خوبی است امیدوارم در اجرا هم موفق باشد.

  • M
    M | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

    حجم ویدئوها خیلی بالاست. خیلی از ویدئوها دانلود یا پلی نمی شوند! واقعا از این نظر مشکل دارد.

  • sina
    sina | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

    ایده بسیار جالبیه، امیدوارم فراگیر بشه

مطالب پیشنهادی