ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا مردم از کشف حیات فرازمینی خوشحال می شوند؟

انسان برای ده ها سال در حال تصور سناریوهایی بوده که ممکن است پس از کشف حیات فرازمینی یا بازدید بیگانه ها از زمین به وقوع بپیوندند. تا به امروز داستان ها، کمیک بوک ها ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

انسان برای ده ها سال در حال تصور سناریوهایی بوده که ممکن است پس از کشف حیات فرازمینی یا بازدید بیگانه ها از زمین به وقوع بپیوندند. تا به امروز داستان ها، کمیک بوک ها و فیلم های بسیاری براساس این ایده خلق شده و در اکثر آنها، دیدگاه مثبتی از کشف حیات فرازمینی ارائه نمی شود. با این حال بنابر نتایج یک تحقیق تازه، مردم آمریکا از کشف حیات فرازمینی خوشحال خواهند شد.

در این تحقیق تازه که نتایج آن در نشریه Frontiers in Psychology منتشر شده، محققان به بررسی تاثیرات روان شناختی کشف حیات فرازمینی روی انسان ها پرداخته اند. محققان در این پروسه، با استفاده از نرم افزارهای تشخیص و تحلیل گفتار، به آنالیز کلمات مورد استفاده از سوی مردم برای توصیف احساس شان از انتشار چنین خبری پرداختند و نتایج به دست آمده نشان داد که اکثر کلمات، بار معنایی مثبت دارند.

حیات فرازمینی

این نتیجه با ایده های نه چندان خوشبینانه ای که در داستان های علمی-تخیلی ارائه می شود کاملا تفاوت دارد؛ داستانی هایی که انسان را در شرایطی هولناک به تصویر می کشند. چنین ایده ای حتی در فیلم هایی مانند Arrival که ملاقات کنندگان بیگانه، لزوماً خشونت طلب نیستند هم به چشم می خورد.

اما این تفاوت نظر از کجا ریشه می گیرد؟ از نوع حیات فرازمینی ای که محققان روی آن متمرکز بوده اند. این تیم، به بررسی نظر مردم درباره حیات میکروبی در سیارات دیگر پرداخته اما فیلم های علمی-تخیلی عموماً روی موضوع کشف موجودات هوشمند بیگانه مانور می دهند. بنابراین کشف جرم هایی روی تکه سنگی در یک سیاره بسیار دور، کاملاً با کشف سیاره ای پر از عنکبوت های هوشمند تفاوت دارد.

محققان در مقاله خود می گویند که این تحقیقات، بدون در نظرگیری متغیرهایی مانند سلایق شخصی، اجتناب از بیماری، جبهه گیری های سیاسی یا فاکتورهای جمعیتی مثل درآمد یا قومیت انجام شده است. همین محققان به خاطر نتایجی که کاملاً اتفاقی به دست آمده و تحت تاثیر هیچ فاکتور مشخصی نبوده پیش بینی می کنند که عموم مردم، واکنشی مشابه به حیات فرازمینی خواهند داشت. با این حال، این تحقیق صرفاً روی آمریکایی ها صورت گرفته و مشخص نیست مردم سایر جهان چه نظری درباره آن دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • erorr
    erorr | ۲ اسفند ۱۳۹۶

    هر خبری از پیشرفت علم می خونم..چند نفر کودن میان میگن اگه این پولو به این گشنه میدادن فلان میشد..اگه این پولو به فلان کشور گرسنه میدادن فلان میشد و...هر چی جای خودشو داره اگه همه ی پولا فقط واسه شکم پر کردن گرسنه ها بود ابله هایی مثل بعضیا الان گوشی تو دستشون نبود که بیان اینجا نظر بدن...

  • xiaomi
    xiaomi | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

    ی موقع یکی میگفت میخوام پرواز کنم همه مسخرش میکردن
    حالا هم مثل همون موقع هست فقط ی مدل دیگه شده

  • علی رضا
    علی رضا | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

    من فکر میکنم که اگر موجودات هوشمند دیگری در کیهان وجود نداشته باشه انرژی و ماده موجود به طرز عجیبی به هدر رفته. یعنی کل این عظمت فقط موجودات درپیتی مثل ما رو در خودش داره؟

  • iran gnulinux
    iran gnulinux | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

    این کار های آمریکا عوام فریبی است وگرنه کسی مخالف علم نیست

    در ایران کسی دنبال آدم فضایی نیست که ما به اونها خرده بگیریم هر کس کار خودش را می کند

    اصل ایراد در این است که وقتی خیلی راحت می شود مشکلات زمین را حل کرد چرا لقمه را دور سرمان بپیچانیم نهایتا ایلان ماسک یک پیمانکار نظامی است و گل ماجرا به نام فرازمینی ها و به کام پنتاگون است ما هم الکی خوش نباشیم !!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی