ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارسال ماهواره اینترنت فضایی اسپیس اکس
تکنولوژی

اسپیس اکس یکشنبه دو ماهواره آزمایشی از شبکه اینترنت فضایی خود را به مدار می فرستد

حالا که هیجانات از پرتاب موفقیت آمیز نخستین موشک «فالکون هوی» اسپیس اکس فروکش کرده، این شرکت دوباره به روال پرتاب موشک های فالکون 9 خود باز گشته و قرار است به زودی همراه با ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

حالا که هیجانات از پرتاب موفقیت آمیز نخستین موشک «فالکون هوی» اسپیس اکس فروکش کرده، این شرکت دوباره به روال پرتاب موشک های فالکون 9 خود باز گشته و قرار است به زودی همراه با یکی از این راکت ها دو نمونه اولیه از ماهواره های خود برای ارسال اینترنت از فضا را به مدار بفرستد.

پرتاب مورد بحث قرار است صبح روز یکشنبه به وقت کالیفرنیا انجام بگیرد و طی آن موشک چند بار مصرف SpaceX ماموریت دارد تا علاوه بر دو ماهواره این شرکت، یک ماهواره سنجش از راه دور اسپانیایی با نام Paz را نیز روانه جو زمین کند.

دو ماهواره آزمایشی Microsat-2a و Microsat-2b جزوی از یک برنامه بزرگ و بلند مدت برای تحت پوشش اینترنت قرار دادن کل سطح کره زمین با استفاده از ۱۲ هزار ماهواره هستند. از این تعداد، ۴۴۲۵ ماهواره قرار است در ارتفاع ۱۱۳۰ کیلومتری و ۷۵۱۸ فروند نیز در ارتفاع ۳۲۱ کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرند تا محدوده های فرکانسی مختلفی را پوشش دهند. با ناوگانی به این بزرگی از ماهواره ها می توان تمام نقاط موجود روی کره زمین را تحت پوشش قرار داد.

ارسال ماهواره اینترنت فضایی اسپیس اکس

کمپانی تحت مدیریت ایلان ماسک امید زیادی دارد تا در آینده شبکه اینترنت فضایی اش موسوم به Starlink به یک منبع درآمدزایی واقعاً بزرگ تبدیل شود. بر اساس پیش بینی ها این شبکه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر و ۳۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه خواهد داشت.

البته هنوز پیچیدگی ها و دشواری های بزرگی بر سر راه اجرای پروژه بلند پروازانه Starlink وجود دارد. مدیریت هماهنگ ۱۲ هزار ماهواره در حال گردش به دور زمین و تضمین رسیدن سیگنال های قدرتمند و پایدار به همه نقاط به هیچ وجه آسان نیست.

فراهم نمودن و رواج دادن تکنولوژی دریافت امواج اینترنت از آسمان نیز خود چالش دیگری است. برای این کار قرار است آنتن هایی روی زمین نصب شوند که همانند موبال ها تحت یک شبکه سلولار ماهواره ای کار کنند. به این معنی که آنتن های مورد بحث می بایست در هر لحظه دریابند کدام ماهواره در موقعیت بهتری برای دریافت سیگنال قرار دارد. کاربران زمینی نیز به این آنتن ها وصل خواهند شد.

ارسال ماهواره اینترنت فضایی اسپیس اکس

چالش بعدی برای اسپیس اکس دریافت مجوزهای لازم از دولت های مختلف دنیا برای در اختیار گرفتن محدوده هایی از فرکانس جهت ارسال امواج از ماهواره هایش و همچنین نصب آنتن های زمینی است. تا امروز رگولاتوری کشور آمریکا از برنامه های این شرکت فضایی خصوصی استقبال کرده، اما باید دید واکنش دیگر دولت ها چگونه خواهد بود.

طبق برنامه نخستین ماهواره های شبکه Starlink در میانه های سال آینده میلادی به فضا پرتاب خواهند شد. این همان تاریخی است که شبکه رقیب یعنی OneWeb نیز قصد دارد ماهواره های اینترنتی خود را به جو زمین ارسال نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    دوازده هزار ماهواره!!! خدا قوت دلاور

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    نویز نندازن و سرطانیمون نکنن! اينترنت ماهواره ای پیشکش...

  • hamedA1994
    hamedA1994 | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    کاش این یکی هم استریم کنن که ببینیم?

    • آریا
      آریا | ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

      استریم میشه.
      اپ spacexnow رو نصب کن رو گوشیت برنامه پرتاب همه موشک های اسپیس ایکس رو داره

  • سعید
    سعید | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    خب از اونجا که مجوز میخواد پس این تکنولوژی هیچ وقت به ایران نمیاد

    • hamedA1994
      hamedA1994 | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

      هنوز هم اپراتورهای موبایل داخلی برای گرفتن بعضی باندهای فرکانسی با هزار و یک جا درگیر هستند! از جمله با صدا و سیما.
      دیگه به قول شما بعیده که بتونیم از همچین شبکه بزرگی استفاده کنیم.

مطالب پیشنهادی