ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی بازی Cytus II؛ سایبرپانک به روایت موسیقی

عرضه «سایتوس» (Cytus) در سال 2012 مسیر بازی های ریتمیک تلفن های هوشمند را کاملا تغییر داد. بازی نشان داد که اسمارت فون ها با صفحات لمسی خود یک پلتفرم کاملا مناسب برای این سبک ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

عرضه «سایتوس» (Cytus) در سال 2012 مسیر بازی های ریتمیک تلفن های هوشمند را کاملا تغییر داد. بازی نشان داد که اسمارت فون ها با صفحات لمسی خود یک پلتفرم کاملا مناسب برای این سبک هستند و از آن موقع به بعد بود که عناوین موزیکال جایگاه ویژه خود را بین گیمرهای موبایل پیدا کردند.

نزدیک به شش سال از این اتفاقات می گذرد و بالاخره امسال، نسخه دوم سایتوس منتشر شد. بازی چند هفته پیش ابتدا به آی دیوایس ها آمد و دیروز نیز شاهد عرضه نسخه اندروید بودیم. بنابراین حالا فرصت مناسبی است تا به سوالی که پیش از تجربه سایتوس 2 داشتیم جواب بدهیم؛ آیا سازنده توانسته از پس انتظارات زیاد عنوانش بر بیاید؟

سایتوس 1 یکی از تاثیرگذارترین بازی های اسمارت فون ها به شمار می رود و اینکه الان از «رایارک گیمز» (Rayark Games) به عنوان بهترین سازنده عناوین موزیکال موبایل یاد می کنند، بیشتر به خاطر همین بازی است. ساخت ادامه برای عناوین ماندگار نیز کار ساده ای نیست.

Cytus 2
حالا که رایارک گیمز استارت ساخت قسمت های دوم عناوین شان را زده اند، امیدواریم پروژه بعدی این توسعه دهنده ادامه Implosion Never Lose Hope باشد.

رایارک گیمز با سایتوس 2 وزنه سنگینی را برداشته و البته هم از آزمون سخت خود سربلند بیرون آمده است. با وجود اینکه هسته اصلی بازی مشابه گذشته است و توسعه دهنده دست به ریسک نزده ولی اگر از سیستم درآمدی فاکتور بگیریم، بازی عقب گردی نسبت به سایتوس 1 نداشته و تقریبا در تمام بخش ها چند قدم رو به جلو بر می دارد.

اتفاقات سایتوس 2 در جهانی سایبرپانک روایت می شوند زمانی که به واسطه پیشرفت بی رویه تکنولوژی، مرز میان زندگی واقعی و مجازی به حداقل رسیده و حالا دیگر دی جی ها در فضای اینترنتی مجازی با نام cyTus اجراهایی انجام می دهند. در این بین Æsir بیشترین محبوبیت را بین مردم داشت.

سایتوس 2
نمایی از سایتوس 1؛ مقایسه اسکرین شات ها به خوبی پیشرفت گرافیکی فوق العاده سایتوس 2 را نشان می دهند.

یک روز او تصمیم می گیرد تا برای اولین بار یک کنسرت مجازی زنده برگزار کند و در آن چهره واقعی اش را نشان دهد. اما چند دقیقه پیش از اجرا، Æsir غیبش می زند و هیچکس از سرنوشت او خبری ندارد. بازی شش چپتر دارد که در هر کدام از آن ها، نقش یکی از دی جی های محبوب کشور را دارید و با اجرای هر آهنگ باید به حقیقت غیبت Æsir نزدیک شوید.

داستان سایتوس 2 به طرز عجیبی خوب است. البته داستان هیچوقت در این نوع بازی ها مهم نیست و خود رایارک گیمز از معدود استودیوهایی بود کهدر بازی های ریتمیکش به این بخش اهمیت بیشتری داد اما چیزی که باعث شده سایتوس 2 نسبت به تمام بازی های موزیکالی که داستان دارند، متمایز باشد به نحوه روایت بازی بر می گردد.

سایتوس 2
بازی دارای سیستم ارتقا سطح (Level Up) است و هر بار که یک دی جی را لول آپ کنید، یک پست جدید به IM اضافه می شود. در این پست شاهد اشاره به دیگر بازی رایارک گیمز یعنی Deemo هستیم.

بازی دارای بخشی با نام IM است که در آن دی جی های مختلف پست گذاشته و بقیه زیر هر کدام کامنت می گذارند. تمام اتفاقات سایتوس 2 از طریق همین قسمت بیان می شوند و توسعه دهنده به قدری برای بعضی جمله ها وسواس به خرج داده که انگار با عنوانی متن محور (Text Based) طرف هستیم.

البته روند پیشرفت داستان اصلی کمی کند است و بازی خیلی دیر به سراغ مسئله غیبت Æsir می رود ولی تماشای رفتار دی جی ها و کاربران در شبکه اجتماعی IM نیز جذابیت های خودش دارد؛ رایارک گیمز خیلی خوب توانسته در بطن جمله ها احساسات شخصیت ها و اتفاقات دنیایش را بازگو کند.

سایتوس 2
در بازی تنها سه شخصیت آزاد است و بقیه هر کدام با ده دلار خریداری می شوند؛ رقم زیادی به نظر می رسد.

از دیدگاه گیم پلی بازی از همان سیستم قبلی استفاده می کند. در محیط نت هایی (بع شکل دایره) ظاهر می شوند و همان لحظه که خط سفید رنگ صفحه روی آن ها قرار گرفت، باید واکنش نشان دهید. حالا این واکنش می توانید کلیک روی هر دایره، نگه داشتن آن ها یا کشیدن به جهت های مناسب باشد. بستگی به نوع خود نت دارد.

اگرچه تغییر زیادی در این قسمت دیده نمی شود ولی همان هسته اصلی گیم پلی سایتوس 1 برای داشتن یک تجربه جذاب هنوز جواب می دهد. تنوع خوب دایره ها و سرعت بالای گیم پلی سایتوس 1 را تبدیل به یکی از متفاوت ترین تجربه های ممکن کرده بود و اکنون همان نکات مثبت را به صورت گسترده تر و با آهنگ های متفاوت در سایتوس 2 میبینیم.

Cytus II
بازی دو نت اضافه نسبت به قسمت قبل دارد و تنوع زیاد نت ها، به خصوص در درجات سخت تر، باعث خواهد شد تا کمی گیج شوید.

بزرگترین تغییر سایتوس 2 به بخش دیداری باز می گردد. همه چیز بهتر شده است و ترکیب جو سایرپانک با طراحی انیمه گونه شخصیت ها توانسته یک تجربه متفاوت به وجود بیاورد. جدا از اینکه رابط کاربری نسبت به گذشته بهبود یافته و دیگر خبری از آبجکت ها و پس زمینه های بی کیفیت قسمت قبل نیست.

سایتوس 2 به راحتی یکی از بی نقص ترین بازی های موبایل به شمار می رود و رایارک گیمز قدم درستی را با عنوانش برداشته است. برای علاقه مندان به بازی های کژوال ریتمیک، پیانو تایلز به خاطر پیچیدگی های کمترش همچنان گزینه مناسب تری به شمار می رود ولی اگر یک تجربه چالش برانگیز تر می خواهید، عنوانی بهتر از سایتوس 2 نخواهید یافت.

Cytus II

Cytus II

سازنده: Rayark قیمت: 1.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 763 / 576 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • میثم ام آر
    میثم ام آر | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    چرا لینک نذاشتید براش؟

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

      سلام، لینک دانلود هم اضافه شد

      • میثم ام آر
        میثم ام آر | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

        ممنونم

مطالب پیشنهادی