ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوی آذرخش
تکنولوژی

ایجاد گوی آذرخش مصنوعی در دمای صفر مطلق

گوی آذرخش یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است که در قالب کره های نورانی در طول توفان های تندری پدید می آید. فرایند شکل گیری این کره ها تا کنون به صورت یک راز ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

گوی آذرخش یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است که در قالب کره های نورانی در طول توفان های تندری پدید می آید. فرایند شکل گیری این کره ها تا کنون به صورت یک راز سربسته باقی مانده بود و حالا محققان توانسته اند در شرایط آزمایشگاهی نمونه ای کوچک از آن را تولید کنند.

محققان دانشگاه «آلتو» موفق به ایجاد یک «اسکایرمیون شانکار» شده اند که در واقع میدان مغناطیسی مصنوعی سه‌بعدی، درهم‌ تنیده و فشرده‌ای در حالت چگالش بوز اینشتین است. میدان مغناطیسی مصنوعی این اسکایریمون از میدان های مغناطیسی گوی آذرخش پیروی می کند. این تیم تحقیقاتی میدان مغناطیسی را به روبیدیوم فوق سردی اعمال کرده اند که به حالت چگالش بوز انیشیتن در آمده بود. این چگالش در کنار حالت‌ های جامد، مایع، گاز و پلاسما، پنجمین حالت ماده است و در دمای نزدیک به صفر مطلق (۲۷۳ درجه سانتی‌گراد زیر صفر) پدیدار می‌شود. اعمال میدان مغناطیسی به روبیدیوم باعث شده اسپین های آن هم جهت شده و در سطح گوی به حرکت در آیند.

این پروژه بسیار پیچیده است با این حال امکان مطالعه گوی های آذرخش زیبا، تصویربرداری از گاز  و آزمایش ساختار درونی آن را فراهم می آورد.

علاوه بر این اسکایریمون ها شبه‌ذراتی توپولوژیک هستند و می‌توانند در عین حفظ خواص ذاتی، شکل‌های دیگری را بپذیرند؛ کامپیوترهای کوانتومی نیز فارغ از شرایط محیط به ثبات بالا نیاز دارند؛ بنابرین به نظر می رسد اسکایریمون برای ساخت ماشین های کوانتومی ماده ای ایده ال باشد که حتی در صورت تغییر شکل نیز از ثبات بالایی برخودار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOhamaD
    MOhamaD | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    لطفا از این دست مقالات بیشتر منتشر کنید. همچنین در صورت امکان در ارتباط با تغییر خواص ماده در دمای صفر مطلق نیز مطالبی بزارید. سپاسگزارم

مطالب پیشنهادی