ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رد مجدد شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت

شنیده‌های دیجیاتو حاکی از آن است که شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت به شکل کامل و حتی پس از درخواست تجدید نظر از سوی تپسی، رد شده است و خود اسنپ و تپسی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

شنیده‌های دیجیاتو حاکی از آن است که شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت به شکل کامل و حتی پس از درخواست تجدید نظر از سوی تپسی، رد شده است و خود اسنپ و تپسی هم این موضوع را تایید کرده‌اند.

ماجرای شکایت تپسی از رقیب بزرگ‌ترش، به آذر ماه سال جاری برمی‌گردد؛ شکایتی که مبنای آن، محدود سازی حق انتخاب رانندگان توسط اسنپ برای حضور در ناوگان سایر تاکسی‌های اینترنتی بوده است. اپلیکیشن رانندگان اسنپ در صورت وجود اپلیکیشن رانندگان یک ناوگان دیگر از جمله تپسی، برای راننده باز نمی‌شود و اسنپ ابتدا از راننده درخواست می‌کند تا اپلیکیشن رقیب را از موبایل خود حذف کند تا بتواند وارد اپ رانندگان اسنپ شود.

اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید قادر به دیدن نام سایر اپلیکیشن‌ها هستند و اسنپ هم بدون گرفتن دسترسی اضافه در اپ اندروید، با استفاده از این روش اجازه نمی‌دهد تا رانندگانش در سرویس دیگری هم فعال باشند. این موضوع کار تپسی را به شکایت در شورای رقابت رساند و در دی ماه، شکایت تپسی از سوی این شورا رد شد.

در همان زمان مدیران تپسی در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بودند که از نتیجه حاصل شده رضایت ندارند و درخواست پیگیری و تجدیدنظر داشته‌اند. حالا روابط عمومی اسنپ و تپسی هر دو برای دیجیاتو تایید می‌کنند که در رای جدید که برای تجدیدنظر صادر شده، باز هم این شکایت رد شده است.

با این حال، بنا به گفته مدیران تپسی، این شرکت همچنان به دنبال راهی است تا از طریق مراجع دیگر، موضوعی که آن را «انحصارطلبی» رقیبش عنوان می‌کند را پیگیری کند. «علیرضا رمضانی» مدیر روابط عمومی تپسی در گفتگو با دیجیاتو در رابطه با رای صادر شده برای تجدید نظر می‌گوید: «شفافیتی وجود نداشت و با عجله و بدون کار کارشناسی، رای تازه صادر شد.»

رمضانی خبر می‌دهد که شورای رقابت می‌توانست توسط چند کارشناس، ادعای اسنپ را بررسی کند: «اسنپ گفته است که این تعداد راننده را با صرف وقت و انرژی بسیار جذب کرده است. در حالی که تپسی هم همین منابع را صرف جذب راننده می‌کند. اسنپ راننده‌ها را استخدام نمی‌کند که ما بخواهیم کارمند شرکتی را بدزدیم. شورای رقابت می‌توانست با ارسال کارشناس در تپسی و اسنپ همین موضوع را بررسی کند. اگر کار کارشناسی انجام می‌شد، این ادعای اسنپ رد می‌شد.»

روابط عمومی تپسی این روند را برای جامعه استارتاپی خطرناک می‌داند و می‌گوید: «این تصمیم شورا باعث می‌شود تا سیگنال بدی به جامعه استارتاپی مخابره شود. این سیگنال می‌گوید اگر شما به اندازه کافی سرمایه دارید و به عنوان اولین وارد بازار شده‌اید، هر کار بخواهید می‌توانید بکنید. این اتفاق در همه زمینه‌ها می‌تواند رخ دهد و یک روند غلط شروع شود. در واقع رای شورای قابت باعث می‌شود تا کسانی که توانایی دامپینگ دارند، در آینده در حوزه‌های مختلف استارتاپی این کار را بکنند. آیا شورا به عواقب این روند در دراز مدت فکر کرده است؟ اینطور فقط انحصار در بازار ما ایجاد می‌شود.»

او همچنین اشاره می‌کند که تپسی همچنان در حال بررسی موضوع برای پیگیری است تا مجاری جدیدی را برای طرح شکایت تازه پیدا کند. رمضانی اشاره می‌کند که حوزه استارتاپ‌ها، حوزه جدیدی است که در برخی نقاط قوانین مبهمی برای آن وجود دارد و برای برخی موضوعات هم هنوز قانونگذاری انجام نشده است اما در این مورد، حتی اگر بر اساس قوانین موجود تصمیم گیری می‌شد، حق باید به تپسی داده می‌شد.

روابط عمومی اسنپ تنها به تایید رای جدید شورای رقابت اکتفا می‌کند و نظر جدیدی در این رابطه نمی‌دهد اما در انتهای بهمن ماه «ژوبین علاقبند»، نایب رییس هیات مدیره اسنپ در گفتگویی اختصاصی درباره همین موضوع با دیجیاتو صحبت کرده بود.

ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ.

علاقبند درباره همین رفتار که از سوی منتقدان و رقبا انحصارطلبانه و بر خلاف قوانین تجاری پنداشته می‌شود گفت:

«ما اپلیکیشن دیگران را قطع نمی‌کنیم. ما می‌گوییم اگر راننده‌ای اپلیکیشن سرویس دیگری را داشته باشد نمی‌تواند در اسنپ هم کار کند. این گفته به معنای آن نیست که ما نخواهیم آنها کار کنند. منبع راننده به دلایل مختلف محدود نیست و تعداد کسانی که می‌توانند در تاکسی اینترنتی فعالیت کنند به دلیل شرایط کاری، جمعیتی و اجتماعی زیاد است. ما می‌گوییم راننده این حق انتخاب را دارد که یا با اسنپ کار کند یا نکند. اگر با شرکت دیگری کار می‌کنی با ما کار نکن و اگر با ما کار می‌کنی با شرکت دیگری کار نکن

دلیلش هم این است که ما به دنبال آن هستیم تا راننده‌های ما استانداردهایی داشته باشند و موازینی که ما روی آن اصرار داریم را رعایت کنند. ممکن است اصلاً شرکت دیگری بخواهد استانداردهای بالاتری داشته باشد یا شرایط متفاوتی برای راننده‌اش به کار بگیرد. ما نمی‌توانیم بگوییم راننده می‌تواند اینجا گیج بازی کند و هم شرایط ما و هم شرایط شرکت دیگری را رعایت کند. عقیده داریم راننده‌ای که با اسنپ کار می‌کند باید شرایط اسنپ را داشته باشد و حتی برندینگ اسنپ را در خودرو استفاده کند.

فرض کنید که همزمان سه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی روی موبایل راننده فعال است. به نظر ما اینطور امنیت مسافر را به خطر می‌افتد. راننده اسنپ پس از اعلام خاتمه سفر می‌تواند سفر بعدی را دریافت کند اما فرض کنیم از دو اپلیکیشن دیگر هم بهره می‌برد و پیش از پایان سفر بخواهد مسافر سرویس دیگری را بگیرد و با سرعت حرکت کند تا زودتر مسافر را پیاده کند و به سراغ سرویس جدید برود که همه این موارد به نفع مشتری ما نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • M
    M | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    @alirezanasei
    نیازی به وجود شورای رقابت نیست!؟!
    پس آمریکا و کشورهای اروپایی و ژاپن و چین و بقیه کشورها چه احمق هایی اند که شورای رقابت (آنتی تراست) دارند!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی