ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش ۳۰ درصدی فروش بازی‌های موبایل ایرانی در سال ۹۶

در مراسم مشترک کمپانی آواگیمز و کافه‌بازار پیرامون بازی‌های رایانه‌ای موبایلی مسایلی از قبیل میزان فروش و نحوه فروش و... این حوزه مطرح شد که نشان می‌داد صنعت بازی‌های موبایلی (البته اگر بتوان لقب صنعت ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

در مراسم مشترک کمپانی آواگیمز و کافه‌بازار پیرامون بازی‌های رایانه‌ای موبایلی مسایلی از قبیل میزان فروش و نحوه فروش و... این حوزه مطرح شد که نشان می‌داد صنعت بازی‌های موبایلی (البته اگر بتوان لقب صنعت را به آن اطلاق کرد) در کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است. گفتنیست وزیر ارتباطات کشورمان نیز چندی پیش در توییتی درباره درآمدهای بازیسازان موبایلی بر اساس گزارش کافه‌بازار نسبت به آینده بازیسازان این حوزه ابراز امیدواری کرده بود.

بر اساس گفته‌های «ایمان رومنا» از تحلیلگران داده کافه‌بازار، در سال ۹۶، تعداد خرید بازی‌های ایرانی نسبت به بازه‌ی مشابه در سال گذشته، ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است. با توجه به رشد ۱۰ درصدی خرید بازی‌های ایرانی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، نرخ این رشد در دوسال متوالی ثابت مانده است. او می‌گوید که به صورت متوسط، بیش از ۸۳ هزار نفر در ماه از بازی های ایرانی خرید می کنند و  تا نیمه اسفند ماه امسال تعداد ۱۲هزار و ۸۰۰ بازی ایرانی در کافه‌بازار منتشر شده است.

این رقم در بازه‌ زمانی سال گذشته ۹۲۰۰ بود که نشان می‌دهد تعداد بازی های منتشرشده ایرانی در امسال نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است. رمنا بازی‌های رایانه‌ای موبایلی را بر اساس درآمدشان به این چند دسته تقسیم می‌کند:

  • بازی‌های با درآمد ماهانه ۳۶۰ هزار تومان
  • بازی‌های با درآمد ماهانه ۱.۵ تا ۶ میلیون تومان
  • بازی‌های با درآمد ماهانه ۶ تا ۳۰ میلیون تومان
  • بازی‌های با درآمد ماهانه بیش از ۳۰ میلیون‌ تومان

رومنا اعتقاد دارد که بیشتر خریداران به سمت عناوین موجود در دسته دوم گرایش دارند و بیش از ۱۷۰۰ خریدار در ماه برای این بازی‌ها وجود دارد.

«سید طه رسولی» روزنامه‌نگار پیشکسوت حوزه بازی‌های ویدیویی که امروزه در آواگیمز فعالیت می‌کند نیز نکاتی را درباره بازیسازی برای موبایل اظهار داشت که به گفته خودش در کشورمان کمتر به آنها توجه می‌شود:

«در ده سال اخیر نتوانستیم گیم هایی مثل عناوین متوسط کشورهای آسیای شرقی تولید کنیم. اینکه چرا با وجود داشتن دانش و زیرساخت و نیروی حاذق هنور از دنیا عقب هستیم سوالیست که برای من هم بی پاسخ شده ولی می‌توان حدس‌هایی برای آن متصور شد. یک مورد اصلی که می‌توان به آن اشاره کرد اینست که ما هم به دلیل تحریم‌ها و هم به علت کم‌کاری خودمان، از تیم‌ها و ایونت‌های روز دنیا در این حوزه غافل مانده‌ایم و به دنبال کسب تجربه در محیطی خارج از محیط بازیسازان داخلی نیستیم.»

رسولی معتقد است که جدا از مشکلات فنی بسیاری که در کشور وجود دارد، تجربه‌ ناکافی ناشرین بازی‌های موبایلی داخلی نیز باعث شده که مسایل مهمی همچون مارکتینگ، پشتیبانی و روابط عمومی و... نادیده گرفته شود و فقط به بخش فنی کار که تنها بخشی از شالوده اصلی یک فرایند بازیسازیست توجه شود:

«تا چند وقت پیش کافی بود فقط عنوان گیم ساخته شده را در کافه بازار گذاشت و پولسازی کرد اما امروزه بازار رقابت زیاد شده و باید برای درآمدزایی از این طریق برنامه‌های مدونی داشت. موفقیت در بازار جهانی نیز با ورود ناشرین بزرگی همچون نینتندو و اسکوارانیکس و بلیزارد و... به بازی‌های موبایلی بیش از پیش سخت‌تر شده است و رسیدن به آن در چارچوب فعلی برنامه‌های تیم‌های بازیسازان داخلی نمی‌گنجد و نیاز به تغییرات اساسی حس می‌شود.»

بر اساس گزارش اشتغال صنعت برنامه‌های موبایلی که کافه‌بازار در بهمن سال ۹۶ منتشر کرد، حدود ۴ درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل‌محور ایران مشغول توسعه‌ی بازی‌‌‌ها هستند که ۳۰ درصد از درآمد کل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی مصطفایی
    مهدی مصطفایی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

    عجب

مطالب پیشنهادی