ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپایدرمن
ویجیاتو - بازی

آنچه از اسپایدرمن، انحصاری جدید پلی استیشن ۴ انتظار داریم

با اینکه E3 2017 چندان پربار و خاص نبود، اما یک سری از بازی ها بودند که روی پرده بزرگ کنفرانس های نمایشگاه خوش درخشیدند. بی شک یکی از آن ها اسپایدرمن استودیوی اینسومنیاک بود ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

با اینکه E3 2017 چندان پربار و خاص نبود، اما یک سری از بازی ها بودند که روی پرده بزرگ کنفرانس های نمایشگاه خوش درخشیدند. بی شک یکی از آن ها اسپایدرمن استودیوی اینسومنیاک بود که هر چه داشت را در کنفرانس سونی رو کرد و با جذابیت فوق العاده اش، تنور نسبتا سرد نمایشگاه را کمی داغ کرد.

در تریلری که از اسپایدرمن به نمایش درآمد، اینسومنیاک هر چه از بازی  انتظار داشتیم را برآورده کرد. بازی از هر نظر خوش ساخت به نظر می رسید؛ از نبرد های جذاب و روان و تعقیب و گریز برفراز آسمان نیویورک بگیرید تا پرواز و جهش های اسپایدرمن با آن انیمیشن های فوق العاده اش همگی عالی بودند.

اما هنوز خیلی چیزها هست که در مورد بازی نمی دانیم. با دیدن یک تریلر هم نمی توان از قدرتمند بودن اثر نهایی مطمئن شد. اما همان تریلر انتظارات را از اینسومنیاک گیمز به شدت بالا برد. انتظارهایی که میگوئل کانسپسیون، نویسنده وبسایت گیم اسپات در مقاله ای مفصل، نه مورد از آن ها را برشمرده. با هم در ادامه این نه مورد را می خوانیم.


آنچه از اسپایدرمن، انحصاری جدید پلی استیشن ۴ انتظار داریم

انحصاری جدید سونی یا همان اسپایدرمن اینسومنیاک، امسال در تاریخی نامعین عرضه می شود. اما این اولین باری نیست که مرد عنکبوتی را در قالب یک بازی ویدیویی می بینیم. بلکه در طی این سال ها بازی های متعددی از عنکبوت آبی-اناری مارول داشتیم که می توان از بیشترشان به عنوان اقتباس هایی خوب از داستان های این ابرقهرمان محبوب یاد کرد.

بازی هایی مانند Spider-Man 2: The Game و Web of Shadows استانداردها را برای ساخت یک بازی دیگر از شخصیت مرد عنکبوتی بسیار بالا بردند. استانداردهایی که حالا اینسومنیاک نیز باید تمام آن ها را برای ساخت یک اثر قابل احترام رعایت کند. درست است؛ اسپایدرمن برای اینسومنیاک پروژه بزرگ و پر ریسکی به حساب می آید. اما اگر این استودیو، تنها به نه موردی که در ادامه به آن ها می پردازیم توجه داشته باشد، شاید با بهترین اسپایدرمنی طرف باشیم که تا حالا ساخته شده.

لطفا بیشتر روی گجت ها و توانایی های اسپایدی تمرکز کنید

لطفا بیشتر روی گجت ها و توانایی های اسپایدی تمرکز کنید

اگر تریلر E3 اسپایدرمن را تماشا کرده باشید، حتما متوجه شباهت گیم پلی نبردهای آن با مجموعه بتمن آرکام شده اید. البته مسلما این دو بازی تفاوت هایی نیز با هم دارند. به هر حال در مورد اسپایدرمن صحبت می کنیم و کم و بیش از علاقه تمام نشدنی او از تنیدن تار به دور دشمنانش آن هم با روش هایی جالب و متفاوت خبر داریم.

اما اگر تمرکز توسعه دهنده فقط روی تار تنیدن اسپایدرمن نباشد و به سراغ مهارت ها و گجت های مورد استفاده او هم برود، جذابیت بازی صدها برابر می شود. راجع به چیزهایی مانند ادغام نبردها با مهارت های شناخته شده او، یعنی خزیدن روی دیوارها و حرکات نمایشی ابرانسانی اش صبحت می کنیم. المان هایی که اگر در نسخه نهایی دیده شوند نتیجه مطمئنا دلچسب و جذاب خواهد بود.

بگذارید که اسپایدرمن هم طعم بازی های شیرین اینسونیاک را بچشد

بگذارید که اسپایدرمن هم طعم بازی های شیرین اینسونیاک را بچشد

شاید این جمله عجیبی باشد، اما همه ما دوست داریم که دست پخت اینسومنیاک را مزه کنیم و در اسپایدرمن شاهد خلاقیت ها و نوآوری های تازه این استودیو باشیم. به عنوان مثال، اینسومنیاک همیشه در طراحی سلاح های جدید و متفاوت، خیره کننده عمل کرده. پس چرا نباید در اسپایدرمن نیز شاهد چنین چیزهایی باشیم.

اصلا چرا نباید اسپایدرمن اینسومنیاک سلاح های متفاوت و خاصی داشته باشد که تا کنون در هیچ کمیک یا انیمیشنی شاهد آن ها نبودیم؟ اتفاقا خیلی هم خوب می شود که توسعه دهندگان همان رویه سابق خود را پیش بگیرند و به کمک پیتر پارکر، سلاح های تازه ای برای اسپایدرمن خلق کنند.

اسپایدرمن جدید به یک دنیای پهناور متفاوت نیاز دارد

اسپایدرمن جدید به یک دنیای پهناور متفاوت نیاز دارد

اکثر بازی های اقتباس شده از دنیای اسپایدرمن، اپن ورلد یا جهان باز بودند. همگی جهان گسترده ای هم داشتند و می شد در آن ها به هر گوشه ای تار تنید و به این طرف و آن طرف رفت. اما هیچ کدام از آن ها نه به اندازه دنیای سانست سیتی سورئال بودند و نه از لحاظ جزئیات با آن برابری می کردند.

از آنجایی هم که داستان اسپایدرمن اینسومنیاک هیچ وابستگی خاصی به روایت های قبلی این شخصیت ندارند، این استودیو فرصت آن را دارد که با خلق دنیایی متفاوت، روح تازه ای به نیویورک تکراری مارول ببخشد.

خواهشا نگذارید که تعداد رویدادهای تصادفی زیاد شوند

خواهشا نگذارید که تعداد رویدادهای تصادفی زیاد شوند

اینکه قرار است بازی در نیویورک روایت شود، دلیل بر این نیست که باید تعداد رویدادهای اتفاقی آن هم زیاد باشند. تعداد کم شان خوب است، اما اگر قرار باشد همانند The Amazing Spider-Man 2 این ویژٰگی به عنوان یک المان اصلی در گیم پلی تعریف شود، مطمئنا اسپایدرمن اینسومنیاک آن چیزی از آب در نمی آید که انتظارش را داریم.

 داستان های تکراری را کنار بگذارید

 داستان های تکراری را کنار بگذارید

همه ما دیگر داستان پیتر پارکر و نحوه تبدیل شدنش به ابرقهرمانی محبوب را می دانیم. لازم نیست اصلا حتی راجع به عمو بن و اتفاقاتی که برسرش آمد هم چیزی در بازی ببینیم. دیدنی ها را در فیلم هایی که از شخصیت اسپایدرمن ساخته شده اند دیده ایم و حالا بهتر است برای یک بار هم که شده داستان های تکراری و حواشی زندگی پیتر پارکر را کنار بگذاریم و یک راست به سراغ روزهای تازه مرد عنکبوتی و ماجراجویی های جدیدش برویم.

بیشتر روی پیتر پارکر و مایلز مورالز تمرکز کنید

بیشتر روی پیتر پارکر و مایلز مورالز تمرکز کنید

حالا که صحبت از پیتر پارکر شد، بگذارید این را هم بگوییم که کمتر اثری به شخصیت واقعی اسپایدرمن و کسی که به آن لباس ابرقهرمانی جان می دهد، پرداخته. بازی های اقتباس شده از داستان های مرد عنکبوتی، اغلب به دنیای خود اسپایدرمن تعلق داشتند و خیلی کم حاضر بودند از پیتر پارکر و چالش های پیش رویش حرف بزنند.

اما حالا اینسومنیاک این فرصت را دارد تا از این موقعیت به خوبی استفاده کند و با پرداخت به شخصیت پیتر پارکر، یک اسپایدرمن به یاد ماندنی تحویلمان دهد. از طرفی این را هم می دانیم که مایلز مورالز یا همان کسی که قرار است در آینده جایگزین پیتر پارکر و مردعنکبوتی شود نیز در بازی حضور دارد. پس توسعه دهندگان نباید با غافل شدن از او، مایلز را به یک کاراکتر کاغذی و به درد نخور تبدیل کنند.

اسپایدرمن جدید باید همان حال و هوای کلاسیک خود را داشته باشد

اسپایدرمن جدید باید همان حال و هوای کلاسیک خود را داشته باشد

شاید تنها چیزی که در اسپایدرمن های قدیمی خیلی خوب روی آن کار می شد، شخصیت پردازی قوی مرد عنکبوتی بود. دوست داریم بازی جدید اینسومنیاک نیز همین رویه را تکرار کند و می خواهیم شاهد یک اسپایدرمن بذله گو و شوخ طبع باشیم که هر از گاهی آنقدر استرس می گیرد که دست و پایش را گم می کند و با خودش هم درگیر می شود.

خوشبختانه می توان از این حیث نیز به بازی اینسومنیاک امیدوار بود. خبرهایی که از گوشه و کنار می رسند حاکی از آن هستند که وظیفه نوشتن شخصیت اسپایدرمن جدید به کریستوس گیج و دن اسلات سپرده شده؛ دو کامیک بوک نویس قدیمی که پیشتر نیز روی کاراکتر مردعنکبوتی در چند کامیک بوک مختلف کار کرده اند. پس با این اوصاف مردعنکبوتی اینسومنیاک از لحاظ شخصیت پردازی نباید چیزی کم داشته باشد و احتمالا با کاراکتری متفاوت و خاص طرف خواهیم بود.

به دنبال چند آنتاگونیست خوب و قوی باشید

به دنبال چند آنتاگونیست خوب و قوی باشید

درست است که دکتر اکتاپوس و گرین گابلین هر دو آنتاگونیست های مشهوری هستند. اما دوران محبوبیت آن ها به دهه ۶۰ میلادی باز می گردد و حالا خیلی از روزهای اوج خود دور هستند. با این حال، انتخاب مستر نگاتیو به عنوان آنتاگونیست اصلی، سلیقه خوب و موقعیت شناسی درست اینسومنیاک را نشان می دهد.

البته به نظرم بازی فقط نباید به یک شخصیت شرور محدود شود. دنیای اسپایدرمن پر است از شخصیت های منفی مختلف که اگر از هر کدامشان درست استفاده شود، نتیجه فوق العاده خواهد شد. کاراکترهایی مانند بلک کت، بومرنگ یا حتی کرایم مستر، پتانسیل خوبی برای حضور در بازی و تبدیل شدن به بخشی از دنیای اسپایدرمن جدید دارند.

مراحل جانبی؛ چیزی که باید حسابی رویشان وقت گذاشت

مراحل جانبی؛ چیزی که باید حسابی رویشان وقت گذاشت

اینکه قدم برداشتن در مسیر ماموریت های جانبی کاملا اختیاری است، دلیل خوبی نیست که آن ها را بی ارزش بخوانیم. شاید در این مورد سری بتمن آرکام مثال زدنی باشند. خصوصا آرکام سیتی که با ماموریت های جانبی متفاوت و خوبش، مدت زمان بازی را افزایش می داد و حتی آن را جذاب تر هم می کرد.

از این رو، خیلی خوب می شود که اسپایدرمن جدید هم همینطور باشد و ما را با ماجراجویی های فرعی خوبش، غرق در خود کند. علاوه بر این، جالب می شود که هر ماموریت جانبی حاوی یک انتخاب خاص باشند. طوری که این انتخاب ها روی گیم پلی و مسیر داستانی تاثیر بگذارند.

به فرض خیلی جالب می شود که میان ملاقات با مری جین و جلوگیری از سرقت بانک یکی را انتخاب کنید. این کار ارزش تکرار اسپایدرمن را چند برابر می کند و کاربر مجبور می شود برای دیدن خط های داستانی متفاوت، تن به اجرای دوباره بازی بدهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezagamee
    Rezagamee | ۷ اسفند ۱۳۹۶

    عالی بود نقدت. منتظر میمونیم برای بازیش

مطالب پیشنهادی