ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه نرم افزارها و سیستم عامل های دهه 90 را از طریق مرورگر زنده کنیم؟

دهه 90 را به یاد دارید؟ کامپیوترها کند بودند و با اتصال دایال آپ به اینترنت وصل می شدیم ولی به هر حال از تکنولوژی های آن موقع لذت می بردیم. اگر دل تان برای ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

دهه 90 را به یاد دارید؟ کامپیوترها کند بودند و با اتصال دایال آپ به اینترنت وصل می شدیم ولی به هر حال از تکنولوژی های آن موقع لذت می بردیم. اگر دل تان برای آن دوران تنگ شده است یک خبر خوب داریم: بدون بستن مرورگر و همین الان می توانید دوباره نرم افزارها و تکنولوژی های دهه 90 را روی کامپیوتر زنده کنید.

سایت های گوناگونی وجود دارند که برنامه های کلاسیک را در مرورگر بازسازی کرده و بعضا شبیه سازی می کنند. برای مطلب پیش رو هم روی همین سایت ها دست گذاشته ایم و نگاهی به عملکرد آن ها انداخته ایم. بنابراین با ما همراه باشید تا احساس نوستالژی تان را قلقلک دهید.

پینت به سبک قدیمی

نرم افزارهای قدیمی

ورژن کنونی مایکروسافت پینت (Microsoft Paint) با نرم افزاری که قبلا می شناختیم، به خصوص در زمینه رابط کاربری، متفاوت است و اگر دل تان برای پینت قدیمی شده تنگ بد نیست سری به وب سایت JSPaint.ml بزنید تا با پینت دهه طلایی 90 نیز آشنا شوید. این بازسازی جاوا اسکریپت پینت، تمام ابزارهایی که می خواهید را داشته و جدا از قابلیت کشیدن اشکال مختلف می توانید عکسی را از درون کامپیوتر به برنامه فرستاده و آن ویرایش کنید.

آیتونز را فراموش کنید؛ Winamp اینجاست

نرم افزارهای قدیمیت

خیلی از قبل تر از آنکه آیتونز به بازار بیاید، تنها یک پخش کننده مدیا وجود داشت که جهان را اداره می کرد: وینمپ (Winamp). به خاطر اضافه شدن قابلیت درگ کردن فایل های ام پی 3، از وینمپ 2 به عنوان بهترین نسخه این مدیا پلیر یاد می کنند و Winamp2-JS تمام تجاربی که با این نسخه داشتید را دوباره بازسازی می کند. حتی قابلیت این را دارید تا اسکین های متفاوت تر انتخاب کرده و همانند گذشته تغییراتی ظاهری به نسخه وینمپ تحت وب بدهید.

انیمیشن های فراموش شده آفیس

برای کسانی که به یاد نمی آورند، مایکروسافت آفیس از انیمیشن های دستیار برای کمک به کاربران استفاده می کرد. انیمیشن هایی که عملا کارایی نداشتند ولی به خاطر تعداد زیادشان، توانستند تنوع خوبی به نرم افزارهای ردموندی ها بدهند. clippy-js آمده تا این انیمیشن ها را بار دیگر زنده کند. در این سایت می توانید یکی از دستیارها را انتخاب کرده و انیمیشن های آن را ببینید؛ اگر از قدیمی ها باشید، احتمالا انتخاب تان «کلیپی» (Clippy) خواهد بود.

ویندوز 3.0 را در مرورگر راه اندازی کنید

تمام سایت های بالا نرم افزارهای کلاسیک را تحت وب بازسازی می کردند. حالا بیایید یک قدم پیش برویم؛ اولین نسخه ویندوزی که خیلی از مردم با آن آشنا هستند، ویندوز 3.0 هست که با موفقیت های زیادی رو به رو شد و توانست به رقیبی برای کومودور و مکینتاش تبدیل شود. نسخه کامل این سیستم عامل را می توانید از اینجا شبیه سازی کنید. البته چیز زیادی برای کار کردن با آن وجود ندارد ولی باز می توان یک تجربه جالب با آن داشت.

بازی های ویندوز 3.1 را انجام دهید

اگر دوست دارید بدانید بازی ها از کجا به کجا رسیده اند، همین الان سری به آرشیو اینترنت زده و نگاهی به بازی های ویندوز 3.1 بیاندازید. در این وب سایت می توانید هر بازی دهه نودی که روی سیستم عامل مایکروسافت اجرا شده بود را انتخاب کرده و به تجربه آن بیاندازید. البته تاریخ مصرف این بازی ها گذشته ولی باز برای لمس پیشرفت تکنولوژی، تجربه ای خالی از لطف نیست.

ویندوز 95

اگر ویندوز 3 نخستین نسخه از ویندوز بود که طعم موفقیت را چشید، ویندوز 95 را می توانیم اولین سیستم عامل مایکروسافت بنامیم که فراگیر شد. مردم همانند آیفون های امروزی، برای خرید این نسخه از ویندوز در صف های طولانی می ایستادند. win95.ajf.me نسخه کامل ویندوز 95 را در مرورگرتان شبیه سازی می کند. کافیست سری به آن زده و ببینید که در دهه 90 کاربران برای چه چیزهایی صف می کشیده اند.

همه چیزهایی نوستالژی برای پی سی نیستند و به همین خاطر شبیه ساز سایت James Friend فوق العاده به نظر می رسد. این سایت کالکشنی از نسخه های شبیه سازی Mac OS در دهه 90 را ارائه می دهد (پیش از آنکه نام این سیستم عامل به macOS تغییر کند) و خیلی از آن ها دارای نرم افزارهای محبوب زمان خود هستند. اگر پیشتر مک داشتید، حالا زمان خوبی است تا خاطرات خود را زنده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • darksider
    darksider | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    وینمپ خوب بود جت ائودیو هم خیلی خوب بود

  • milad
    milad | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    یاد باد آن روزگاران

  • milad
    milad | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    فقط وینمپ

  • مصیب
    مصیب | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    فقط winamp . من الآنم استفاده میکنم

مطالب پیشنهادی