ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت موزه‌ ها
تکنولوژی

آشتی نسل تکنولوژی با موزه‌ها؟ ارائه اینترنت رایگان در اماکن تاریخی کشور

دیشب وزیر ارتباطات در توییتر خود خبر از رفع موانع توسعه دیجیتال در حوزه‌هایی داد که کمتر در آن‌ها چنین مسائلی در نظر گرفته می‌شود و امروز در اولین قدم، خبر می‌رسد که توافقی بین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۷

دیشب وزیر ارتباطات در توییتر خود خبر از رفع موانع توسعه دیجیتال در حوزه‌هایی داد که کمتر در آن‌ها چنین مسائلی در نظر گرفته می‌شود و امروز در اولین قدم، خبر می‌رسد که توافقی بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارتباطات حاصل شده که به موجب آن اینترنت رایگان در تمامی موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی عرضه خواهد شد.

«علی اصغر مونسان» معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اعلام این خبر در توییتر خود نوشت:

اینترنت موزه‌ ها

«کاوه پارسا» کارشناس ارشد مطالعات موزه این اقدام را کمی دیر ولی درهرحال خوش یمن می‌داند و باور دارد که به زودی تمام گالری‌ها هم به اینترنت رایگان مجهز خواهند شد. او ارائه اینترنت داخلی رایگان به بازدیدکنندگان را نوعی بازاریابی خوب برای موزه‌ها عنوان می‌کند و امید دارد که چنین اقداماتی، نسل جوان‌تر را به سمت این اماکن فرهنگی تاریخی بکشاند. پارسا به دیجیاتو می‌گوید:

«فکر می‌کنم نزدیک به سه سال است که اکثر موزه‌های جهان به چنین سیستمی مجهز هستند و به‌تازگی از آن بهره‌های دیجیتال مارکتینگ خوبی برده‌اند. برخی از موزه‌ها با ارائه اپلیکیشن مخصوص خود موزه به کاربرانشان ارزش افزوده‌هایی روی اشیا داخل موزه اعمال می‌کنند که هم هیجان انگیزتر است و هم لزوما در همه موارد نیازی به اینترنت ندارد.»

او به موزه‌ها و اماکن تاریخی دارای مساحت بزرگ اشاره می‌کند و کاخ‌های نیاوران، سعدآباد و یا تخت جمشید را مثال می‌زند. پارسا معتقد است که برای این مکان‌های بزرگ تورلیدرها در زمان‌های شلوغ سال کفایت نمی‌کند و اپلیکیشن‌های مربوطه موزه‌ها می‌تواند به همراه سیستم مسیریابی آنلاین و یا حتی آفلاین، به بازدیدکنندگان خدمات ارائه کند:

«بر طبق یکی از آخرین آمارها نزدیک به 75 درصد بازدیدکنندگان موزه در جهان از موبایل هوشمند استفاده می‌کنند و بیش از 30 درصد آنها از تبلت. ضمن اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان از بیم استفاده شدن نرخ بیش از حد اینترنت رومینگ بین‌المللی، ترجیح می‌دهند از سیستم اینترنت وای-فای داخلی استفاده کنند.»

 

اینترنت موزه‌ ها
بسیاری از موزه‌های دنیا از اینترنتی که به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند استفاده‌های مارتینگ خوبی انجام می‌دهند

پارسا از مبحث بازدید آنلاین نیز غافل نمی‌ماند و آن را یک طرح ناقص و در مواردی مرده در کشور معرفی می‌کند. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«امیدی برای بهبود اوضاع بازدید آنلاین از موزه‌ها دارم که هرچند به هیچ‌وجه علاقه‌مندان و طرفداران به تاریخ و فرهنگ و هنر آن را به بازدید از نزدیک ترجیح نمی‌دهند ولی می‌تواند گزینه‌ای باشد برای جذب توریست‌های خارجی به کشورمان. صنعت گردشگری در کشور ما در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته که از این رشد درصدی کمی از آن مربوط به موزه‌ها بوده و بیشتر اماکن تاریخی، فرهنگی به چشم گردشگران آمده است. خانه‌های تاریخی هم از همه بیشتر مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند که شاید همین موضوع اپلیکیشن‌ها و دیجیتال مارکتینگ آنها بتواند راه‌حل مناسبی برای آنها باشد.»

از نظر کارشناسان، قهر نسل جدید با مکان‌هایی مثل موزه و آثار باستانی به بی‌توجهی موزه‌داران کشور برمی‌گردد وگرنه هزینه بازدید از موزه در ایران نسبت به سایر تفریحات اندک است و از آن مهم‌تر حس تاریخ‌دوستی و وطن‌دوستی جوانان کشور در جایگاه بالایی قرار دارد. این کارشناسان باور دارند که باید نسل جوان را در موزه‌ها همگام با مسائل روز همراه ساخت و آشتی بین ایشان و این مکان ها به وجود آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی