ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

جشنواره هفتم بازی‌های رایانه‌ای تهران برنده نداشت

هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امسال برنده نداشت و هیئت داوران که خود عمدتا بازی‌سازان ایرانی و خارجی هستند تشخیص دادند که امسال «بهترین بازی سال» به هیچ عنوانی نرسد. البته بازی «منچرز» که نامش ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۷

هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امسال برنده نداشت و هیئت داوران که خود عمدتا بازی‌سازان ایرانی و خارجی هستند تشخیص دادند که امسال «بهترین بازی سال» به هیچ عنوانی نرسد. البته بازی «منچرز» که نامش در هیچ‌یک از شاخه‌‌ها شنیده نشد، جایزه «بهترین بازی مردمی» را دریافت کرد.

بازی‌های «امیرو ماهی بگیر»، «مزرعه بهاری»، «خروس جنگی: تاج و تخت»، «ایران ۵۷» و «Unsight» با بیشترین حضور در لیست بازی‌های برتر، بیشترین دیپلم‌های افتخار و غزال زرین را نیز دریافت کردند.

شاید ناب‌ترین لحظه این جشنواره از نگاه یک گیمر را بتوان به یکی از برای اولین بارها (یا به بیان دیگر World Premiereها) نسبت داد. تریلر بازی The Tales of Bistun یا «قصه بیستون» که بازی جدید شرکت Black Cube Games است برای اولین بار در این مراسم به نمایش درآمد. در دوره فعلی حتی دیدن یک تریلر خوب از بازی‌های ایرانی هم می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد، چه رسد به ساخت بازی‌های بزرگ و خوب.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم نیز در این مراسم حاضر بودند. سخنرانی کوتاه عباس صالحی در مورد جدی بودن بازی‌ها اگرچه کمی بوی کلیشه می‌داد اما وقتی آن را کنار صحبت‌های اخیر محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در مورد اهمیت بازی‌های ویدیویی می‌گذاریم می‌توانیم ابرو بالا بیندازیم و خوشحال شویم و بگوییم بالاخره متوجه شدند.

شاید یکی از متعدد دلایل افت کیفیت محصولات ارائه شده به جشنواره، فاصله زمانی بین جشنواره ششم و هفتم بود. از اختتامیه جشنواره ششم تا شروع ارسال آثار به جشنواره هفتم تقریبا ۹ ماه زمان گذشت که برای بازار کوچک بازی‌های ویدیویی ایران بی‌اندازه ناکافی است.

ظرفیت بازار بازی‌های ویدیویی ایران که با وجود کوچک بودنش پر است از اختلاف، به اندازه برگزاری سالانه چنین جشنواره‌هایی نیست. عجیب‌تر آنکه هیئت داورانِ عمدتا بازی‌ساز از بازی‌سازها انتقاد می‌کنند و در بیانه خود می‌گویند امسال بازی نوآورانه و خوب کم بود. شاید بهتر باشد به جای برگزاری جشنواره و داوری کردن، هر کسی به کار خودش مشغول باشد تا شاید سال آینده بازی‌های نوآورانه و خوب بیشتری را شاهد باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی