ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد «آپورچونیتی» 5 هزارمین روز حضور خود در سیاره سرخ را جشن گرفت

در روز یکشنبه گذشته، مریخ نورد «آپورچونیتی» ناسا اتفاقی بسیار مهم را جشن گرفت و توانست برای 5 هزارمین روز متوالی، در سیاره سرخ دوام بیاورد. این اتفاق، دستاوردی مهم برای سازمان فضایی ناسا و ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

در روز یکشنبه گذشته، مریخ نورد «آپورچونیتی» ناسا اتفاقی بسیار مهم را جشن گرفت و توانست برای 5 هزارمین روز متوالی، در سیاره سرخ دوام بیاورد. این اتفاق، دستاوردی مهم برای سازمان فضایی ناسا و نیز مریخ نورد آپورچونیتی است که در ابتدا قرار بود ماموریتی 90 روزه به مریخ داشته باشد. آپورچونیتی یکی از دو مریخ نوردی است که هم اکنون در مریخ حضور دارند و دیگری، «کنجکاوی یا Curiosity» نام گرفته.

آپورچونیتی و مریخ نورد دوقلوی آن، «اسپریت» اوایل سال 2003 میلادی در دو سوی مریخ فرود آمدند. روز فرود آپورچونیتی، یعنی 25 ژانویه 2003، به عنوان «Sol 1» در نظر گرفته شد که نخستین روز مریخی برای این مریخ نورد به حساب می آمد. عبارت «Sol» برای توصیف «روز خورشیدی یا Solar Day» در مریخ استفاده می شود که در واقع به مدت زمان لازم برای هر گردش سیاره به دور محورش اشاره دارد. روزهای مریخ تقریباً 40 دقیقه از روزهای 24 ساعته کره خاکی ما طولانی تر هستند.

ناسا در ماموریت خود، تنها برای 90 روز مریخی برنامه ریزی کرده بود زیرا تیم محققان فکر نمی کرد که آپورچونیتی و اسپریت، قادر به پشت سر گذاشتن نخستین زمستان خود در مریخ باشند؛ فصلی که تا دو برابر بیشتر از زمستان زمینی طول می کشد. هر دو مریخ نورد در نیم کره جنوبی مریخ فرود آمدند که در فصل زمستان این سیاره، نور چندانی از طرف خورشید دریافت نمی کند؛ بنابراین شارژ دو دستگاه به کمک پنل های خورشیدی، به نظر غیرممکن می رسید.

با این حال ناسا توانست راهی برای چرخاندن مریخ نوردهایش به سمت شمال بیابد و پنل های آن را به سمت شمالی آسمان تنظیم کرد که در زمستان، تا حدی از نور خورشید بهره مند می شود. در نهایت طی سال 2009 بود که مریخ نورد اسپریت در ماسه های روان به دام افتاد و نتوانست در چهارمین زمستان خود، به سمت شمال و نور خورشید بپرخد.

با این حال، اوضاع برای آپورچونیتی متفاوت بوده و این مریخ نورد، ضمن پیمودن مسیری 28 مایلی از محل فرود خود، کمک شایانی به محققان در شناخت هرچه بیشتر سیاره سرخ کرده است. به عنوان مثال به لطف تصاویر آپورچونیتی حالا می دانیم که مریخ باستان، از منابع آب بهره مند بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • note fan boy
    note fan boy | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    آپرچونیتی؟ دیجیاتو مترجم نمیخاد؟

مطالب پیشنهادی