ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان به دنبال چیست؟

اتاق بازرگانی و صنایع ایران، به تازگی فعالیت یکی از زیرمجموعه‌های خود تحت عنوان «کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان» را از سر گرفته است؛ کلوبی که تلاش دارد حمایت از استارتاپ‌ها را در دستور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

اتاق بازرگانی و صنایع ایران، به تازگی فعالیت یکی از زیرمجموعه‌های خود تحت عنوان «کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان» را از سر گرفته است؛ کلوبی که تلاش دارد حمایت از استارتاپ‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و میان کارآفرینان ایرانی و آلمانی از طریق شبکه‌سازی، رابطه‌ای سودمند ایجاد کند.

«نازنین بهمنی»، عضو هیات رییسه این کلوب در نشست خبری مربوط به بازگشایی آن، اهداف پیش روی کلوب را برگزاری نشست‌های ماهانه با هدف اشتراک گذاری تجربیات موفق کارآفرینان ایرانی و آلمانی، فراهم نمودن فضای همکاری برای استارتاپ‌های ایرانی که قصد تعامل دوسویه با آلمان را دارند، منتورینگ و توانمندسازی استارتاپ‌های ایرانی و در نهایت فراهم سازی بسترهای مناسب برای شبکه سازی میان کارآفرینان عنوان کرد.

اما استارتاپ‌های ایرانی که قصد تعامل دوسویه با آلمان را دارند چگونه باید این‌کار را انجام دهند؟ بهزاد آقابابازاده، عضو هیات رییسه و همچنین مسئول روابط عمومی این کلوب در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «بخشی از این موضوع مربوط به هیات‌هایی است که از ایران به آلمان یا از آلمان به ایران سفر می‌کنند. در تابستان تصمیم داریم بعضی استارتاپ‌های ایرانی را به آلمان ببریم و هیاتی مشابه نیز از آلمان به ایران خواهد آمد. بخش دیگر مربوط به شتاب‌دهنده‌های آلمانی است که شاید به سرمایه‌گذاری و منتورینگ در استارتاپ‌های ایرانی علاقه داشته باشند.»

آقابابازاده کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان را محلی می‌بیند که در آن، اعضا همدیگر را خواهند شناخت و به شکل ماهانه جمع می‌شوند اما نه صرفاً جهت انجام اقدامات تجاری. به گفته او، کلوب محلی است برای شنیدن تجربه‌ها و کسب‌وکارهایی که به کار خود کارآفرینان ارتباطی ندارد تا این افراد هم بتوانند تجربه بیشتری کسب کنند و هم در آینده از پتانسیل‌های همدیگر استفاده کنند: «هدف فعلی ما ایجاد هم‌افزایی است تا بتوانیم معضل بزرگ پشیمانی افرادی که که در ایران کار می‌کنند را از بین ببریم.»

کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان، یکی دیگر از اهداف خود را کمک به استارتاپ‌های ایرانی برای جهانی‌ کردن کسب‌وکارشان عنوان می‌کند. آقابابازاده، کار کلوب را ایجاد فرصت ارتباط با فعالین استارتاپی و شتاب‌دهنده‌های آلمانی ذکر می‌کند و می‌گوید: «اصل موضوع بر اساس تعاملی است که میان هیات‌های ایرانی و آلمانی برقرار می‌شود. هیات‌های ایرانی و آلمانی اقدامات و ایده‌های خود را تشریح می‌کنند و چنین تعاملاتی کمک می‌کند تا بتوانیم کسب‌وکارها را جهانی کنیم.»

اما آیا به جای تعامل و سپس جهانی کردن کسب‌وکارهای ایرانی، اقدامات این کلوب باعث نمی‌شود تا استارتاپ‌ها مایل باشند پس از آشنایی با سرمایه‌گذار خارجی، به جای ایران، استارتاپ خود را از همان ابتدا در آلمان و بازار جهانی تاسیس کنند؟ عضو هیات رییسه کلوب بازرگانان جوان ایران و آلمان، پاسخ را منفی می‌داند و علت آن را بومی سازی در ایران ذکر می‌کند:

«این اتفاق نخواهد افتاد چون ۹۹ درصد استارتاپ‌های ایرانی، برای ایران هستند و مدل اصلی آنها در جهان وجود دارد. در واقع استارتاپ‌های ایرانی مدل بومی شده استارتاپ‌های جهانی را در داخل اجرا می‌کنند. بنابراین تقریباً نشدنی است که بتوانیم به این شکل رقابت کنیم و استارتاپی را آنجا به این شکل آغاز کنیم؛ مگراینکه ایده جدیدی وجود داشته باشد. یکی از رسالت‌های اتاق‌های مشترک هم همین پل ارتباطی میان تجار دو کشور است. شاید یک کارآفرین آلمانی، ایران را فرصت بهتری برای کسب‌وکار خود ببیند.»

این همکاری در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان و کارآفرینان ایرانی امروز برای دریافت ویزای کشورهای اروپایی از جمله آلمان با مشکلات فراوانی مواجه هستند. با این حال آقابابازاده می‌گوید که سفر هیات‌های ایرانی که از سوی کلوب تدارک دیده شده باشد، بدون مشکل خواهد بود و سفارت آلمان نیز درخواست‌ها را خواهد پذیرفت.

اما شرایط عضو شدن در این کلوب، داشتن کمتر از ۴۰ سال سن و همچنین داشتن یک سمت مدیریتی یا مالکیتی در یک شرکت است. آقابابازاده در خصوص علت مشخص کردن سن در این کلوب به دیجیاتو می‌گوید: «این شرطی است که در تمامی کلوب‌های بازارگانان جوانان وجود دارد. ما یک عضویت اتاق داریم که همه می‌توانند در آن عضو شوند. یک عضویت کلوب بازرگانان جوانان داریم که از نظر اتاق، جوان فرد زیر ۴۰ سال است.»

عضو هیات رییسه کلوب اشاره می‌کند که افرادی که زیر ۴۰ سال سن دارند و سمت مدیریتی یا مالکیتی در شرکت دارند رزومه خود را ارسال می‌کنند و هیات رییسه در خصوص عضویت آنها تصمیم‌گیری می‌کند. وی همچنین اشاره می‌کند که مبنا بر کیفیت اعضا قرار داده شده است نه کمیت آنها.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی