ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده کوانتومی
تکنولوژی

گوگل از قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان رونمایی کرد

کمپانی گوگل روز گذشته از بزرگترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Bristlecone رونمایی کرد که از توان پردازش ۷۲ کیوبیتی برخوردار است. در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

کمپانی گوگل روز گذشته از بزرگترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Bristlecone رونمایی کرد که از توان پردازش ۷۲ کیوبیتی برخوردار است.

در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک استفاده می شود اما در کامپیوترهای کوانتومی به این منظور کیوبیت هایی به کار برده می شوند که می توانند در آن واحد صفر، یک و یا ترکیبی از هردو مورد باشند.

تیم تحقیقات کمپانی ساکن مانتن ویو با تقویت پردازنده کوانتومی 9 بیتی خود به این دستاورد رسیده و توانسته پردازنده 50 کیوبیتی IBM را که پیش از این قوی ترین نمونه بود، از اریکه قدرت به زیر بکشد.پردازنده کوانتومییکی از چالش های اصلی توسعه پردازنده کوانتومی کاهش اختلالاتی به نام «نویز» است که خواندن مقادیر صحیح از کیوبیت ها را با مشکل مواجه می کند.

تا به حال کمترین نرخ خطای پردازنده‌های کوانتومی زیر نیم درصد به ازای هر دو کیوبیت بوده اما گوگل مدعی است نرخ خطای پردازنده Bristlecone کمتر از این رقم است. مسئولان این کمپانی با انتشار پست زیر هدف خود را از توسعه این پردازنده چنین بیان کرده اند:

اگر خطای پردازنده کوانتومی به مقدار قابل قبول برسد، عملکردی به مراتب قدرتمند از ابرکامپیوترهای فعلی خواهد داشت که از آن با عنوان برتری کوانتومی یاد می شود.

برخی متخصصان عقیده دارند برای دستیابی به این هدف باید پردازنده کوانتومی 100 کیوبیتی توسعه داده شود، با این حال گوگل مدعی است که در برتری کوانتومی سایز معنایی ندارد:

از نظر ما یک پردازنده کوانتومی 49 کیوبیتی که از عمیق مدار بالای 40 و خطای زیر 5 درصد بهره ببرد از ابرکامپیوترهای فعلی قوی تر خواهد بود.

کیبوبیت ها به افزایش کارایی سیستم های محاسباتی منجر شده اند و انتظار می رود در زمینه های از قبیل تحقیقات دارویی و هواشناسی پیشرفت های چشمگیری را به دنبال داشته باشند.

امروزه شرکت های بزرگ از قبیل گوگل، مایکروسافت، اینتل و غیره در طراحی پردازنده های کوانتومی با هم رقابت تنگاتنگی دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MGH
    MGH | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    با سلام و احترام؛
    به نظر این خبر تنها ترجمه ای از یک خبر نادرست است ولی باز هم قابل قبول نیست که خبر نادرست در سایت خوبی مانند دیجیاتو منتشر شود.
    قوی ترین پردازنده ی کوانتومی دنیا، پردازنده ی 1092 کیوبیتی D-Wave 2 ناسا است.
    با تشکر

  • M
    M | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

    با رشد هوش مصنوعی که افزایش نیاز به پردازنده های قوی را به دنبال دارد فروش خوبی می کنند.

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    این پردازنده‌ رو لب تاب بذاری خیلی عالی میشه

مطالب پیشنهادی