ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا آمازون بانک می زند؟

بر اساس تحلیل ها در صورتی که آمازون خدمات مالی خود را ارائه دهد می تواند به بانکی بزرگ بدل شود و در 5 سال بیش از 70 میلیون مشتری بانکی را به خود جذب ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۷

بر اساس تحلیل ها در صورتی که آمازون خدمات مالی خود را ارائه دهد می تواند به بانکی بزرگ بدل شود و در 5 سال بیش از 70 میلیون مشتری بانکی را به خود جذب کند.

گمانه زنی های بانک آمازون از کجا شروع شد؟

این گزارش که توسط موسسه مشاوره کسب و کار Bain & Co منتشر شده اشاره کرده که در این صورت آمازون به یکی از سه فراهم کننده برتر خدمات بانکی خرد در آمریکا بدل خواهد شد. این گمانه زنی ها پس از آن مطرح شد که خبر مذاکره آمازون با موسسه مالی JPMorgan در مورد پتانسیل های موجود برای ایجاد حساب جاری برای مشتریان منتشر شد.

آمازون راهنمایی هایی از موسسات مشاوره مالی برای تأسیس بانک دریافت کرده

بر اساس شنیده ها در صورت تحقق تأسیس بانک آمازون قرار است خدمات حساب جاری به افراد جوان و یا افراد فاقد حساب بانکی ارائه شود. البته مذاکرات با JPMorgan در مراحل اولیه است و به نظر می رسد از سوی این موسسه مالی به آمازون اوراق سفید (راهنماهایی برای کمک به تصمیم گیری) پیشنهاد شده. به این ترتیب آمازون قادر خواهد شد در مورد محصولات و سرویس های مالی خود تصمیم گیری نماید.

چرا آمازون باید به حوزه بانکداری وارد شود؟

ولی سوالی که مطرح می شود این است که آمازون چرا باید به حوزه بانکداری وارد شود، حوزه ای که اساساً سرمایه گذاری در آن چندان سوددهی ندارد؟ به گفته موسسه Bain & Co آمازون در زمینه مالی مشتریانی را رصد کرده که می تواند به واسطه تأسیس بانک، خدمات بهتری را برای آنها فراهم کند.

لذا نگرانی در مورد سوددهی این پروژه را به زمان دیگری موکول نموده. به این ترتیب آمازون می تواند به لطف خدمات بانکداری خود، بخشی از اقتصادش را به حوزه کاری خود منتقل کند و خدمات فروش کالای خود را به خدمات پرداخت در سیستم بانک آمازون پیوند بزند.

بر اساس تحقیقی که موسسه Bain & Co از بین 135 هزار مشتری در 22 کشور دنیا انجام داده، بیش از نیمی از این افراد اعلام کرده اند که حاضرند خدمات مالی را از یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی خریداری کنند. همچنین از بین تمام شرکت کنندگان در این نظر سنجی یک سوم آنها جوانان 18 تا 24 ساله بوده اند.

عدم نیاز به تأسیس شعبه فیزیکی موجب صرفه جویی بانک آمازون می شود

به این ترتیب آمازون قادر خواهد شد بدون تأسیس کردن حتی یک شعبه فیزیکی کاربران جوان بسیاری را جذب کند؛ کاربرانی که بر اساس تحلیل ها به دلیل اعتماد به خدمات فروشگاه آمازون حاضرند از خدمات مالی آتی آن نیز بهره ببرند. احتمال می رود آمازون بتواند خدمات مالی خود را با کارمزدهای پایین یا حتی بدون کارمزد در اختیار کاربرانش قرار دهد.

علاوه بر این ها عدم نیاز به تأسیس شعبه های فیزیکی موجب می شود میزان بالایی در هزینه های بانک آمازون صرفه جویی شود، زیرا بر اساس گزارش ها در آمریکای شمالی به طور متوسط بیش از 40 درصد هزینه های بانکداری به شعبه ها و شبکه های مرکز تماس اختصاص می یابد.

عده ای از محققان اعتقاد دارند در صورتی که آمازون در نهایت بانک خود را تأسیس کند، می تواند به یکی از تهدیدهای بزرگ برای بسیاری از موسسات مالی بزرگ بدل شود؛ تهدیدی که از بسیاری از استارتاپ های دارای آینده روشن نیز برای موسسات مالی خطرناک تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی