ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

SUVs
خودرو

فروش جهانی 86.05 میلیون خودرو در سال 2017؛ کره خاکی جولانگاه شاسی بلندها

سه شنبه گذشته موسسه تحقیقاتی JATO Dynamics آمار جهانی فروش خودروهای سواری و تجاری سبک در سال 2017 را منتشر کرد. نگاهی کلی به این آمار نشان می دهد که گرایش هر چه بیشتر انسان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

سه شنبه گذشته موسسه تحقیقاتی JATO Dynamics آمار جهانی فروش خودروهای سواری و تجاری سبک در سال 2017 را منتشر کرد. نگاهی کلی به این آمار نشان می دهد که گرایش هر چه بیشتر انسان ها به سمت وسایله نقلیه باعث خلق یک رکورد استثنایی شده است.

بر این اساس در سال گذشته بیش از 86.05 میلیون دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری سبک در سرتاسر جهان به فروش رسیده که در مقایسه با سال 2016 برابر با 2.4% رشد کرده است.

over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars_1

داده های موسسه JATO Dynamics نشان می دهند که در مناطقی مثل اروپا، آسیا-اقیانوسیه و آمریکای جنوبی علاقه مردم به خودرو افزایش یافته؛ به همین جهت در 13 کشور واقع در مناطق یاد شده از جمله روسیه، تایلند و آرژانتین، میزان فروش خودرو رشدی دو رقمی داشته است.

over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars-123659_1

جالب اینکه در برخی بازارهای مهم و بزرگ مثل انگلستان، ایالات متحده و کره جنوبی آمار منفی بوده و میزان فروش وسایل نقلیه افت کرده است. در صورت مثبت بودن آمار این کشورها، قطعا آمار کلی نیز تا حد قابل ملاحظه ای بهبود می یافت.

طبق انتظار و با توجه به روند حاکم بر صنعت خودرو، محبوبیت اتومبیل های شاسی بلند کماکان با شتابی بالا در حال افزایش بوده و این دسته از خودروها بخش اعظمی از آمار فروش سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

2017-Comparo-Honda-HR-V-VTi-L-vs-Mitsubishi-ASX-XLS-petrol-vs-Toyota-C-HR-Koba-2WD-vs-Mazda-CX-3-Akari-FWD-HERO-1-1

برای مثال در اروپا میزان استقبال از خودروهای شاسی بلند بیش از هر جای دیگری افزایش یافته است. همچنین علاوه بر اروپا، در چین و آمریکای شمالی نیز این نوع خودروها بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارند.

در کل 34% از کل خودروهای فروخته شده در سال 2017 به دسته شاسی بلندها تعلق دارند. در این دسته هم مدل های سایز متوسط با 16.6 درصد و مدل های بزرگ با 17.7 درصد رشد، محبوب تر از سایر اعضای خانواده SUV بوده اند. بد نیست بدانید در آمریکای شمالی از هر سه خودروی فروخته شده، دو دستگاه شاسی بلند بوده است.

over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars_3

کاهش فروش اتومبیل های مجهز به پیشرانه های دیزلی دیگر موضوعی است که داده های JATO Dynamics از آن حکایت دارند. طبق داده های این موسسه فروش خودروهای دیزلی در اروپا 7.9% و بطور کلی در جهان 0.53%  کاهش یافته است.

over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars_2

اگر بخواهیم به پر فروش ترین برندهای سال 2017 نیز اشاره ای داشته باشیم، باید بگوییم که تویوتا با فروش 7.8 میلیون خودرو در رتبه نخست ایستاده است. فولکس واگن با فروش 6.63 و فورد با فروش 5.9 میلیون خودرو در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند. رده های چهارم تا دهم نیز به ترتیب به هوندا، نیسان، هیوندای، شورولت، سوزوکی، مرسدس و کیا تعلق دارند. البته باید اشاره کرد که در رده بندی JATO Dynamics آمار فروش برای هر برند بطور مستقل محاسبه شده است.

over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars_4 (1)

همانطور که قابل پیش بینی است، از بین مدل های مختلف فورد سری F با فروش 1.07 میلیون دستگاهی در صدر ایستاده و پس از آن تویوتا کرولا با 924 هزار و فولکس واگن گلف با 867 هزار دستگاه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

ford f150

شاسی بلند پرطرفدار این روزهای نیسان یعنی اکس تریل که در ایالات متحده با نام روگ (Rogue) شناخته می شود، با فروش 814 هزار دستگاهی به رتبه چهارم دست یافته است. تویوتا RAV4 و هوندا CR-V نیز که رقیب مستقیم اکس تریل به حساب می آیند، به ترتیب با فروش 770 و 749 هزار دستگاه در رده های ششم و هفتم جا خوش کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی