ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV در ایران(تماشا کنید)

خودروهای هیبریدی در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارند و از آن جا که صنعت خودروسازی ما نیز اختلاف بسیار زیادی با فن آوری های نوین و روز جهانی دارد، خودروهایی از این دست تنها ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۲

خودروهای هیبریدی در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارند و از آن جا که صنعت خودروسازی ما نیز اختلاف بسیار زیادی با فن آوری های نوین و روز جهانی دارد، خودروهایی از این دست تنها به صورت وارداتی عرضه شده اند و تعداد آن ها نیز به قدری کم است که اصلا در سطح شهرهای ما دیده نمی شوند و به جای آن خودروهای آلاینده با فن آوری های بسیار قدیمی در تیراژ بالا در حال تولید هستند.

با این حال دولت برای تشویق کردن شرکت های وارد کننده، درصد گمرکی پایین تری را برای خودروهای هیبریدی در نظر گرفته بود تا این دست از خودروها با توجه به این که معمولا از بهای بیشتری به نسبت مدل های معمولی برخوردارند، با قیمت مناسب تری عرضه شوند.

گرچه با تمامی این تفاسیر با افزایش 1000 درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی در مصوبه جدید دولت، این موضوع بسیار مهم عملا به سخره گرفته شد و اعلام شد خودروهایی که پیش از این به عنوان مدل های هیبریدی وارد کشور ما شده است، هیبریدی نبوده اند.

در حال حاضر تعرفه 35 درصدی برای خودروهای هیبرید در نظر گرفته شده است که با توجه به حجم موتورهای بنزین سوز این گونه خودروها، این تعرفه می تواند حتی افزایش نیز پیدا کند. اما در این مطلب می خواهیم به خودرویی بپردازیم که مفهموم کاملا جدیدی از یک خودروی هیبریدی را برای ما تعریف می کند و آن میتسوبیشی اوتلندر phev است.

میتسوبیشی اوتلندر پیش از این در کشور ما توسط گروه آرین موتور در نسخه بنزینی وارد شده است و حال این شرکت تصمیم گرفته تا اولین suv plug-in HYBRID جهان را در کشور ما عرضه کند. در واقع ما با اولین خودروی plug-in با عرضه انبوه در کشورمان طرف هستیم (پیش از این بی ام و i8 نیز به عنوان یک خودروی هیبریدی با قابلیت Plug-in در تعداد بسیار محدودی وارد ایران شد). همانطور که پیشتر قول داده بودیم در ادامه از اولین تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اوتلندر نامی آشنا

این سومین نسل از اوتلندر است که توسط شرکت میتسوبیشی عرضه می شود. در واقع از سال 2001 این شرکت دست به عرضه اوتلندر زده است. نسل فعلی در مدل های 2 لیتری، 2.4 لیتری و همچنین 3 لیتری عرضه می شود که پیش از این در کشور ما تنها مدل 2.4 لیتری عرضه شده است.

اوتلندر بر پایه پلت فرم GF شرکت میتسوبیشی ارایه شده است و در کشورهای ژاپن، چین، مالزی و روسیه تولید می شود. پس از آن میتسوبیشی با عرضه مدل PLUG-IN HYBRID موسوم به PHEV ریسک بسیار بزرگی را انجام داد، اما با تبدیل شدن این خودرو به عنوان پر فروش ترین SUV  پلاگ-هیبرید دنیا، میتسوبیشی مزد نگرش متفاوتش را گرفت و حال با فروش بیش از 118 هزار دستگاه در مدت عرضه این خودرو، سهم 15 درصدی از کل فروش خودروهای plug-in را به خود اختصاص داده است.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری این خودرو به ترتیب معادل:   4695mm)،1810mm،1710mm،2670mm) است. وزن مدل PHEV نیز معادل 1860 کیلوگرم است.

طراحی ظاهری و داخلی

در بخش طراحی ظاهری، فرم کلی شبیه به مدل بنزین سوز است و از این رو شاید تنها تفاوت را باید در نشان های EV و plug-in hybrid جست و جو کرد. در بخش طراحی داخلی نیز فرم کلی کاملا شبیه به مدل معمولی اوتلندر است اما طراحی فرمان، جوی استیک جعبه دنده، حذف ترمز دستی مکانیکی و فرم کلی صندلی ها تغییر پیدا کرده است.

تجهیزات و امکانات

به صورت کلی طبق کاتالوگی که از سوی شرکت آرین موتور در اختیارمان قرار داده شده است امکانات و تجهیزات خودرو به صورت زیر است.

7 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری فعال (ASC) همراه با کنترل کشش (TCL ) ، سیستم ترمز کمکی و ترمز کمکی هنگام حرکت در سطوح شیبدار(HSA)، کرزو کنترل، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سان روف،  6 اسپیکر، نمایشگر 6.1 اینچی LCD، چراغ های جلو و عقب LED، Day light، گرمکن فرمان، چراغ مه شکن عقب، شارژ سریع، صندلی های چرمی جلو و عقب، گرمکن صندلی های جلو، خروجی برق شهری 1500 watt، رینگ 18 اینچی با لاستیک های سایز 225/55 و...

قوای محرکه: خلاقانه و متفاوت

بزرگ ترین تفاوت اوتلندر معمولی و PHEV را باید در همین بخش جست و جو کرد. اوتلندرPHEV با استفاده از سیستمی که توسط میتسوبیشی طراحی و تولید شده است و اولین بار درمدل کانسپت i-MIEV در سال 2009 به نمایش گذاشت شد به شما تجربه رانندگی تمام برقی را می دهد.

در واقع تفاوت اساسی خودروهای موسوم به هیبرید و plug-in hybrid در این است که مولد اصلی قدرت در مدل های صرفا هیبریدی موتور بنزینی است و موتور الکتریکی به عنوان یاری رسان موتور بنزینی شناخته می شود. اما در خودروهای plug-in موتور الکتریکی محرکه اصلی خودرو به شمار می رود و موتور بنزین سوز نقش یاری رسان موتور برقی خواهد بود.

در این خودرو باتری ها با ظرفیت بیشتری به نسبت مدل های تمام هیبریدی کار شده است و به همین دلیل می توان باتری ها را با اتصال به شارژر مخصوص خودرو که به برق شهری وصل شده است آن ها را شارژ کرد. دو موتور الکتریکی در هر دو محور جلو و عقب قرار گرفته اند که قدرت را به هرچهار چرخ ارسال می کنند.

قدرت موتور برقی جلو 81 اسب بخار و گشتاور آن 137 n.m است. قدرت موتور برقی محور عقب همانند محور جلو 81 اسب بخار است اما گشتاور تولیدی آن معادل 195 n.m است. موتور 2 لیتری بنزین سوز نیز 121 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و نقش یک ژنراتور برای شارژ باتری و نیروی مورد نیاز موتورهای برقی را بازی می کند.

البته همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد موتور بنزینی در حالت رانندگی موازی می تواند به صورت مستقیم توسط یک کلاچ نیرو را به صورت مستقیم به چرخ های جلو ارسال کند. ظرفیت باتری ها معادل 12 kWh است و ولتاژ آن برابر 300 v است. همچنین این باتری های از نوع لیتیوم یونی به شمار می روند.

باتری ها با برق شهری 220 ولت و جریان 10 آمپر در عرض 5 ساعت شارژ خواهند شد و با جریان 8 آمپر 6.5 ساعت زمان نیاز دارند تا به صورت کامل شارژ شوند. البته در حالت quick Charg باتری ها در عرض 25 دقیقه تا 80 درصد ظرفیت شارژ می شود که متاسفانه استفاده از این امکان در کشور ما وجود ندارد.

موتور بنزین سوز این خودرو استاندارد های Euro 6 را نیز پاس می کند. تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون به همراه آنتی رول بار و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به multi link به همراه آنتی رول بار است.

تجربه رانندگی با PHEV: پاک و سریع

اوتلندر هیبریدی به صورت کلی 3 حالت رانندگی متفاوت را پیش روی شما قرار می دهد.

در حالت EV، خودرو تنها به کمک برق تولید شده توسط باتری ها و ارسال آن به دو موتور الکتریکی خودرو را به حرکت در می آورد. در این حالت باید شارژ باتری ها در حد کافی باشد و خودرو می تواند بردی معادل 55 کیلومتر در حالت تمام برقی به شما بدهد که با توجه به نوع و نحوه رانندگی این رقم می تواند متفاوت باشد. این حالت در زمان هایی که باتری ها به صورت کامل شارژ هستند و مسافت رانندگی و نوع مسیر خیابان های معمول شهری هستند توصیه می شود.

حالت رانندگی دیگر به صورت هیبرید موازی است. در این حالت موتور بنزین سوز روشن می شود و به شارژ باتری ها می پردازد اما همچنان این موتورهای الکتریکی هستند که چرخ ها را به حرکت در می آورند. در این حالت سیستم به صورت هوشمند در زمان هایی که شارژ باتری پایین باشد به شارژ آن ها می پردازد تا به طور مثال در سربالایی ها شتاب گیری بهتری را تجربه کنید. این حالت بهینه ترین شرایط کاری قوای محرکه را عرضه می کند و در مسافت های طولانی تر که شامل بزرگ راه های شهری و مسیرهای سربالایی است توصیه می شود.

آخرین حالت که هیبرید موازی خوانده می شود علاوه بر موتور برقی، موتور بنزینی نیز با اتصال به یک کلاچ نیرو را به طور مستقیم به چرخ ها ارسال می کند. این حالت برای حرکت در اتوبان ها با سرعت بالا توصیه می شود و در زمان هایی که سرعت بالای 120 کیلومتر بر ساعت است می تواند قدرت مناسبی را برای خودرو فراهم کند.

در کنار دست راننده دو دکمه save و chrg قرار گرفته است که با انتخاب دکمه chrg موتور خودرو به شارژ باتری ها می پردازد و با انتخاب save موتور میزان باتری باقی مانده را حفظ می کند. دکمه EV نیز خودرو را به صورت کامل در این حالت قرار می دهد و تنها در زمان های تخته کردن پدال گاز دو مرحله ای این خودرو که نیاز به قدرت بسیار بیشتری است، موتور بنزین سوز شروع به فعالیت می کند.

در واقع در زمان های ترمز گیری سیستم بازیاب انرژی شروع به شارژ مجدد باتری ها می کند. همچنین به کمک پدال های قرار گرفته در پشت فرمان که بر خلاف مدل معمولی که نقش شبیه ساز تعویض دنده برای جعبه دنده CVT را دارند، در مدل PHEV از آن جا که خبری از ترمز موتوری نیست با این اهرم ها و قابلیت قرار دادن در5 وضعیت مختلف می توان نیروی موثر ترمز را کاهش یا افزایش داد.

با قرار دادن این سیستم در حالت B5 شاهد بیشترین نیروی ترمزی هستیم که همانند قرار دادن جعبه دنده در دنده دوم در خودروهای معمولی است. در حالت B0 نیز که مناسب بزرگ راه ها است این نیرو در کم ترین حالت خود قرار دارد تا حرکت خودرو یکنواخت شود. در واقع در حالت B5 بیشترین شارژ باتری ها از سوی ترمز ها میسر می شود.

شروع به حرکت با این خودرو با توجه به حالت های مختلفی که برایتان گفتیم می تواند کمی گیج کننده باشد اما در واقعیت راحت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. phev همانند مدل بنزینی دارای دکمه استارتی است که خودرو را روشن می کند. ذکر این نکته مهم به نظر می رسد که با وصل بودن کابل شارژر به خودرو ، خودرو تحت هیچ حالتی حرکت نمی کند و به شما اخطار اتصال کابل شارژ به شارژر را می دهد.

در سمت راست آمپر سنج ها دیگر خبری از دور موتور نیست و جای خود را به یک طرح کاملا متفاوت داده است. این آمپر سنج از 3 بخش کلی شارژ، اکو و پاور تشکیل شده است که بسته به نوع رانندگی نشان گر در یکی از این 3 حالت قرار می گیرند. به طور مثال با تخت کردن پدال گاز دو مرحله ای خودرو نشان گر به سرعت تا آخرین بخش پاور حرکت می کند.

در بین دو آمپر سنج نیز صفحه نمایشی قرار گرفته که آمار مربوط به بخش های مختلف خودرو اعم از شارژ باتری ها، میزان بنزین، حالت رانندگی و...را به ما نشان می دهد. در همین بخش نیز پس از هر بار ترمز گیری شارژ، شدن باتری ها توسط ترمزها به شما اطلاع داده خواهد شد.

با فشردن پدال ترمز و حرکت دادن جوی استیک به سمت راست و قرار دادن در حالت D شروع به حرکت می کنیم. به واقع این متفاوت ترین تجربه رانندگی است که تا این تاریخ داشته ام. خودرو در سکوت کامل شروع به حرکت می کند و صدای موتور برقی نیز همان چیزی است که انتظارش را دارم.

فرمان خودرو را نیز نمی توان جز دسته فرمان های سبک وزن به شمار آورد اما حس و حال آن متفاوت از هر خودروی دیگری است. این مسئله در مورد ترمز خودرو نیز کاملا صدق می کند. با تخت کردن پدال گاز بالاخره صدای موتور بنزینی به گوش می رسد که خبر از شروع به کار آن می دهد.

به دلیل گشتاور خوب موتور الکتریکی و کمک موتور بنزینی شاهد شتاب گیری ثانویه بسیار خوبی در اوتلندر هیبرید هستیم. شرایطی به وجود آمد تا در مستقیمی پیست آزادی به مقایسه این دو برادر بپردازیم . مدل phev با این که وزن بیشتری به نسبت مدل بنزین سوز دارد اما به راحتی از پس برادر خود بر می آید و در شتاب های ثانویه حتی این اختلاف بیشتر از این نیز می شود. این مسئله در حالی اتفاق افتاد که در phev 5 سرنشین حضور داشتند اما در اوتلندر بنزینی تنها راننده در آن حضور داشت.

با فشردن پدال های پشت فرمان و قرار دادن آن در حالت B5 پس از برداشتن پا از روی پدال گاز شاهد حالتی شبیه به کله کردن جلوی خودرو هستیم که به خوبی این مسئله را به ما نشان می دهد که نیروی مورد نیاز برای کم کردن سرعت خودرو بسیار بیشتر شده است. در هر صورت فرصت رانندگی با خودرو بسیار کوتاه و محدود به تنها 2 دور در پیست اتومبیل رانی آزادی بود و برای نتیجه گیری در این بخش باید مدت زمان بیشتری را در پشت فرمان این suv بگذرانیم.

اوتلندر PHEV: مناسب برای مصارف شهری

در پایان حضور اوتلندر phev را در کشورمان به فال نیک می گیریم و با این که در حال حاضر در زمینه ایجاد زیر ساخت مناسب برای این دست از خودروها خوب عمل نکرده ایم اما خودروهایی همچون phev پیش نمایشی از آینده صنعت خودروسازی را به ما نشان می دهند و با رشد روز افزون فن آوری شاهد این مسئله هستیم که امروزه خودروهای هیبریدی و Plug-in جای پای محکمی در مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای جهانی برای خود دست و پا کرده اند.

با توجه به وضعیت فعلی تعرفه ها اختلاف قیمتی بزرگی بین مدل معمولی و PHEV دیده نمی شود. در حال حاضر اوتلندر بنزینی در مدل 2018 با قیمت 312 میلیون تومان و مدل PHEV با قیمت نهایی 317 میلیون تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • arsnavenger
    arsnavenger | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

    وقتی پول جای شما حرف میزنه این بهترین تیتریه که میتونید براش بنویسید.اصلا اوتلندر عالیه قدرت موتورش کاملا مناسب این کلاسه و بهترین هندلینگ و شتاب رو داره....بعله نمیشه از شما هم زیاد خرده گرفت ...بازار کساده میفهممتون.ولی باید جای دیگرون هم زندگی کرد تا براشون تجربه خوبی ایجاد کرد....الان میخرمش آرین موتور...

مطالب پیشنهادی