ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جایگاه ایران در صنعت رباتیک جهان کجاست؟

سال 96 دهمین سالی بود که ایران در حوزه آموزش رباتیک به طور جدی وارد شده است و بنا به گفته کارشناسان در طول این سال‌ها افرادی توانمند و حاذق در این حوزه شناسایی شده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۲۱

سال 96 دهمین سالی بود که ایران در حوزه آموزش رباتیک به طور جدی وارد شده است و بنا به گفته کارشناسان در طول این سال‌ها افرادی توانمند و حاذق در این حوزه شناسایی شده و الان مشغول به کار هستند. اما جایگاه واقعی و اصلی این حوزه در کشور کجاست و چگونه می‌تواند اعتلا پیدا کند؟ به‌منظور دریافتن پاسخ این سوالات با کارشناس این حوزه به گفتگو نشستیم.

«رضا تقی‌زاده» فعال حوزه رباتیک کشور ضمن تاکید به دنیای ارتباطات و فناوری امروزه، مساله آموزش رباتیک را جزو مهم‌ترین مسایل این حوزه در کشور دانست و از نیروهای توانایی در کشور گفت که استعدادشان به هدر می‌رود و ناگزیر به خارج کشور می‌روند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«هنوز در مبحث رباتیک با پدیده انبوه فرار مغزها روبرو هستیم چرا که با وجود رشد استارتاپ‌ها و فناوری در کشور، هنوز موضوعات رباتیک درکشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار اندک است و خانواده‌ها و مردم چندان به آن اعتماد ندارد، ضمن اینکه قشر سنتی به دلایل مختلف من جمله دیدن آثار سینمایی علمی-تخیلی که در آن ربات‌ها جای انسان‌ها را گرفتند، فکر می‌کنند که با رشد این موضوع، کارشان را از دست خواهند داد!»

وی معتقد است که زمینه انجام فعالیت های دانش بنیان در این حوزه در کشور فراهم شده و لازم است از این موقعیت به بهترین شکل استفاده شود. تقی‌زاده افتخارآفرینی تیم‌های رباتیک و فناوری‌های نوین کشور در جوامع بین‌المللی را مهر تاییدی برای حرف‌های خود می‌داند و باور دارد که نوجوانان نسل فعلی می‌توانن آینده‌ روشن‌تری را برای این صنعت در ایران رقم بزنند. این کارشناس حوزه رباتیک باور دارد که همکاری نظام آموزشی و خانواده ها می‌تواند تحولات بزرگی در صنعت رباتیک کشور ایجاد کند:

«باید در کلاس های درس از پرداختن به آموزش تئوری فاصله گرفته و آموزش های عملی مبتنی بر دانش روز را توسعه دهیم، به همین دلیل لازم است آموزش با استفاده از ابزار علمی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد. به همین منظور باید معلمین امروزه هم با این صنعت آشنا شوند و شیوه‌های مدرن آموزشی را فراگیرند و از این تغییرات هراسی نداشته باشند. هراس ما از پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور، در همه حوزه‌ها باعث عقب‌ماندگی کشور ما شده است.»

وی برگزاری مسابقات مختلف و شرکت تیم‌های ایرانی در رویدادهای جهانی را امکانی برای محک زدن و تست کردن قدرت ایران در این حوزه معرفی می‌کند:

«به‌طور کلی می توان از ربات ها به عنوان دستیار نیروی انسانی یا حتی در حوزه های پیشرفته تر نیز استفاده کرد. برگزاری مسابقات در ایران فرصت مناسبی است تا تیم های جوان و نوپا با مسابقات رباتیک بیشتر آشنا شده و با مقایسه خودشان با تیم های مطرح جهانی در پیشرفت این علم تاثیرگذار باشند.»

ربات سورنا جزو دستاوردهای ایرانی در این زمینه به شمار می‌رود

تقی‌زاده تعریف ربات را از دید خودش یک ماشین برای زندگی بهتر و راحت‌تر می‌داند و باور دارد که این ماشین‌ها باید به زندگی انسان ها کمک کنند، او مثال می‌زند که موبایل هم یک جور ربات به شمار می‌رود که استفاده های زیادی برای ما دارد و به زندگی ما کمک می کند، ماشینی که پیش‌تر وجود نداشت و در آینده هم دچار تغییرات بیشتری خواهد شد.

آنچه مسلم است رباتیک، هوش مصنوعی، نانو و کامپیوتر یا به عبارتی فناوری اطلاعات در دنیای آینده تغییر و تحول ایجاد می کند. کارشناسان بر این باورند که شاید بد نباشد که پیشرفت جوانان و نوجوانان در حوزه رباتیک را از امروز شروع کنیم و آن را به فردایی که شاید برای آغاز کار دیر باشد، موکول نکنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • erfun
    erfun | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    اسم آقای ستاری رو هم گذاشتن رو رباته?
    معلوم شد بودجه همینم از کجا اومده وگرنه هرچی ما میسازیم اول باید ذوالفقار باشه

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    ربات باید اسلامی باشه تا بتونه پیشرفت بکنه یعنی بتونه وضو بگیره ، نماز بخونه ، با خدا راز و نیاز کنه ، بدونه کفن مرده چند تیکه اس ، با پای چپ میرن دستشویی یا با پای راست ، بعد از این موارد باید حجاب داشته باشه بعد انشالله به امید الهی مسئولین ذیربط اجازه دادن باید رتبه بگیره اگر مثلاً آمریکایی ، عربستانی یا انگلیسی و صهینویستی و ... باشه قبول نیستن پیشرفت نخواهد کرد. و من الله توفیق

    • محمدرضا
      محمدرضا | ۵ اسفند ۱۳۹۶

      تا وقتی آدمایی مثل شما وجود دارن، طبیعیه که وضعیت اینجور باشه

  • musefian
    musefian | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    ایران در صنعت هیچ جایگاهی نداره.ما تیم های رباتیک حرفه ای و اشخاص نابغه تو زمینه رباتیک زیاد داریم ولی چیزی بنام صنعت رباتیک در داخل کشور وجود نداره.شما اصلا اوضاع خارج کشور رو که نپرس.از این کارا اینجا پول درنمیاد!که کسی بخواد دنبالش بره..

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۶ اسفند ۱۳۹۶

      دقیقا. فعلا توش بخش آموزشیش یه پیشرفتایی کردیم فقط

مطالب پیشنهادی