ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نروژ ۱۳ میلیون دلار را صرف بهبود خزانه جهانی بذر سوالبارد می کند

نروژ در نظر دارد مبلغی بالغ بر ۱۲.۷ میلیون دلار را صرف به روز رسانی انبار دانه ای کند که حدودا ده سال پیش برای روز مبادا ساخته بود. این سوله که خزانه جهانی بذر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

نروژ در نظر دارد مبلغی بالغ بر ۱۲.۷ میلیون دلار را صرف به روز رسانی انبار دانه ای کند که حدودا ده سال پیش برای روز مبادا ساخته بود.

این سوله که خزانه جهانی بذر سوالبارد نام دارد در یک معدن زغال سنگ متروکه ایجاد شد تا به محلی برای ذخیره سازی و نگهداری از گیاهان و محصولات زراعی در برابر بلایای طبیعی و انسانی بدل شود.

به لطف این سوله اگر به خاطر جنگ های هسته ای یا گرمایش زمین برخی محصولات زراعی از بین بروند، دولت ها می توانند از مسئولین انبار درخواست کمک کنند تا صنایع کشاورزی شان را مجددا از نو بسازند.

دولت نروژ اعلام کرده که به روز رسانی ها شامل ساخت یک تونل دسترسی بتونی و ساختمان خدماتی جدید می شود که در واقع محلی برای نگهداری تجهیزات الکترونیکی انتقال دهنده گرما است.

جرج دال وزیر کشاورزی و غذای نروژ در این باره می گوید:

حفاظت از تمامی مواد ژنتیکی که نقشی کلیدی در تامین غذای جهان دارند بسیار مهم است.

لازم است اشاره کنیم که انبار مذکور در جزیره ای دور افتاده در مجمع الجزایر Svalbard  بین نروژ و قطب شمال قرار دارد و ظرفیت ذخیره سازی ۴.۵ میلیون محصول زراعی مختلف برای آن در نظر گرفته شده است.

هم اکنون بالغ بر ۸۹۰ هزار نمونه از محصولات کلیدی تقریبا هر کشور دنیا در این انبار نگهداری می شود که مواردی نظیر ذرت، برنج، گندم، جو و سیب زمینی را شامل می شود.

گفتنی است در سال ۲۰۱۵ میلادی و به دنبال تخریب انبار دانه سوریه در پی جنگ داخلی، دانشمندان مقداری از دانه های انبار نروژ را برای ایجاد بانک دانه در لبنان و مراکش خارج کردند. در ادامه این دانه ها مجددا کشت داده شده و در انبار نروژ ذخیره سازی شدند.

سال گذشته نیز به خاطر گرم شدن یخ های مجاور به این انبار، آب حاصل از ذوب شدن آنها به داخل سازه نفوذ پیدا کرد که خوشبختانه به خود دانه ها راه پیدا نکرد. جالب است بدانید جزیره ای که این سوله را در خود جای داده خانه آرشیو جهانی داده هم هست؛ مکانی که در آن به جای دانه از داده هایی نگهداری می شود که روی فیلم های ویژه ذخیره سازی شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    تاريخ ازين ملت بايد تشكر كنه... نه موجوديت خودخواه ما....

    • ami eshi
      ami eshi | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

      و اینها در اون موعود خاص به چندین برابر قیمت به دولت ها میفروشند .... این پولی که برای سرمایه گذاری میگذارند خییلی کمه در قبال پولی که بعدن میگیرن از دولت ها ....

  • ali-g
    ali-g | ۸ اسفند ۱۳۹۶

    خیلی جالبه

مطالب پیشنهادی