ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر ناسا مدرکی برای اثبات وجود آب در مریخ بدست آورد

به عقیده‌ خیلی از انسان ها، مریخ سیاره سخت و خشکی است که از بیابان و کوهستان تشکیل شده اما کارشناسان هنوز از این مطلب مطمئن نیستند. با اینکه چندین کاوشگر ناسا به سطح مریخ فرستاده ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

به عقیده‌ خیلی از انسان ها، مریخ سیاره سخت و خشکی است که از بیابان و کوهستان تشکیل شده اما کارشناسان هنوز از این مطلب مطمئن نیستند. با اینکه چندین کاوشگر ناسا به سطح مریخ فرستاده شده است هنوز مشخص نیست که چه مقدار یخ در این سیاره وجود دارد. ویژگی‌های زمین شناسی منحصر به فرد این سیاره که در واقع اثباتی برای وجود آب به شمار می‌رفت، مشخص شد که تحت تاثیر باد بوده و وجود نهرهای روان آب در آن تاثیری ندارد. در مقابل هر بار که یک کاوشگری دلیلی برای وجود آب در سیاره مذکور پیدا می کند، بلافاصله پس از آن نتایجی بدست می‌آید که از خشکی مریخ خبر می‌دهد. حال این اتفاق دوباره خواهد افتاد چرا کاوشگر Opportunity ناسا شواهدی بدست آورده که گواه نشانه‌هایی از خیس بودن سطح این سیاره است.

بر اساس گزارش ناسا، کاوشگر یاد شده تصاویری از چشم‌انداز کوهستان Perseverance گرفته که نوار‌هایی سنگی را نشان می دهد. پدیده‌ی «نوارهای سنگی» یا rock stripes به طور طبیعی زمانی رخ می‌دهد که زمین خیس، چند بار منجمد شده و سپس گرم شود. نتیجه تکرار چند باره‌ی این روند بدین شکل خواهد بود که قطعات بزرگ سنگ در خط‌ های مجزا کنار هم قرار می‌گیرند بصورتی‌ که خاک در میان آنها قرار می‌گیرد.

به گفته‌ی کارشناسان به وجود آمدن این خط‌ها نشانگر این است که برف‌ها در نواحی مذکور چند بار آب شده و خاک را خیس کرده‌اند. پس از این اتفاق دوباره خشک شده‌اند که موجب شده سنگها در ردیف‌هایی مجزا در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

این مطلب به وجود برف، آب و یخ روی سطح مریخ اشاره دارد و به نوعی می‌تواند تاییدی بر وجود این ماده‌ی گرانبها در سیاره‌ی سرخ باشد. اگر چه هنوز دلایل احتمالی دیگری برای تشکیل چنین نوارهای سنگی وجود دارد که هنوز توسط کارشناسان رد نشده است.

البته وجود باد نیز می‌تواند دلیل شکل گیری نوارهایی سنگی این چنینی باشد چرا که ممکن است باد این سنگ‌ها به شکلی کنار یکدیگر قرار داده و پدیده مذکور را به نوع دیگری بازسازی کرده باشد.

هنوز این مهم، اثبات مشخصی برای دلایل بوجود آمدن این نوارهای سنگی وجود ندارد و کارشناسان در حال تحقیق و بررسی علل و نظریه‌های متفاوتی هستند که احتمالا پیدا کردن موراد مشابه می‌تواند آنها را در درک این پدیده یاری دهد.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حجازی
    حجازی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

    بابا پاره کردن ملتو با این کاوشگر لعنتی.. بابا آب سحله حتی موجودات هم توش پیدا کردن ولی دست بردار نیستن از این مخفی بازیا. ده ساله هی میگن شواهد شواهد... آب تومریخه آخرش میگن اثبات نشده.

    • Hassan
      Hassan | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

      میشه توضیح بدی با مخفی کردن این چیزا چه سودی میبرن ؟!

      • حجازی
        حجازی | ۱ اسفند ۱۳۹۶

        توضیح نداره تنها دلیلش که همیشه تکرارش میکنن اینه که ممکنه مردم وحشت زده بشن و به هم شک کنن و هرجو مرج ایجاد بشه.

مطالب پیشنهادی