ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Jaguar-I-Pace-2019
خودرو

پلنگی تمام برقی از بریتانیا؛ جگوار از کراس اوور I-Pace در ژنو رونمایی کرد

دیگر آن دوران که فاصله بین معرفی مدل های جدید جگوار بازه های زمانی چند ساله بود گذشته و مدل های جدید این خودروساز اصیل، یکی پس از دیگری معرفی می شوند. در حالیکه خودروی ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

دیگر آن دوران که فاصله بین معرفی مدل های جدید جگوار بازه های زمانی چند ساله بود گذشته و مدل های جدید این خودروساز اصیل، یکی پس از دیگری معرفی می شوند.

در حالیکه خودروی F-Pace همچنان تازه به نظر می رسد و مدل کوچکتر E-Pace به تازگی در ایالات متحده و سایر کشور ها عرضه شده، این کمپانی از کراس اووری دیگر پرده برداشته است.

مدل جدید اما بسیار متفاوت تر از دو کراس اوور قبلی جگوار است؛ این خودرو I-Pace نام داشته و اولین خودروی تمام الکتریکی مجموعه لندروور-جگوار (JLR) بوده و انتظار می رود پاییز سال جاری میلادی به بازارهای جهانی عرضه گردد.

مشخصات فنی خودرو کاملاً جذاب و امیدوار کننده اند. با بهره گیری از دو موتور الکتریکی، 394 اسب بخار و 694 نیوتون متر گشتاور، توسط سیستم AWD به چهار چرخ I-Pace انتقال داده می شود.

این اعداد و ارقام برای دستیابی شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه ای و حداکثر رنج پیمایش برابر 386 کیلومتر کافی هستند. بر اساس ادعای جگوار، باتری لیتیوم یون 90 کیلووات ساعتی I-Pace، با استفاده از فناوری شارژ سریع DC در عرض 40 دقیقه از 0 تا 80 درصد پر می شود.

پیش از رونمایی در ژنو، اخیراً مسابقه درگی بین I-Pace و رقیب اصلی آن یعنی تسلا Model X برگزار شده که در آن از هر دو نسخه Model X با کد های 75D و 100D استفاده شده است.

در پشت فرمان جگوار Mitch Evans و در سمت دیگر میدان، Tony Kanaan هدایت Model X را بر عهده دارند. در ادامه شما را به مشاهده این ویدئو دعوت می کنیم:

مدتی قبل جگوار فرصتی برای منتقدین فراهم آورد تا با تست نسخه پروتوتایپ I-Pace دیدی کلی نسبت به آن پیدا کنند؛ تجربه ای که اکثر کارشناسان آن را شگفت انگیز عنوان کردند. نکته دیگر استفاده زیاد از المان های نسخه کانسپت معرفی شده در نمایشگاه خودروی 2016 لس آنجلس است.

I-Pace بر پایه ساختار آلمینیومی مشابه با سایر نمونه های بکار رفته در سایر خودروهای JLR (جگوار-لندروور) شکل گرفته، با این تفاوت که در زیر بدنه آن محفظه نگهدارنده باتری ها جای دارند. بنا به گفته جگوار، کراس اوور جدید این کمپانی دارای بدنه ای بسیار مستحکم است.

گرچه درباره وزن I-Pace صحبتی به میان نیامده، اما به لطف محل قرارگیری باتری ها در کف و نسبت تقسیم وزن 50:50 بین دو محور جلو و عقب، مرکز ثقل این خودرو در حدود 13 سانتی متر پایین تر از مدل F-Pace خواهد بود.

با وجود ارتفاع کمتر، I-Pace با عرض و طولی به ترتیب برابر با 299 و 468 سانتی متر تقریباً از ابعاد برابر با F-Pace سود می برد. به ادعای جگوار، کابین خودرو بسیار جادار بوده و برای دستیابی به این ادعا پایه شیشه جلو تا جای ممکن به سمت دماغه کشیده شده است.

در پشت جلو پنجره I-Pace رادیاتوری قرار گرفته که مایعی خنک کننده را به وسیله پمپ کنترل جریان، برای تعدیل دمای باتری ها، به سمت محفظه آن ها می فرستد.

جگوار در مهندسی آیرودینامیک این خودرو چیزی کم نگذاشته است. جلوپنجره I-Pace، با هدایت هوا به سمت دریچه های قرار گرفته روی کاپوت به کاهش هر چه بیشتر ضریب درگ این خودرو کمک می کند.

از طرفی ورودی های فعال جلو پنجره و سپر جلو با توان تشخیص عدم نیاز باتری ها به هوای خنک بسته می شوند تا آیرودینامیک خودرو بیش از پیش بهبود یابد. دستگیره درها نیز در هنگام حرکت درون بدنه فرو می روند تا با ایجاد بدنه ای هر چه یکپارچه تر عملکردی خوب برای I-Pace به ارمغان بیاورند.

دو موتور الکتریکی I-Pace هر کدام 197 اسب بخار را به صورت جداگانه در اختیار دیفرانسیل های جلو یا عقب قرار می دهند. بنابراین در کنار چسبندگی بالاتر هنگام استفاده از سیستم AWD، این کراس اوور با استفاده از تنها دو چرخ می تواند انرژی کمتری مصرف کند.

سیستم تعلیق خودرو دارای میل تعادل در بخش جلو و مولتی لینک در عقب است. کمک فنرهای بادی به صورت استاندارد روی خودرو قرار داشته که در سرعت های بالا ارتفاع خودرو را به میزان تقریبی 1 سانتی متر کاهش می دهد تا ضریب درگ بهتر شود. ترمزها نیز در نقش مولد باتری عمل می کنند. I-Pace مانند ب ام و I3 و نیسان Leaf از سیستم تک پدال بهره می برد.

کابین خودرو با نمایشگر لمسی وسط کنسول و آمپر دیجیتالی، به سایر مدل های جگوار و خودروی رنج روور Velar بی شباهت نیست. در کنار امکان سفارش پوشش چرم، مشتریان می توانند با انتخاب روکشی پارچه ای ساخت کمپانی Kvadrat و پنل های چوبی با کیفیت به تزیین کابین خودرو خود بپردازند.

این شباهت به این معنا نیست که I-Pace نمی تواند تفاوت هایش را به رخ بکشد. به جای اهرم دنده چرخشی متداول در محصولات JLR، این کراس اوور برای تعویض حالات دنده، از دکمه های D،N،R و P قرار گرفته در بین صندلی ها بهره می برد.

در بالای اهرم دنده، نمایشگر کوچکی به همراه اهرم های چرخشی لمسی، امکان کنترل سیستم تهویه هوا و تعدادی از امکانات دیگر را در اختیار راننده قرار می دهند.

سیستم اینفوتینمنت I-Pace توسط مجموعه JLR توسعه یافته و Touch Pro Duo نام دارد. گفته می شود این خودرو با بهره گیری از دستیار صوتی الکسا آمازون می تواند به خوبی پاسخگوی درخواست های سرنشینان باشد؛ در ضمن I-Pace اولین گام جگوار در راستای پشتیبانی از سیستم نرم افزاری خودروهایش با آپدیت های OTA است.

بازه نهایی قیمت همچنان مشخص نیست ولی احتمال می رود قیمت I-Pace در پایه ترین تریم از حوالی 70000$ آغاز شود.

در پایان دعوت می کنیم از تصاویر این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو که به صورت اختصاصی توسط سردبیر بخش خودروی دیجیاتو تهیه شده، دیدن فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

    این انگلیسی ها هم زرنگن. باید با تسلا مدل x p100d مقایسه میشد نه 100d
    اون دوثانیه سریعتره.
    بذار دلشون خوش باشه

  • agha
    agha | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

    bmw

مطالب پیشنهادی