ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرخ اینترنت اشیا در کشور تندتر از همیشه می‌چرخد

آزمایشگاه پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) مسئولیت دبیرخانه کمیته «اینترنت اشیا و فناوری های مرتبط» را برعهده گرفت. اینترنت چیزها یا اینترنت اشیا IoT به گفته اکثر کارشناسان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

آزمایشگاه پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) مسئولیت دبیرخانه کمیته «اینترنت اشیا و فناوری های مرتبط» را برعهده گرفت. اینترنت چیزها یا اینترنت اشیا IoT به گفته اکثر کارشناسان آینده دنیای اینترنت را در بر‌می‌گیرد و مستلزم توسعه و گستردگی اینترنت 5G در کشور است، اینترنتی که هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول خبر از آغاز زیرساخت‌های آن با تعامل شرکت‌های خارجی داده‌اند.

در حاشیه نشست کمیته ملی برق و الکترونیک ایران(INEC)، برای تاسیس کمیته فرعی ISO/IECJTC۱/SC۴۱ درنظر گرفته شد که پس از معرفی کاندیداها و رای گیری بعمل آمده، «فرزاد ابراهیمی» به عنوان رئیس این کمیته و محمد آزادنیا (سرپرست آزمایشگاه فناوری اطلاعات) به عنوان دبیر کمیته اینترنت اشیا و فناوری های مرتبط انتخاب شدند.

«مجید منصوریان» از فعالان اینترنت اشیا در کشور، اهمیت این فناوری را زیاد خوانده و از تاثیرات آن بر روی همه زوایای زندگی می‌گوید. او به اثر تکنولوژی اینترنت اشیا روی سلامتی تاکید می‌کند و معتقد است که این زاویه تاکنون از نظرها پنهان مانده است. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«به طور کلی کاربران اینترنت اشیا در حوزه سلامت را به سه دسته کاربران عمومی، کاربران ورزشکار و کاربران بیمار تقسیم‌بندی می‌کنند. این فناوری در زمینه‌های مختلف پزشکی مثل سیستم مراقبت از راه دور بیماران، سیستم هشداردهنده موارد اورژانسی، برنامه‌های تناسب‌اندام، بیماری‌های مزمن و مراقبت از سالمندان و... مورد استفاده قرار می‌گیرد»

منصوریان باور دارد ظرف چند سال آینده بحث‌هایی مانند هوش شبکه اهمیتی و هوش مصنوعی توسط اینترنت اشیا توسعه می‌یابند و خبر می‌دهد که در بخش دولتی کشور، جدا از وزارت ارتباطات که از متولیان رسمی این فناوریست، دو شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت بیشتر از همه به این فناوری روی خوش نشان دادند:

«کنترهای هوشمند گاز که نصب آن در کشور آغاز شده نمونه موفق این مساله در سیستم و بدنه دولت است. بر اساس براوردها به نظر می‌رسد که سهم اینترنت اشیاء در ایران تا چند سال آینده حدود ۴۰ میلیارد دلار شود که در مقایسه با بودجه کل دولت، رقم کمی نیست و همین امر حکایت از اهمیت این مساله دارد.»

این کارشناس باور دارد که سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا در سطح کشور هنوز به حد واقعی خود نرسیده چرا که ریسک‌پذیری بسیاری در آن دیده می‌شود. او به دیجیاتو می‌گوید:

«یکی از مشکلات پیشرفت پروژه‌های اینترنت اشیا در سطح ملی بحث بودجه اختصاص یافته به آنهاست، البته دلایل دیگری مانند فقدان درک صحیح مدیران از مزایای IoT نیز از عواملی است که ما را در پیشرفت و توسعه این فناوری در کشور به شدت عقب انداخته و متاسفانه جوان‌گرایی که در بدنه مدیران وزارت ارتباطات دولت کنونی دیده می‌شود، در دیگر سازمان‌ها نیست. با وجود اینکه چرخ اینترنت اشیا در کشور تندتر از همیشه می‌چرخد، اما مقاومت برخی سازمان‌ها دست‌اندازهای بزرگی را در این راه ایجاد کرده است.»

سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به اهمیت استاندارد سازی و کاربرد استانداردهای بین المللی در عرصه تجارت جهانی و ساماندهی هرچه بیشتر مشارکت جمهوری اسلامی ایران در فعالیتهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC)، اقدام به تشکیل کمیته‌های متناظر با کمیته های فنی(IEC) کرده است که این کمیته ها وظیفه تدوین استانداردهای بین المللی دو حوزه برق و الکترونیک را بر عهده دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • AliGh
    AliGh | ۲ اسفند ۱۳۹۶

    اگه مدیران جوان روی کار بیان قطعا سرعت پیشرفت تکنولوژی در ایران افزایش چشمگیر خواهد داشت.

  • Muhammad Arabjafari
    Muhammad Arabjafari | ۲ اسفند ۱۳۹۶

    salamcinama.ir/filmparty/N0GY4
    با لینک من تو کمپین فیلم پارتی شرکت کن و امتیازت رو بالا ببر و جایزه بگیر.برای عدم ایجاد مشکل در روند مسابقه، لطفا لینک ارسالی رو در مرورگر دستگاه خود باز کنید.

مطالب پیشنهادی