ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Opportunity
تکنولوژی

کاوشگر Opportunity ناسا پنج هزارمین روز خود را در مریخ سپری کرد

رو گذشته مصادف با 5 هزارمین روز از فرود کاوشگر Opportunity ناسا در سیاره مریخ بود و این در حالی است که این ربات برای ماموریتی 90 روزه طراحی شده بود. منظور از روز در جمله ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

رو گذشته مصادف با 5 هزارمین روز از فرود کاوشگر Opportunity ناسا در سیاره مریخ بود و این در حالی است که این ربات برای ماموریتی 90 روزه طراحی شده بود. منظور از روز در جمله قبل شبانه روز مریخی است که «سُل» (Sol) نام داشته و 40 دقیقه طولانی‌تر از یک روز در زمین است.

Opportunity در حال حاضر 45 کیلومتر از محل فرود اصلی فاصله گرفته و طی این مدت داده ها و تصاویر ارزشمند بسیاری را از این سیاره به زمین ارسال کرده است. بخش JPL ناسا در وبلاگ خود کیفیت این مریخ نورد را بدین صورت شرح داده:

هر سال مریخی تقریبا دوبرابر یک سال زمینی است و زمستان های سختی دارد. سطح انرژی Opportunity در زمستان به پایین تر سطح خود می رسد و ما انتظار نداشتیم که بخش های مختلف این کاوشگر در چنین شرایطی به کار خود ادامه دهند اما نتایج خلاف آن را نشان می دهد.

به گفته این سازمان Opportunity در چهارده سال گذشته بیش از 225 هزار تصویر را به زمین ارسال کرده است و حفاری های آن در سطح مریخ حاکی از وجود آب در این سیاره بوده است. Opportunityبه لطف بادهایی که در سطح این سیاره جریان دارند گرد و غبار از روی پنل های خورشیدی کاوشگر پاک شده و باتری آن دوباره شارژ می شوند، با این وجود دیگر کاوشگر اسال شده به مریخ به نام Spirit در سال 2010 در میان توده ای از شن گیر افتاده و انرژی خود را از دست داد.

اگرچه Opportunity  به فعالیت خود ادامه می دهد اما به تدریج دچار پوسیدگی شده که این مسئله بر عملکرد سیستم های کامپیوتری اش بی تاثیر نبوده؛ حافظه ی فلش آن نیز به خاطر دفعات بالای نوشتن و خوانده شدن داده دچار نقص های فنی گشته و به درستی کار نمی کند، بنابرین هر لحظه احتمال می رود که این کهنه سرباز نیز به پایان راه برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پدرام HL
    پدرام HL | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

    کیفیت ساخت دقیقا به این میگن

  • M
    M | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

    سیزده سال زمینی کار کرده به جای سه ماه!

مطالب پیشنهادی