ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صدای شما: امتیازهای غیر واقعی در دیجیکالا و گمراه شدن کاربران

شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در چند سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و تجربه کسب خدمات دیجیتالی در ایران اکنون قابل مقایسه با پنج سال پیش نیست. اما هنوز هم مشکلات کوچک و بزرگی در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در چند سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و تجربه کسب خدمات دیجیتالی در ایران اکنون قابل مقایسه با پنج سال پیش نیست. اما هنوز هم مشکلات کوچک و بزرگی در پیکر و ساختار شرکت‌ها وجود دارد که برای کاربران آزاردهنده هستند. گلایه‌های کوچک و بزرگ کاربران روزانه از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به دست دیجیاتو می‌رسند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا بخش جدیدی تاسیس کنیم به نام «صدای شما» و همین گلایه‌ها را منعکس کنیم. 

در قسمت جدید، مشکلی که با شرکت‌های تکنولوژیک ایرانی داشته‌اید را بررسی می‌کنیم و تلاش داریم تا آن را به همان شرکت منتقل کرده و پاسخ آنها را نیز دریافت کنیم. تصور می‌کنیم این روند، به دور از سیاه‌نمایی می‌تواند در دراز مدت باعث کاهش نقایص شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی شود تا در نهایت همه بتوانیم تجربه کسب خدمات دیجیتالی بهتری داشته باشیم. 

شما هم می‌توانید گزارش‌های خود را برای دیجیاتو از طریق ایمیل seda[at]digiato.com ارسال کنید. 

باگ دیجی‌کالا چیست؟

کاربران در هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی، به نظرات سایر کاربران بیشتر از بررسی خود یک فروشگاه از محصول اعتماد دارند. این موضوع در دیجی‌کالا که عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران را به دوش می‌کشد نیز کاملاً نمود دارد. افراد معمولاً برای خرید یک محصول کمتر شناخته شده، تصمیم می‌گیرند امتیازها و نظراتی که دیگران داده‌اند را مشاهده کنند تا توضیحاتی که خود فروشگاه در مورد آن به رشته تحریر درآورده است.

اما در حال حاضر یک باگ در سیستم دیجی‌کالا وجود دارد که اجازه می‌دهد صرفاً با وارد کردن یک ایمیل فرضی (هر عبارت و نامی که به ذهن‌تان می‌رسد، با آدرسی غیر واقعی)، در دیجی‌کالا ثبت نام کنید و سپس بدون نیاز به تایید ایمیل، بتوانید به محصولات مختلف امتیاز بدهید.

در گزارش ارسالی برای دیجیاتو از سوی کاربری که نخواست نامش فاش شود و کسب‌وکار او یکی از متضررین این باگ است، می‌خوانیم:

«در کمال تعجب و تاسف مشاهده شده است که به راحتی می توان با استفاده از ضعف سیستم ثبت نام در دیجی‌کالا اقدام به تولید بی نهایت حساب کاربری غیر واقعی نمود و به یک محصول امتیاز کامل داد و یا امتیازات یک محصول را از بین برد و زمینه سو استفاده از اعتماد میلیون ها کاربری که جهت مقایسه برندهای مختلف از یک محصول به دیجی‌کالا مراجعه می کنند را فراهم نمود.

با وجود اینکه دیجی‌کالا از این ضعف آگاه است اما مشخص نیست چرا اقدام به اصلاح سیستم و حذف شرکت‌های متقلب نمی‌کنند و این قضیه سوالات بسیاری را در ذهن افراد ایجاد کرده است و این شایٔبه را در ذهن ایجاد می کند که بعضی از برندها متعلق به افرادی در دیجی‌کالا است.»

امتیازهای غیرواقعی

در سال جاری، دیجی‌کالا حرکت خود برای تبدیل شدن به یک بازار اینترنتی (Market Place) را آغاز کرده است. مدلی که خود دیجی‌کالا آن را قدم بعدی در راه بزرگ‌ شدنش می‌داند. این شرکت اکنون به دیجیاتو می‌گوید که بیش از ۴ هزار فروشنده در دیجی‌کالا مشغول ارائه محصولات خود هستند.

طبیعتاً برخی از این فروشنده‌ها، در حوزه کاری یکسانی فعالیت می‌کنند و باگی که در بالا به توضیح آن پرداختیم، اجازه اقدامات غیرحرفه‌ای را به عده‌ای از فروشندگان می‌دهد. برای مثال در تصویر پایین مشاهده می‌کنید که یک ردیاب خودرو که توسط یک فروشنده در دیجی‌کالا به فروش می‌رسد، موفق به اخذ حدود ۷۵۰۰ رای یا امتیاز شده است؛ تعداد آرایی که مشخصاً غیر واقعی هستند.

باگ در سیستم دیجی‌کالا که بدون تایید ایمیل اجازه امتیاز دهی به کاربری که تازه ثبت نام کرده را می‌دهد، می‌تواند از سوی فروشندگان به شکل معکوس هم استفاده شود. در واقع یک فروشنده می‌تواند در کنار افزایش غیر واقعی امتیاز خود و تعداد آرا، به سراغ رقبای خود رفته و با دادن امتیاز و رای پایین به آنها، محصول آنها را در نگاه خریداران مشکل‌ساز جلوه دهد.

۱۶۳۱ نفر به گلکسی نوت ۸، پرچمدار سری نوت سامسونگ در دیجی‌کالا رای داده‌اند.
۱۰۱۱ نفر به آیفون ۱۰، جدیدترین موبایل اپل در دیجی‌کالا رای داده‌اند.

اما چرا باید به بیش از ۷۰۰۰ امتیاز برای یک محصول کمتر شناخته شده شک کرد؟ با نگاهی به تعداد آرا برای محصولات بسیار مورد توجه‌تر در دیجی‌کالا، مانند موبایل‌های پرچمدار جدید مثل نوت ۸ یا آیفون ۱۰، می‌بینیم که این محصولات در بهترین حالت بین هزار الی دو هزار رای دریافت کرده‌اند اما همانطور که مشاهده می‌کنید، یک دستگاه ردیاب خودرو که محصولی عمومی هم نیست، موفق به کسب ۷۴۰۰ رای شده است.

در بخش دیگری از گزارش ارسالی برای دیجیاتو می‌خوانیم:

«نکته تاسف‌بارتر این است که شرکت [...] تنها به بالا بردن غیر واقعی امتیاز خود راضی نبوده است و اقدام به پایین آوردن امتیازات سایر عرضه کنندگان محصول ردیاب کرده است. کافیست کلمه ردیاب را در دیجیکالا جستجو کنید و این موضوع را مشاهده کنید. این اقدامات باعث خدشه دار شدن اعتبار تمام شرکت های دیگر شده است و باعث شده از عرضه در دیجی‌کالا صرف نظر کنند.»

دیجی‌کالا: از مشکل آگاهیم ولی بی‌اهمیت نیستیم

وجود همین باگ را با دیجی‌کالا مطرح کردیم و «امیرحسن موسوی»، مدیر روابط عمومی این فروشگاه در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید وجود این مشکل در سیستم امتیاز دهی، خبر داد که دیجی‌کالا برای این موضوع راه‌حل‌هایی درنظر گرفته است:

«به عنوان مثال در نظر داریم به هر کاربر تنها در صورت خرید محصول اجازه امتیازدهی به آنها دهیم. مثل سیستم امتیازدهی به خود فروشندگان که تنها پس از خرید از آنها ممکن است. راه حل دیگر این است که همزمان با پلتفرم جدید دیجی‌کالا که در اردیبهشت سال آینده رونمایی می‌شود، سیستم Verification Email (تایید ایمیل) را فعال کنیم تا هویت‌سنجی کاربران دقیق‌تر صورت بگیرد.»

موسوی اشاره می‌کند که تاکنون، به مشکلات اینچنینی در دیجی‌کالا به شکل موردی پرداخته شده است و در همین موارد اندک هم با فروشندگان برخورد سخت صورت گرفته؛ به صورتی که حتی همکاری دیجی‌کالا با برخی از فروشندگان قطع شده است:

«بازار اینترنتی در این ابعاد گسترده توسط دیجی‌کالا توسعه یافته است و مثل هر راه دیگری در آغاز با مشکلاتی رو به رو است. این مشکلات با اینکه نسبت به جمعیت چهار هزار نفره فروشندگان، درصد بالایی را در بر نمی‌گیرد اما در هر صورت اینطور نیست که ما به آنها بی‌اهمیت باشیم و تمام سعی تیم 50 نفره محصولات در دیجی‌کالا این است که مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام نماییم.»

روابط عمومی دیجی‌کالا معتقد است که چنین تقلب‌هایی در میان فروشندگان به صورت مقطعی جواب خواهد داد و در دراز مدت و پس از کسب نارضایتی خریداران از محصولات آنها، خود به خود از بازار حذف خواهند شد. موسوی عنوان می‌کند که این مسائل در ابتدای همکاری به فروشندگان گوشزد می‌شوند و دیجی‌کالا امیدوار است تا فروشندگان بتوانند فرهنگ صحیحی از بازار اینترنتی را در اختیار خریداران قرار دهند.

***

گزارش‌های خود برای انتشار در بخش «صدای شما» را به آدرس ایمیل seda[at]digiato.com ارسال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • behzad moayeri
    behzad moayeri | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    دوست عزیزی که میگی به نظرات خریداران توجه کنین. به نظرتون کار سختیه که اون شرکتی که تقلب کرده با 100 تا اکانت مختلف محصول خودشو بخره و به عنوان خریدار در موردش نظر بده؟ دقیقا این شرکت همین کارو کرده و اون نظراتی که به عنوان خریدار ثبت شده خودشون خریدن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی