ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان «سیاهچاله های فوق کلان جرم» را در اعماق جهان هستی کشف کردند

سیاه‌چاله‌ها اصولا نامر‌‌ئی هستند و به همین دلیل تخمین زدن بزرگی‌ آنها کار سختی است. جرم آنها می تواند از چند برابر تا چند میلیارد برابر جرم خورشید باشد. اخیراً دسته‌ی جدیدی از این اجرام ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

سیاه‌چاله‌ها اصولا نامر‌‌ئی هستند و به همین دلیل تخمین زدن بزرگی‌ آنها کار سختی است. جرم آنها می تواند از چند برابر تا چند میلیارد برابر جرم خورشید باشد. اخیراً دسته‌ی جدیدی از این اجرام کیهانی موسوم به «سیاه چاله فوق کلان جرم» (Ultramassive black holes) کشف شده که اخترشناسان را به فکر تعیین مقیاس های جدید انداخته است. بر اساس تحقیقات جدید صورت گرفته توسط تلسکوپ پرتو ایکس چاندرای ناسا، گونه‌ی نوین این سیاه‌چاله‌ها اندازه‌ای بسیار بزرگ تر از برآوردهای قبلی دارند.

بر اساس مقیاس کنونی، کوچک ترین دسته از سیاه‌چاله‌ ها یعنی سیاهچاله‌های ستاره‌وار اندازه‌ای معادل ۵ تا ۳۰ جرم خورشیدی دارند. بعد از آنها گروهی به نام سیاهچاله‌هایی با جرم متوسط با اندازه ای معادل ۱۰۰ تا ده هزار برابر جرم خورشید قرار گرفته، و نهایتاً سنگین وزن‌ها حضور دارند که میلیون‌ها یا میلیاردها برابر خورشید هستند و سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم لقب گرفته‌اند.

از آنجا‌یی که فاصله‌ی بسیار زیادی بین میلیون و میلیارد وجود دارد، به همین خاطر است اخترشناسان ادعا می‌کنند که باید دسته‌بندی دیگری برای این طبقه‌بندی به وجود بیاید و تنها به بزرگ ترین سیاه‌چاله‌ها اختصاص داشته باشد. جرم این سیاه‌چاله‌های جدید که سیاه چاله فوق کلان جرم نا‌م‌ دارند، ده ها میلیارد برابر بیشتر از خورشید است. برای مثال سیاه‌چاله‌ی S5 0014+813 یکی از بزرگترین سیاه‌چاله‌های کشف شده است که حدود ۴۰ میلیارد برابر خورشید جرم دارد.

محققان برای جمع آوری بانک اطلاعاتی کامل برای دسته‌بندی جدید مجبور شده‌اند که اطلاعات ۷۲ کهکشان را که با زمین ۳.۵ میلیارد سال نوری فاصله‌ دارند بدست آورند. هرچه این سیاه‌چاله‌ها بزرگتر باشند قادرند جریان‌های پرفشار ماده و گاز بیشتری پرتاب کنند. اخترشناسان از این مطلب به نفع خود استفاده کرده و با اندازه‌گیری روشنایی این جریان‌ها، جرم سیاه‌چاله‌ها را حساب می‌کنند.

با بررسی طول موج رادیویی و اشعه‌ی ایکس منتشر شده توسط این سیاه‌چاله‌ها، تیم تحقیقاتی مورد بحث توانستند اجرامی را شناسایی کنند که حدود 10 برابر جرم بیشتری نسبت به محاسبات قبل داشتند. حدود 40 درصد از این اجرام به راحتی در دسته فوق کلان جرم قرار می گیرند چون جرم آنها حدود 10 میلیارد برابر بیشتر از خورشید است.

این مسئله می‌تواند درک علاقه‌مندان به اخترشناسی در این حوزه را تغییر دهد چرا  که پیش از این اخترشناسان باور داشتند سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم و کهکشان‌های پیرامونشان و به طور آهسته در حال گسترش‌اند اما اکنون مشخص شده که این روند بسیار سریعتر از تصورشان در حال پیشرفت است و حتی ممکن است افزایش بی حد و حصر اندازه‌ی آنها به فروپاشی کهکشان‌ها بیانجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    مغز ادم سوت میکشه

  • Hamed A
    Hamed A | ۳ اسفند ۱۳۹۶

    فوق کلان جرم دیگه چه ترجمه ای هست...

مطالب پیشنهادی