ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Mercedes-Benz-F-015-Luxury
خودرو

مسابقه بر سر هیچ؛ فناوری خودران در آینده نزدیک با استقبال زیادی روبرو نمی شود

چندین سال است که تقریبا تمامی خودروسازان مطرح جهانی برای حذف راننده و ساخت اتومبیل های خودران با یکدیگر شدیدا رقابت می کنند. اگر چه به نظر می رسد در این مسابقه تکنولوژیک داغ برخی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

چندین سال است که تقریبا تمامی خودروسازان مطرح جهانی برای حذف راننده و ساخت اتومبیل های خودران با یکدیگر شدیدا رقابت می کنند. اگر چه به نظر می رسد در این مسابقه تکنولوژیک داغ برخی شرکت ها از رقبای خود پیش افتاده اند، اما ظاهرا در آینده نزدیک برنده یا برندگان نخواهند توانست از پیشتازی خود بهره ای ببرند.

The autonomous car

در زمان کنونی بخش اعظمی از خودروسازن مختلف مشغول کار بر روی سطح 2 و 3 از فناوری خودران هستند؛ این در حالی است که هنوز گام هایی جدی در راستای دستیابی به سطح نهایی یا همان 5 که خودروها را از فرمان و پدال بی نیاز می کند، برداشته نشده است.

GM will make an autonomous car without steering wheel

نتایج تحقیقی که توسط مرکز پژوهش های خودرویی آمریکا (CAR) یا همان Center for Automotive Research انجام شده، نشان می دهد فناوری خودران در دهه های پیش رو چندان مورد توجه عموم مردم و مشتریان بازار خودرو قرار نخواهد گرفت.

بر اساس نتایج این تحقیق تا سال 2030 خودروهای مجهز به فناوری خودران سطح 4 و 5 تنها سهمی 4 درصدی از کل اتومبیل های فروخته شده در جهان را به خود اختصاص خواهند داد. تا سال 2040 نیز این رقم احتمالا به 25 درصد افزایش می یابد؛ البته در صورت احتساب آمار فروش خودروهای مجهز به سطوح پایین تر، می توان سهم 55 درصدی را برای اتومبیل های خودران در سال 2040 متصور شد.

volvo autonomous driving

خانم کارلا بایلو (Carla Bailo) موسس و مدیر عامل مرکز پژوهش هایی خودرویی ایالات متحده (CAR) در این باره گفته:

در حالی که تکنولوژی های مرتبط با پیشرانه های برقی و خودکار کردن اتومبیل ها برای شکوفا شدن نیازمند چندین دهه هستند، خودروسازان و قطعه سازان باید از هم اکنون سرمایه گذاری در این بخش را آغاز کنند تا در آینده صنعت خودرو نقشی داشته باشند.

panasonic-car-tech-2017-ces-13

طبق نتایج تحقیق CAR، اتومبیل های برقی نیز سرنوشت نسبتا مشابهی داشته و تا سال 2030 فقط 8 درصد از خودروهای صفر کیلومتر فروخته شده در جهان به پیشرانه های الکتریکی مجهز خواهند بود.

با وجود برخی مزایا، ظاهرا هنوز افکار عمومی آماده پذیرش اتومبیل های برقی نیست. تحقیقی که چندی پیش توسط مزدا انجام شده، نشان می دهد که در اروپا 58 درصد از رانندگان معتقدند "بهبودها و نوآوری های زیادی در رابطه با موتورهای بنزینی و دیزلی رخ خواهد داد." 31 درصد نیز امیدوارند که خودروهای دیزلی کماکان به حیات خود ادامه دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammadali_aa
    mohammadali_aa | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    بله و نشون دادن فقط وقتو هزینه تلف کردن
    و با این فضاحتی که به بار اومد وقتشه خدافظی کنن!!!

  • sina.z
    sina.z | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    بله چون لذت رانندگی از بین میره و فقط مجبوری بشینی و نگاه کنی

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۷ اسفند ۱۳۹۶

    اگه خیلی گرون باشه یا تولید انبوه نشه معلومه!
    ولی کی حوصله داره سیصد کیلومتر رو خودش رانندگی کنه!؟!! پس نمیشه 100% گفت با استقبال مواجه نمیشه.

مطالب پیشنهادی