ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

10 دلیل رایج روشن شدن چراغ چک؛ تفاوت یک هشدار ساده و یک مشکل جدی

روشن شدن چراغ چک ماشین می‌تواند پدیده نگران‌کننده‌ای برای مالکان آن باشد، چرا که این اخطار کمی کلی‌تر از آنچه که باید باشد است ولی اگر از تعدد عوامل و دلایل روشن شدن آن بگذریم، ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

روشن شدن چراغ چک ماشین می‌تواند پدیده نگران‌کننده‌ای برای مالکان آن باشد، چرا که این اخطار کمی کلی‌تر از آنچه که باید باشد است ولی اگر از تعدد عوامل و دلایل روشن شدن آن بگذریم، خبر خوش آن است که لازم نیست به محض مشاهده آن، خودرو را متوقف و به یک مکانیکی نشان دهید. قطعا متعجب خواهید شد اگر ببینید چه دلایل رایج بی‌ربط و غیرمعقولی سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شوند.

با همه این اوصاف اگر بیش از 5 سال از عمر خودروتان می‌گذرد، بهتر است محافظه‌کارانه برخورد کنید و کمی اخطار را جدی بگیرید. مجله خودرویی CarMD، ده دلیل رایج روشن شدن چراغ چک موتور را منتشر کرده است. با ما همراه باشید تا باهم به ترتیب متداول بودن این دلایل آن‌ها را مرور کرده و چشم‌اندازی از خسارات و هزینه‌های وارده بدست آوریم.

10- انژکتور سوخت

دلایال روشن شدن چراغ چک

جایگاه دهم به انژکتور سوخت تعلق دارد. مشکلی که تقریبا هزینه آور خواهد بود. بنا بر گزارش CarMD ، تعویض انژکتور سوخت تنها 2 درصد از کل تعمیرات فنی خودروها در سال 2015 را شامل می شود و تقریبا می توان گفت مشکل رایجی به حساب نمی آید.

جلوگیری از آن هم ساده است ولی همچنان بی توجهی به بعضی نکات مانند رانندگی طولانی با سوخت کم (بخصوص وقتی که بیش از سه چهارم باک خالی است) یا تعویض دیر به دیر صافی بنزین، همچنین  سوخت بی کیفیت، می تواند انژکتور را به دردسر بیندازد و شما را هم جزو آن دو درصد کند!

9- سیستم چرخش گاز اگزوز (ٍEGR)

سیستم چرخش گاز اگزوز

مشکلات ERG معمولا هزینه قابل توجهی خواهند داشت بخصوص اگر علاوه بر تعویض شیر ERG تمام پورت های آن را تمیز کنید (اقدامی که بسیار توصیه می کنیم چرا که می تواند تا مدتی طولانی خیالتان را راحت کند). درست است با همه این اقدامات هنوز هم تعویض انژکتور سوخت برای جیبتان خسارت بیشتری دارد ولی مشکلات ERG حداقل برای چراغ چک متداول تر هستند.

8- ترموستات

خرابی ترموستات دلیل روشن شدن چراغ چک ماشین

عامل رایج تری که توجه بیشتری  می طلبد، خرابی ترموستات است. قطعه ای که از بسیاری از قطعات خودرو پرکار تر است و بخصوص در نواحی گرمسیر دائما درگیر می شود. در نتیجه  تعجبی ندارد اگر ترموستات را یکی از عوامل رایج  روشن شدن چراغ چک بدانیم.

7- وایر شمع خودرو

وایر شمع ماشین

خرابی وایرِ شمع و حتی خود شمع، چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته خیلی باید خودروتان کم اهمیت باشد برایتان که آنقدر تعویض وایر و شمع ها را به تعویق بیاندازید که چراغ چک پشت آمپرتان روشن شود! در هر لحظه ای، هر مکانی و هر شرایطی، نوع سوخت و ساز و عملکرد خودرو به شمع وابسته است.

لازم به یادآوری مشکلات ناشی از خرابی وایر و شمع نیست، فقط همین قدر بدانید که اگر طبق بروشور و در مدت لازم تعویض نشوند، به زودی کاتالیزور و کوئل احتراق خودروتان هم دچار مشکل می شوند که اتفاقا هر دو این موارد از عوامل روشن شدن چراغ چک هستند که در ادامه خواهید دید!

6- سنسور دبی جرمی هوا (MAF)

روشن شدن چراغ چک ماشین به دلیل سنسور دبی جرم هوا

در ایالات متحده ششمین عامل رایج روشن شدن چراغ چک ماشین خراب شدن سنسور MAF است و در کلِ غرب حتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این اختلاف به دلیل آسیب پذیر تر بودن سنسور MAF در گرد و خاک، هوای خشک، تابستان های  گرم، و حتی زمستان های خیلی سرد است. پیشنهاد می کنیم فیلتر هوای خودروتان را (بخصوص ساکنین تهران) مرتب تعویض کنید چرا که به طور موثری از خرابی این سنسور جلوگیری می کند.

5- کوئل

روشن شدن چراغ چک ماشین با خرابی کوئل

پیش تر اشاره کردیم که بی توجهی به تعویض به موقع شمع و وایرِ شمع ها، به کوئل آسیب خواهد زد، مشکلی که برایتان هزینه ای مضاعف خواهد آورد. تعویض کوئل به تنهایی بیش از 3.5 درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.

4- شمع و کوئل

تعجبی ندارد اگر تعویض همزمان  شمع و کوئل را یک عامل جدا بدانیم چرا که در اکثر موارد مکانیک پس از تعویض کوئل شمع ها را نیز تعویض می کند. به عبارت دیگر با روشن شدن چراغ چک، احتمال خرابی همزمان کوئل و شمع بیشتر از خرابی هریک از آن ها جدا از هم است.

3- درپوش باک

عامل سوم شاید کمی بی ارتباط به نظر برسد ولی جالب است بدانید درپوش باک اگر محکم بسته نشود می تواند چراغ چک را روشن کند. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از سوختگیری و پر کردن باک، متوجه روشن شدن چراغ چک شده اید، که در این شرایط کافی است درب باک را سفت کنید. اگر مشکل همچنان باقی ماند، درپوش را تعویض نمایید.

2- کاتالیزر

تعویض کاتالیزر، علی رغم هزینه قابل توجه آن، بسیار رایج است. مشکل متداولی که بیشتر شامل خودروهای فرسوده می شود. گذشته از این، هزینه تعویض کاتالیزر بخصوص برای خودروهای گران قیمت ، تکان دهنده است. در نتیجه صرف نظر از خودرویی که دارید، تاکید می کنیم که تعویض به موقع شمع ها را جدی بگیرید چرا که در غیر این صورت به خرابی کاتالیزر خود نیز سرعت می بخشید.

1-سنسور اکسیژن

رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک ماشین، سنسور اکسیژن است. خوشبختانه در مقایسه با سایر موارد، مشکل سنسور اکسیژن با هزینه کمی برطرف می شود. اما از طرف دیگر خرابی سنسور اکسیژن، ECU خودرو را به هم میریزد. به شکلی که می تواند تا 40 درصد هم مصرف سوخت را افزایش دهد! تعویض سنسور اکسیژن به تنهایی 7.2 درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.

سوالات متداول کاربران درباره روشن شدن چراغ چک ماشین

دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک خودرو یا چراغ اخطاری که در صورت بروز مشکلی غیر عادی در خودرو شما روشن میشود مسئله این نگران کننده است. از دلایل روشن شدن آن میتوان به خرابی انژکتور سوخت، سیستم چرخش گاز اگزوز، ترموستات، وایر شمع خودرو و... اشاره کرد.

چه زمانی چراغ چک خودرو را جدی بگیریم؟

درصورتی که از خودرو شما بیش از 5 سال کارکرد داشته است بهتر است که روشن شدن چراغ چک را جدی بگیرید.

مسخره ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

یکی از مسخره ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باز یا نیمه باز بودن در باک است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Goyban bl
    Goyban bl | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک در ایران:

    • Goyban bl
      Goyban bl | ۱ اسفند ۱۳۹۶

      استفاده از CNG است

مطالب پیشنهادی