ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقلدین اپل در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ از یکدیگر سبقت گرفتند

بازیکن فوتبال تیم تاتنهام هاتسپر، لدلی کینگ موقع کنار زدن پرده قرمز بزرگ برای رونمایی از تلفن همراهی جدید مضطرب به نظر می رسید و این اضطراب او به خاطر این نبود که پرده گیر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۱

بازیکن فوتبال تیم تاتنهام هاتسپر، لدلی کینگ موقع کنار زدن پرده قرمز بزرگ برای رونمایی از تلفن همراهی جدید مضطرب به نظر می رسید و این اضطراب او به خاطر این نبود که پرده گیر کرده و کنار کشیده نمی شود. چه کسی می تواند او را سرزنش کند؟ پشت این پرده قرمز تصویری بود از ستاره های تیم تاتنهام که آقای گل فعلی لیگ برتر، هری کین با حالت چهره ای ترسناک و تلفن همراهی عجیب آشنا در دستانش را شامل می شد.

بالای سر کین نوشته شده: «فرورفتگی نمایشگر اندروید اوریو»

بله درست فکر می کنید: فرورفتگی نمایشگر حالا یک نقطه قوت به حساب می آید. تلفن همراهی که در دست کین است، Leagoo S9 Pro فقط یکی از چندین کلون آیفون X از یک شرکت چینی به حساب می آید که این هفته در کنگره جهانی موبایل دیدیم.

iPhone X

مقلدین بسیارند: Outkitel ،Doogee ،Blackview ،UlerFone ،OtOt ،Ila و الی آخر. لیست ادامه دارد و حتی شامل شرکت هایی هم می شود که شهرت بیشتری دارند. ذنفون ۵ جدید ایسوس به وضوح فرورفتگی نمایشگر خود را از آیفون آخر اپل وام گرفته در حالی که هواوی نیز با پرچمداران جدیدش همین راه را ادامه می دهد.

وقتی که آیفون X تابستان سال گذشته معرفی شد با تمسخر و تعجب گسترده ای همراه شد. بنابراین چرا سازندگان موبایل های اندرویدی این مسیر را در پیش گرفته اند؟

خب، خیلی ساده است. مارسل کمپس، مدیر تیم بازاریابی ایسوس به وبسایت ورج می گوید: «برخی مردم می گویند که این کار کپی کردن اپل است. اما ما نمی توانیم از آنچه کاربرانمان می خواهند فرار کنیم. شما باید گرایش آن ها را دنبال کنید.»

اریک چن، معاون ارشد ایسوس هم در گفتگو با دیجیاتو همین موضوع را تکرار می کند: «اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که ما در این مورد یک گرایش را دنبال کرده‌ایم. شاید برخی بگویند ما کپی کرده‌ایم اما تلاش همه شرکت‌ها همیشه این بوده تا نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش دهند. حالا با ذنفون ۵، توانسته‌ایم به نسبت ۹۰ درصدی نمایشگر به بدنه برسیم. موبایل‌هایی با حاشیه‌های نازک نمایشگر، حالا به یک ترند و گرایش بزرگ تبدیل شده‌اند.»

این صحبت ها یعنی فرورفتگی نمایشگر آیفون X از موضوعی برای تمسخر کردن رسما تبدیل شده به یک فرم پذیرفته شده نمایشگر برای موبایل های امروزی.

گفته های کمپس شاید کمی ناپخته به نظر برسند اما از میزان صداقتش بسیار روشنگر هستند. حقیقت این است که وجود چنین فرورفتگی هایی اصلا لازم نیست و بیشتر یک انتخاب سلیقه ای هستند و حالا سلیقه طراحی اپل به شکل وسیعی برای همه دیکته شده است.

واضح است که چرا این فرورفتگی وجود دارد. اپل قصد داشت تلفن همراهی بسازد که تا حد امکان توسط نمایشگر احاطه شده باشد که یعنی حذف حاشیه ها، که یعنی حذف سنسور اثر انگشت، که یعنی اضافه شدن دوربین تشخیص سه بعدی برای فناوری فیس آی‌دی، که یعنی در اختیار گرفتن بخش قابل توجهی از نمایشگر.

و اپل اصلا ترسی از حذف این فرورفتگی نمایشگرش نداشت و در نقطه مقابل حتی به توسعه دهندگان اپلیکیشن هم توصیه کرد که سعی در پنهان کردن آن نداشته باشند.

این سازندگان تلفن های اندرویدی اما فرورفتگی های موبایلشان را بزرگتر از آنچه که باید باشد ساخته اند و حتی هیچ تکنولوژی خاصی برای اسکن صورت در آن وجود ندارد. معمولا فقط یک دوربین، یک اسپیکر و یک سنسور تشخیص نور محیطی. مسئله این است که اگر اپل فرورفتگی را در آیفون X قرار نمی داد، الان کسی مایل به تقلید از آن نبود.

پیشتر هم در این جایگاه بودیم. آخرین باری که اپل طراحی آیفون هایش را در سال ۲۰۱۴ با آیفون ۶ و ۶ پلاس تغییر داد به یاد بیاورید. در آن زمان طراحی آیفون های جدید با واکنش های شدیدا منفی مواجه شد و اولین بار بود که یک آیفون با قاب های محافظش زیباتر بود. اما اگر اخبار چین را طی سه سال گذشته دنبال کرده باشید، امکان ندارد بتوانید تاثیر طراحی اپل را انکار کنید.

گوشه های گرد شده با قسمت پشتی کاملا صاف، خط آنتن پلاستیکی و بیرون زدگی دوربین. اپل هیچ یک از این المان ها را اختراع نکرده اما قطعا مسئولیت ترکیبی که شرکت های شیائومی، میزو و اوپو برای تمامی محصولاتشان در نظر گرفتند را عهده دار است. اپل با آیفون ۵، ساختن لبه های زاویه دار را هم به دنیا یاد داد که پس از آن همه گجت ها دنباله‌رو شدند.

همین اتفاق قرار است برای فرورفتگی نمایشگر آیفون X نیز رخ دهد. و واقعا لازم نیست که اتفاق بدی باشد. یک مدیر محصول در شرکتی چینی به خبرنگار وبسایت ورج می گوید که از فرورفتگی خوشش می آید چون می توانند نسبت نمایشگر به بدنه را به حداکثر برسانند. اما پیش از آنکه اپل آیفون X را به مردم به عنوان یک محصول بقبولاند، نمی توانستند چنین رویه ای را در پیش گیرند.

و اگر شایعات حقیقت داشته باشند، گوگل در حال آماده سازی اندروید برای پشتیبانی رسمی از فرورفتگی نمایشگر به عنوان یک قابلیت نرم افزاری است تا تمام شرکت های دنبال کننده اپل بتوانند از آن بهره ببرند.

مسلما هر کسی هم قرار نیست دنباله‌رو راه اپل شود. برای مثال سامسونگ به اندازه ای قدرت تبلیغاتی دارد که کپی کردن از روی اپل نفع که هیچ، ضرر هم برایش به همراه خواهد داشت. در مراسم رونمایی این هفته از گلکسی اس ۹، سامسونگ با ترکیب ها و جمله هایی نظیر «نمایشگر پیوسته» و «مثل همیشه، می دانید که هیچ فرورفتگی‌ای وجود ندارد» به جنگ با اپل رفت و البته هیچ‌کس هم به این جمله نخندید.

زمان تغییر می کند، گرایش‌های مختلف می‌آیند و می‌روند و این هم یک مثال دیگر است. چندین کپی فجیع ناشیانه دیده می شود ولی در سوی دیگر برخی تلفن های همراه هم نظرها را به خود جلب می کند. برای مثال UleFone T2 Pro. دورتادور نمایشگر ۶.۷ اینچی آن یک تراش زیبا خورده و داخل نمایشگر آن سنسور اثر انگشت هم دیده می شود. بدون آیفون X چنین موبایلی هیچ وقت پدید نمی آمد ولی با این وجود T2 Pro را نمی توان شایسته نخواند.

اپل عادت دارد که نمایشگاه‌های موبایل را بدون حضور در آن‌ها به خودش اختصاص دهد و کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ نیز مستثنی نبود. این هفته فرار کردن از فرورفتگی نمایشگر به خاطر در آغوش گرفتن آن توسط شرکت‌ها و کاربران غیر ممکن بود. اما یک پرسش اساسی باقی می‌ماند: شما هم آن را می پسندید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • sina zakeri
    sina zakeri | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    به نظرم دوران یکه تازی آیفون تموم شده. نمیگم گوشی بدی هست اتفاقا خیلی خوبه ولی دیگه دورانی که گوشی خوب یعنی آیفون و بقیه گوشی ها خوب نیستن تموم شد.
    الان برندهایی مثل ال جی تونستن توی پرچمدارها عملکرد فوق العاده ای رو نشون بدن که باعث میشه جایگاه اپل و آیفون به خطر بیفته.

  • جگوار
    جگوار | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

    حالم از طراحی مسخره iPhoneX بهم میخوره و همچنین از کسانی که عین عقده ایها ازش تقلید کردن.

  • Py House
    Py House | ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

    من متحیرم که وقتی طراحی منحصر به فرد میت 10 پرو وجود دارد وجود این لکه ننگ بالای گوشی چه توجیهی دارد !!!

  • Py House
    Py House | ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

    وجود حاشیه که اخیرا ناچ نامیده می شود تنها یک دلیل دارد ضعف همزمان طراحی و سخت افزار و هر توجیه دیگری قابل قبول نمی باشد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی